Veterinärbesiktning - vem väljer veterinär?

ano

Trådstartare
När man köper häst är det juridiskt viktigt att köparen valt veterinär för besiktning. Finns det någon här som vet om detsamma gäller när man ska ta en häst på foder?!?

Tacksam för svar :crazy:

Sv: Veterinärbesiktning - vem väljer veterinär?

Jag kan tänka mig att det är att rekommendera att det är du som väljer en veterinär som du litar på.

Jag anser att det är den som betalar besiktningen som väljer veterinär.

Men om ägaren propsar på en veterinär som den använt hela tiden till hästen, ska man bli misstänksam då?

Vill inte att det ska bli några fel!

Ägaren sa att hon skulle betala veterinären, men jag kan tänka mig att betala eller dela om jag får vara med och välja...

Men om ägaren propsar på en veterinär som den använt hela tiden till hästen, ska man bli misstänksam då?

Misstänksam behöver du väl inte bli, det är väl inte så konstigt att man som säljare/ägare föredrar en veterinär som man känner och har förtroende för. Inte heller så konstigt att du som köpare/fodervärd vill ha en veterinär som du känner förtroende för. Som vuxna människor pratar man lugnt och sansat igenom det hela. Vem som har sista ordet handlar framför allt om vem som ska stå för risken, dvs om du ska stå för veterinärvårdskostnader under fodervärdskontraktet är det du som avgör vilka undersökningar du vill göra för att känna dig trygg.

Känner du att "nej, jag måste ha min egen veterinär, annars blir det inget" - ja, då säger du det till ägaren och erbjuder dig att betala och säger h*n nej så letar du upp en annan häst.

Sen kan det ju också vara aktuellt med besiktning när kontraktet går ut, och då kan en komprimiss kan vara att om ägaren väljer nu, så väljer du när hästen ska lämnas tillbaka. Men se i så fall till att alla såna överenskommelser skrivs in i kontraktet så att det inte blir strul.

Det låter bra. Nu har hon sagt att hon ska stå för veterinärkostnader under fodertiden, så självklart vill hon då ha en veterinär som hon litar på.

Misstänksam, jag har själv aldrig haft någon häst på foder. Men någon har sagt att man ska utgå från värsta scenario, även fast det är ens bästa vän, för att vara på den säkra sidan.

Det är en jättesöt och trevlig tjej som äger hästen och jag tror inget ont om henne. Det är mest för bådas skull att det inte ska bli något strul så det blir tråkigheter.

Men du har kanske rätt! Jag är lite av kontrollfreak, ska kanske släppa lite på det... Tack för svaret! Det behövde jag :o

någon har sagt att man ska utgå från värsta scenario, även fast det är ens bästa vän, för att vara på den säkra sidan.

Ja, det är klart att man inte ska vara naiv. Folk kan vara ganska :devil: :eek: så fort det handlar om den egna plånboken. Så jag säger inte alls att du ska vika dig, utan bara att du ska fundera igenom vad det är för risk du vill skydda dig ifrån? Besiktningen gör man ju för att ha "klara papper" på hästens hälsa när kontraktet börjar, för att inte börja tjafsa senare. T ex kan det gälla om hästen har fått en viss skada under fodertiden eller om den fanns sedan tidigare.

Om ägaren betalar veterinärvården under tiden du har hand om hästen så är det ju inte mycket att bråka om, ägaren åker på kostnaden oavsett när skadan uppstod, om jag förstod dig rätt. (och i så fall är det ingen större poäng ur ägarens perspektiv med att göra en besiktning över huvud taget)

Du å andra sidan kan ju vilja göra en besiktning för att inte åka hem med en halt häst. Och det kan ju vara vettigt. Men det viktigaste är att du och ägaren är överens om vad som händer med ert avtal om hästen inte går att använda till det som är tänkt. Ska du ha kvar hästen? I så fall ligger det i ditt intresse att göra en ordentlig undersökning, annars får du betala uppstallning för en häst som du inte kan använda till det du tänkt.

Vad som är "rätt" beror alltså helt på vad det är för överenskommelser gjorda mellan ägare och fodervärd, inget fodervärdskontrakt är det andra likt.

Mycket vettiga synpunkter. Tack :D

Nä, klart man inte vill ha en halt häst. Det löser sig förhoppningsvis. Ska försöka få till en besiktning innan jag hämtar honom. Men hon verkar vilja ha kontrollen över veterinärbiten nu så vi får väl se vad som händer. Det blir nog bra till slut! :)

Varför tror du att det är juridiskt viktigt att det är köparen som valt veterinär vid försäljning?

Är det något prejudikat som jag missat?

För jag kan i övrigt inte tänka mig att det skulle ha ngn betydelse (förutsatt att man inte kan visa att vet. förfarit oriktigt och utfärdat oriktigt intyg).

*Nyfiken*

Jag skrev ett kortare pm för juridikkursen jag läste under våren om just hästköp/försäljning och jag hittade ingenstans där det hade betydelse vem som hade valt veterinär (men bara för att jag inte hittade det som läste en översiktkurs så kan jag inte säkert säga att det inte har betydelse!). Det JAG kom fram till var att valet av veterinär är dock viktigt (en distiktare med inriktning nötdjur kanske inte är den bästa man kan välja för en besiktning) och att man som köpare/fodervärd är med när besiktningen sker och att se till att alla kommentarer från veterinären kommer på papper. Förutom hästens fysiska hälsa så kan det vara bra att ha med hästen användningsområrde.

Skulle jag köpa häst skulle jag definitivt vilja att besiktningen ska ske på klinik och jag skulle vilja vara delaktig i valet av veterinär.

Veterinären ska handla på uppdag av köparen. Utan veterinärbesiktning kan det komma att ses som att köparen inte uppfylllt sin undersökningsplikt om affären kommer till tvist.

Sedan beror det ju helt på hur man ser detta med "på uppdrag av". Är det när köparen betalar, väljer eller närvarar?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
945
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka