Veterinärbesiktning på klinik.

S

Salla

I morgon ska min (förhoppningsvis) blivande häst veterinärbesiktas. Ingår det vanligtvis röntgen eller är det något man måste "beställa" extra?

Sv: Veterinärbesiktning på klinik.

i en vanlig undersökning ingår inte röntgen. Jag rekommenderar att ändå beställa en röntgen på utsatta delar på hästen. Man kan aldrig vara nog försiktig, det är mycket pengar det rör sig om!

Lycka till på kliniken!

Vilka delar menar du som mer utsatta? Hästen är en 3-åring (sv.halvblod) och är inte riden. Jag funderar om jag ska röntga öht? Och VAD ska jag röntga? Kan ju inte röntga i genom hela hästen...

Samtidigt vill jag ju vara säker på att hästen är ok.

Ring till kliniken så hjälper dig med det. De flesta har pris på "röntgenpaket" vid köpebesikting och de vet vad som är vettigt att kolla med tanke på tillväxtstörningar och svagheter för olika typer av raser och åldrar.
Brukar vara hovleder och kotleder, ibland knän fram, och kotleder och haser bak. Lite olika vinklar.
Tycker det är vettigt av dig att röntga.
Hittar man något kan veterinären bedömma allvarlighetsgraden, och ev kan man göra små åtgärder innan det har hunnit förstöra något i en unghäst.

Liknande trådar

Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
582
Senast: Lavinia
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 933
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar