veterinärintyg för MH

paradox

Trådstartare
Jag funderar på attt låta min kille göra ett MH, både för att det skulle vara intressant och för att jag skulle vilja starta honom i spår någon gång.

Nu är han ju kastrerad (op), och då krävs vad jag förstått veterinärintyg på att kulorna fanns där innan.

Vad gäller som intyg? Antar att valpbesiktningen där det står "Yttre genitalorgan UA" inte räcker? Tänkte inte på att be vet om intyg innan kastrering, är det kört då, eller går det att få i efterhand?

Sv: veterinärintyg för MH

Jag vet inte om du behöver intyg just för MH, kolla det.

Men om det krävs så det du då ska ha är ett specifikt intyg, skrivet på en av tre godkända blanketttyper.

Det ska vara undertecknat samma dag som operationen egentligen, men det är möjligt veterinären kans kriva ett nu med det datumet, eller att det är okej med senare datum.

Hursom, på den ska veterinären fylla i vilken kroppsdel ingreppet avser - dvs testikel, varför ingreppet gjordes, och så den viktiga delen - att (i ditt fall) testiklarna var fullt normala innan ingreppet.

Så, intyget måste skrivas av opererande veterinär, men det borde inte vara omöjligt få det ordnat i efterhand.

Valpintyget räcker inte, testiklarna måste EFTER 6 månaders ålder vara normalt belägna i pungen och ha normalt utseende.

Så, kontakta opererande veterinär. Och kolla om du verkligen behöver det för MH (det är lite luddigt skrivet nämligen). Dock kan det ju vara bra för framtiden att fixa det där intyget ändå nu, så du har det.

Jag tror det råder generell dispens för just MH och kastrerade hannar. Det är ju av uppfödarintresse. Min hanne var krypt och kastrerad och ingen frågade efter något intyg till hans MH: Vaccinationsintyg däremot måste du ha med!
MH är störtkul!!!:)

Tack för svar :)

såhär står det i bestämmelserna:

Kastrerad hanhund/tik:
Operativt kastrerad hanhund medges generell dispens för deltagande vid utställning, prov eller tävling. Vid behov av styrkande av att hunden efter 6 månaders ålder, men före operationen, haft normalt utvecklade och belägna testiklar sker via särskilt intyg (intyg, se under punkt 1, Veterinärintyg).

Sen står det som Alexandra redan skrivit om intygen:)

Så: vad innebär "vid behov av styrkande.."?

Det skulle vara jättekul att göra MH, det görs inte allt för ofta på hans ras;) (japansk spets)

Så kör på du! Anmäl er och låtsas som ingenting, jag kan slå vad om att ingen frågar efter kulorna! ;)

Det är just det där vid behov av styrkande som är så luddigt skrivet, och gör att jag inte är så säker på att du behöver något intyg för just MH.

Skulle tro 'behov av styrkande' enbart uppstår t ex om någon annan 'protesterar' och 'anmäler' något i stil med att den hunden föddes ju krypt eller liknande..

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 917
Senast: Red_Chili
·
B
Övr. Hund Skulle vilja ställa Pricken någongång i sommar.. Problemet är att jag inte bad veterinären som gjorde det att skriva i hans stamtavla...
Svar
9
· Visningar
1 057
Senast: Grana
·
Hästvård Har en åring, halvblod, som jag nyligen kastrerat. Han har visat hälta på båda bak under vintern (röntgen visade lösa benbitar i...
Svar
5
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod