Veterinärbesiktning vid köp av billig häst

pastejja

Trådstartare
Letar eventuellt efter en sällskapsdam som alternativ till att ta en inackordering. Eftersom jag har ett visst avelsintresse så hade det varit spännande med ett sto med lite avelsvärde, och ska man hitta en sådan till en bra peng är det inte omöjligt att denne är triangelmärkt. (Inget aktuellt sto i tankarna bara funderingar så här långt).

Så låt oss säga att jag hittar ett triangelmärkt sto till en bra peng (som inte har ärftlig defekt)- vilken typ av veterinärbesiktning hade ni valt. Det är tydligt att jag inte köper en ridhäst, ska det ändå göras böjprov? Måste man ens göra vet. bes? Vad får jag ut av det? Jag tar över hennes försäkring oförändrad och om hon haft föl tidigare så är det väl så mycket garantier man kan få på att hon är fertil? Om hon inte har haft föl kanske man ska göra en gyn.undersökning? Annat?

Hade det varit något jag skulle rida på så hade det varit en självklarhet med en ordentlig besiktning.

/U

Sv: Veterinärbesiktning vid köp av billig häst

Jag har aldrig gjort en veterinärbesiktning på en fölmärr.

Jag hade nog gjort en bes utan böjprov. Bara för att vara säker på att hjärta, syn mm är ok. Bes utan böjprov brukar ligga runt 7-800 (häromkring) så känns som det är värt dom pengarna

tack för era svar.
Kanske ska förtydliga att det inte handlar om att spara pengar (även om det är trevligt om man kan det ibland ;)), utan mer om det finns någon mening att göra det, om märren verkar frisk i övrigt.
/U

Är du normalt kunnig så kan du ju själv avgöra om stoet är friskt.
Lyssna på hjärta efter att hon sprungit, och titta i munnen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 989
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 749
Senast: EZMK
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 059
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka