Veterinärbesiktning!

C

Chivita

Skulle ni köpa en häst med befintlig vetrinärbesiktning?
Säg att besiktningen är gjord 1 månad tidigare eller 1 vecka tidigare, skulle ni lita på någon av dem?
Ni har aldrig sett hästen förut så ni vet ej vad som är normalt med den eller hur den har varit förut.... :confused:

Sv: Veterinärbesiktning!

nj jag skulle begära en ombesiktiging eller finns det papper på att besiktingen är gjort och vad det stod på den? jag skulle vilja träffa veterinären.

Nej. Gör en ombesiktning av en opartisk veterinär som du litar på och var med vid besiktningen.

/Zenith

Håller med om att man bör göra en ny besiktining. Du vill ju veta att hästen är frisk när du köper inte en månad eller en vecka tidigare, mycket kan hända på en månad. Och om du inte kan närvara vid vet-besiktning kräv att dom kör in hästen på Atg-klinik, har själv varit med om oseriös säljar som fick en kompis som var hundvet att skriva på vetintyget fast hon inte hade en aning om vad hon skrev på. Så var nogrann med vet-besikning.

Mvh

Camilla

Chivita skrev:
Skulle ni köpa en häst med befintlig vetrinärbesiktning?
Säg att besiktningen är gjord 1 månad tidigare eller 1 vecka tidigare, skulle ni lita på någon av dem?
Ni har aldrig sett hästen förut så ni vet ej vad som är normalt med den eller hur den har varit förut.... :confused:

Absolut inte där vet.intyget är en månad gammalt.
Mööööjligen om det var en vecka - högst - gammalt och då skulle jag känna säljaren mycket väl.
Annars NEJ.

Försäkringsbolagen accepterar dessutom enbart vet.intyg som är högst en vecka gammalt.

Som säljare OCh köpare vill jag ha ett intyg som är så färskt som möjligt...men ibland kan dte ju vara så att man kanske inte kan hämta hästen precis den dag vet.besiktningen är gjord.
OCH kom ihåg...det är ALLTID köparen som har undersökningsplikt! Även om det sedan ligger i både säljarens OCH köparens intresse att vet.intyget visar u.a. överallt.

mvh
Carina

Nej, jag skulle ta ut en veterinär igen. Det är värt dom pengara. Jag vill se besiktningen och använda en veterinär som jag själv valt ut.

Bara om jag hade kunnat tänka mig att köpa hästen utan veterinärbesiktning.

Det KAN vara sämre att köpa med ett befintligt veterinärintyg än utan besiktning ö h t.

är det inte så att det är köparen som ska göra besiktningen o välja veterinär? annars kan man inte få köpet att gå tillbaka om ett dolt fel eller liknande hittas?

personligen skulle jag göra om besiktningen o välja veterinär själv. det kan ju vara så att vet. som gjort den befintliga besiktningen är partisk i någon del där denne inte borde vara det?

Om jag skulle köpa av privatägare så vill jag endast att hästen är försäkrad så att jag får ut mina pengar ifall hästen skulle vara trasig.

prince77 skrev:
Om jag skulle köpa av privatägare så vill jag endast att hästen är försäkrad så att jag får ut mina pengar ifall hästen skulle vara trasig.

Ingen vetrinär besiktning alls?!! :o

Definitivt ska den besiktigas om du ska ha den som promenadhäst och "uppåt"
Alltså tävling.

Däremot har vi "köpt" fölmärrar utan sådana papper...

AM

Är inköpssumman högre än halva slaktvärdet skulle jag inte godta att säljarens veterinär besiktade den.

Nej , jag hade gjort en ombesiktning med egen veterinär, röntgenbilder skulle jag acceptera.

Det är bara det att i en del annonser så står det att hästen är Vet.Besiktigad och då blir man fundersam varför de redan Besiktigat hästen???
Ibland kan det ju vara flera innan som är intresserade och då ångrat sig då de fått protokollet, typ...

Eller så vill man som säljare veta innan hästen går ut till försäljning att den är OK så man inte står där med lång näsa när man äntligen hittat en köpare som passar och den inte går igenom.

Chivita skrev:
Det är bara det att i en del annonser så står det att hästen är Vet.Besiktigad och då blir man fundersam varför de redan Besiktigat hästen???
Ibland kan det ju vara flera innan som är intresserade och då ångrat sig då de fått protokollet, typ...

Ja och då får man be säljaren göra en ny besiktning! Så är det bara....
Vill de inte detta har de något att dölja.....
Och som sagt var....försäkringsbolagen godkänner endast ett vet.intyg som är max 7 dagar gammalt....
mvh
Carina

Cesam skrev:
Ja och då får man be säljaren göra en ny besiktning! Så är det bara....
Vill de inte detta har de något att dölja.....

Förlåt? Om säljaren väljer att göra en besiktning för att inledningsvis veta att man har en oskadad vara är ju upp till var och en (jag har aldrig gjort det).

Det ligger i KÖPARENS intresse (också rent juridiskt) att veta status på det man köper, oavsett om det är en bil eller häst (även om det skiljer en del i övrigt). Veterinärbesiktning ska alltid göras av seriösa köpare (förutsatt att det inte är en billigare häst där man är medveten om vad man ger sig in på).

Det har INGET att göra med säljarens seriositet och att denne skulle ha något att dölja...

Jag tycker du ska sätta dig in i jurdiken runt hästförsäljning/-köp innan du fäller liknande yttranden.

Det kan vara VÄLDIGT svårt för en köpare att hävda att de uppfyllt sin undersökningsplikt utan att de själva beställt och bekostat en veterinärbesiktning.

Senast ändrad:

Jag skulle absolut inte göra det om jag köpte en ridhäst. En avels eller sällskapshäst kanske.
En annan sak som är värd att tänka på är att man bör stå som beställare av veterinärbesiktningen, även om säljaren betalar eller man delar på kostnaden. Detta om det senare skulle bli en tvist om själva besiktningen. Om man inte står som beställare har man inget avtal med veterinären (det har säljaren) och har ingen (mycket liten) möjlighet att klaga på veterinärens utlåtande, dessutom kan det bli problem att få titta på plåtar m.m. i efterhand eftersom de då är säljarens.

Det kan vara så att de ångrat sig när de fått protokollet ja, eller också är det så att protokollet är helt schysst, men att man dessutom tagit röntgenplåtar som INTE är ok, men som säljaren inte säger någonting om till nästa presumtiva köpare...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 827
Senast: Tualma
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag skulle behöva all information om hur man går tillväga vid köp utav häst utomlands. Det jag letar är en mellan 0-1 år. Vad är att...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 525
Senast: Lea88
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar