Veterinärkostnad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärkostnad

Ja det är rimligt.
Själv fick jag betala runt 3500 spänn för att veterinären kom ut och sydde ett sår på ena hästens framknä.
Det var på en lördag på dagen.
Medicinerna han skulle ha gick väl på typ 900-1000 spänn, så alltså
runt 2500 för att sy ett sår. Men ja, vad ska man göra?
Dom är ju helt underbara som kan komma ut, ringde jourbilen och dom kom ut efter nån timme fast hon hade massa annat också.
Min pålle hade rejält ont och jag är bara tacksam att vet. kunde komma och sy så pass fort, annars hade han fått fult svallkött, och mkt svårare att hålla såret rent.

Jag skulle nog råda dig att prata med ägaren om försäkring.
Min häst visade sig vara oförsäkrad när jag köpte honom, och då hade jag haft honom på foder i 6 år. Ägaren och jag hade iofs avtalat att han stod för hovslagare och veterinärvård, så det va ju tur för honom att det inte hände nåt värre under den tiden. Men jag va helt säker på att han hade honom försäkrad. Så jag blev helt paff i samband med köpet och jag frågade vilket bolag han hade och han nästan ursäktade sig och sa att han inte var försäkrad alls...

Tycker det låter mycket! Hade ute distriktarn för något år sedan för precis samma sak, kolik så det var kontroll i "baken", dropp plus att han slangade ner vätska direkt i magen. Detta var sent en fredagkväll och det kostade 2800 ungefär.

AnnaKarinA skrev:
Well, jag är inte förvånad.
Och igår kom räkningen på blodprovet, 600:-..... fasen, det var veterinär man skulle blivit!!! :angel: :D

Vill du även ha de 6 års studielån som alla veterinärer har?

Lustigt vad priset kan variera. Jag tog ut distriktsveterinären 2004 i april.Tre gånger samma dygn. ( två gånger på natten) Varje gång undersöktes hästen rektalt, veterinär gick ner med sond i magen och gav smärtstillande. Kostnad: 1788 kr. Läkemedel 190 kr och moms 494.

Tyvärr så kan det nog stämma. :( Har du fått specificerad räkning? Be om det annars så du kan se vad det är som kostar om du är osäker.

I somras var vet hit en helgdag och kollade på min ena hästs ben som var svullet. Dom kunde inte göra så mkt men gav remiss till kliniknen. Det besöket på ca 30 minuter kostade mig 2500.- :eek: :eek:

Husmusen skrev:
Tyvärr så hade ägaren inte någon försäkring på hästen då... (min foderhäst). Så jag får snällt pröjsa... :(
Jösses....ja, då får du pröjsa..man lär sig så länge man lever..:(
Har ni inget fodervärdsavtal?
Det rek. alla att ha m foderhäst...där står vem som är ansvarig att bet in försäkring på hästen...
Och försäkring...det tycker jag man skall ha..mot vet kostnader iaf...
Annars blir det dyrt...som märks...

Tre besök varav två på vatten för 1788! Var det ingen bilkostnad?
En del veterinärer förstår inte att värdera sitt eget arbete, de jobbar hellre gratis än låter ngt kosta.
Det du betalade var lite drygt tre inställelsearvoden om det var nära.
PL

jag hade ute en veterinär i mitten av december.
har inte fått någon räkning? tar det så lång tid eller har de... glömt?

Svar till alla,

jag arbetar som veterinär på ett djursjukhus och har jour ibland.

Vad djurägaren betalar för under jourtid är då inte bara själva behandlingen/åtgärderna - utan tillgängligheten.

Eftersom jag hellre hade varit hemma hos min familj och mina djur så får min chef betala mig extra för att jag är jour - oberoende av hur många "fall" som kommer in.

En djurägare klagade en gång och frågade mig "Syr ni med guldtråd på söndagar?" och jag svarade fräckt nog "Nej, men du får betala för att jag är tillgänglig och beredd på att Du ska komma in med Ditt skadade djur så jag kan hjälpa det" - annars kunde han ju ha valt att jaga vildsvin på en vardag dagtid så hade det blivit billigare.

Jämförelsen med en bilverkstad är bra.

peter_lundin skrev:
Verkar helt rimlig kostnad med restid osv.
Ibland undrar man om folk tycker att vet skall bjuda på restid mm.
QUOTE]

Nejdå, inte alls, men i somras hade jag distriktsvet ute för samma procedur (också på en lördag eller söndag) och det kostade då ca 1500 kr. Jag ringde till samma distriktsvet, men det beror tydligen på turen eller oturen vem som har jouren för jag blev debiterad helt olika summor för milersättning om man jämför de här två gångerna. Dessutom tog den siste vet som var ute extra för "avsides boende". Vi bor längs med en asfalterad väg, 7 km ifrån en riktigt stor väg, så det håller jag inte riktigt med om. Det är lite knepigt att det kan variera med en 700-800 kr, tycker jag.

*knapp lån*
Eftersom jag bor i fjällen, med MINST 12 mil enkel väg för en veterinär, så ser jag till att ha en BRA försäkring! Jag tycket många gånger att vi skäller och skyller så mycket på distriktarna, men... Den service och hjälp i allafall våra veterinärer ger, betalar jag gärna för!
Fråga Peter Lundin som flög helikopter för att rädda en skadad häst på fjället tex!

Ingen veterinär KAN allt! men dom finns alltid till för mej, vilken tid på dygnet jag än ringer!
Förresten, kan jag tillägga att jag har längre till en vanlig doktor än till veterinären en vanlig sommarvardag kväll....
Och sjukstugan säger ofta: ta två alvedon och avvakta till i morgon:devil:
Medans jag ALDRIG blivit nekad hjälp av en veterinär!

* Jenny *

jag hade vet ute på en vardag som kollade om det var fång han hade och sen gav medicin. detta tog ca 30 min och kostade 935kr inkl moms... jour kostar säker det dubbla...

Men jag tog betalt för varenda timme och djurägaren fick klart deklarera att han var beredd att satsa på hästen trots dåliga odds.
PL

Troligen fick du betala för att inställelsetiden översteg 30 min, det finns inget i taxan som heter avsides boende. Det kan vara svårt att jämföra två olika förrättningar kostnaden beror tex var vet befinner sig sig o sen kan det ju tagit olika tid fastän du inte kommer ihåg det.
Sen förekommer det ibland att även jag avrundar kvartarna nedåt istället för uppåt som det skall vara enligt taxan.
PL

Marna skrev:
Svar till alla,

jag arbetar som veterinär på ett djursjukhus och har jour ibland.

Vad djurägaren betalar för under jourtid är då inte bara själva behandlingen/åtgärderna - utan tillgängligheten.

Eftersom jag hellre hade varit hemma hos min familj och mina djur så får min chef betala mig extra för att jag är jour - oberoende av hur många "fall" som kommer in.

En djurägare klagade en gång och frågade mig "Syr ni med guldtråd på söndagar?" och jag svarade fräckt nog "Nej, men du får betala för att jag är tillgänglig och beredd på att Du ska komma in med Ditt skadade djur så jag kan hjälpa det" - annars kunde han ju ha valt att jaga vildsvin på en vardag dagtid så hade det blivit billigare.

Jämförelsen med en bilverkstad är bra.
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :D :D

Vi har haft distriktsveterinären ute fyra gånger på tre dagar, de två första besöken på jourtid, ska bli spännande att se räkningen från jordbruksverket... *visslar*.

3ggr slangning och 10l dropp.

peter_lundin skrev:
Men jag tog betalt för varenda timme och djurägaren fick klart deklarera att han var beredd att satsa på hästen trots dåliga odds.
PL
Visst!
Men ni ställer upp:bow:
visst rullar pengarna lite väl fort när vi har djur, men just att tillgången på veterinärer är så bra, när man kontrar mot sjukvården, gör att jag knotar mindre över vet. räkningarna än att betala 300kr för att få veta att jag ska ta 2 alvedon och avvakta:devil:

* Jenny *

peter_lundin skrev:
Troligen fick du betala för att inställelsetiden översteg 30 min, det finns inget i taxan som heter avsides boende. Det kan vara svårt att jämföra två olika förrättningar kostnaden beror tex var vet befinner sig sig o sen kan det ju tagit olika tid fastän du inte kommer ihåg det.
Sen förekommer det ibland att även jag avrundar kvartarna nedåt istället för uppåt som det skall vara enligt taxan.
PL

Du har naturligtvis rätt, det hette inte "avsides boende" utan "avlägset boende". Jag kollade min kopia. Innebörden känns dock samma för mig. Jag bor inte precis avlägset, men jag antar att meningen är den som du beskriver. LITE fel känns det ändock att man betalar olika pga var vet befinner sig. Borde man inte räkna avstånd från veterinärstationen istället? Jag bor, t. ex., 13 km (alltså 26 km tur och retur) ifrån veterinärstationen men eftersom det var distriktsvet någon annanstans som hade jouren fick jag betala för 120 km.

OBS att jag inte klagar på de enskilda veterinärerna ang. fakturorna! Ni använder ju er bara av föreskrifter och taxor som någon annan satt ihop. Tycker bara att det hela är lite luddigt!

kamomillo skrev:
*knapp lån*
Ingen veterinär KAN allt! men dom finns alltid till för mej, vilken tid på dygnet jag än ringer!
Förresten, kan jag tillägga att jag har längre till en vanlig doktor än till veterinären en vanlig sommarvardag kväll....
Och sjukstugan säger ofta: ta två alvedon och avvakta till i morgon:devil:
Medans jag ALDRIG blivit nekad hjälp av en veterinär!

* Jenny *

Fast den siste distriktsvet jag hade ute för fång fick jag nästan tvinga ut. Det var den mest oengagerade och uttråkade människa jag pratat med. Om jag inte själv vetat nästan till 100% att det var fång hon hade, hade jag säkert aldrig fått ut honom. Han ville helst inte komma och hade jag inte stått på mig hade han inte gjort det heller. MEN självklart var denna vet ett undantag. De flesta jag stött på har gett 100% av sig själv och sin kunskap, men som inom alla yrken finns det ju de som är mer eller mindre skickliga och mer eller mindre intresserade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar