veterinärbesiktning och sälja

MalinSophia

Trådstartare
ligger tråden fel var vänlig att flytta den..

har letat men inte hittat nån tråd som passar mig riktigt.

ponnyn ska säljas, hon e ung och bara en hobbyponny som haft lätt fång så det är inga stora summor det rör sig om.
det är första gången jag överhuvudtaget säljer en häst, vet inte alls hur man går tillväga.
om köparen vill ha ponnyn vetbesiktad är det då jag som måste fixa detta?
hur gör jag med kontrakt, måste jag verkligen ha ett utförligt med massa detaljer?
hur gör man med försäkringen?

Sv: veterinärbesiktning och sälja

ligger tråden fel var vänlig att flytta den..

har letat men inte hittat nån tråd som passar mig riktigt.

ponnyn ska säljas, hon e ung och bara en hobbyponny som haft lätt fång så det är inga stora summor det rör sig om.
det är första gången jag överhuvudtaget säljer en häst, vet inte alls hur man går tillväga.
om köparen vill ha ponnyn vetbesiktad är det då jag som måste fixa detta?
hur gör jag med kontrakt, måste jag verkligen ha ett utförligt med massa detaljer?
hur gör man med försäkringen?

Om jag inte minns fel. så tror jag att det är så att du och köparen kommer överens om vet.bes. antingen dela, eller någon utav er.
Tror inte det finns en bestämmelse över att säljaren måste stå för en ev. bes.
Det är viktigt att ha ett bra kontrakt. Finns färdiga på h**ks.

Om det är en billig häst brukar köparen betala vet. besiktning. Jag tycker det är viktigt med ett köpekontrakt även om hästen är billig.
Det finns att köpa färdiga i ridsportaffärer. De kostar ca 50 kr paret.
Det är viktigt att du skriver med vilka skador eller sjukdomar hästen är behandlad för, så att inte köparen kan påpeka det senare.
Om hästen är försäkrad hos dig brukar den nya ägaren överta den gamla försäkringen.

Som föregående har skrivit. så har jag oxå för mig att det är köpare o säljare som kommer överens om vem som ska stå för den kostnaden.
Oftast brukar det ju vara så att säljaren står för en gårdsbesiktning och om dem vill ha på klinik så brukar köparen stå för det.
Som för chevalier så stog säljaren för besiktning på klinik =)

ser inte igentligen någon skillnad på om det skulle vara gårds eller klinik besiktning när det gäller vem som skall betala.
hur görs det med vetavgiften då, lägger jag den på ponnyns köpesumma eller hur görs det?

Sett ur en rent juridisk synpunkt bör köparen besiktiga hästen. Beställa, betala - stå för besiktningen helt enkelt. Det har att göra med det faktum att köparen har undersökningsplikt. Undersökningsplikten KAN anses som icke uppfylld om köparen väljer att gå på säljarens besiktning.

Som säljare är det ju fördelaktigt om köparen väljer att INTE fylla sin undersökningsplikt, men jag som säljare har inget att dölja och vill därför att allt ska vara schysst, att köparen själv besiktigar så inget tvivel råder om vem som som gjort vad.

När köparen bestämt sig vill jag ha handpenning. Lämpligt är att ha ett färdigt kontrakt att skriva under, där man också kviterar handpengen (ofta 10 % av köpreskillingen, mer om det är en billig häst).

I köpekontraktet står inskrivet att köpeskillingen återbetalas om veterinärbesiktningen visar anmärkningar utöver kända förutsättningar (i det här fallet fång). Väljer däremot köparen att hoppa av av annan anledning, behåller säljaren handpenningen.

Resterande köpeskilling ska betalas senast vid avhämtning av hästen.

Tycker det är praktiskt om jag som säljare skjutsar hästen till veterinärbesiktningen och närvarar vid densamma (vilket självklart också köparen gör). Går hästen igenom, betalar köparen hästen och jag som säljare lämnar hästen hemma hos köparen. Om det nu är genomförbart avståndsmässigt.

Färdiga kontrakt finns köpa, de är en bra förteckning över punkter att ta med. GLÖM INTE ATT SKRIFTLIGEN NÄMNA eventuella förutsättningar hästen har, t ex fång, krubbitning, luftsnappning, svårskodd, svårlastad, svårklippt, kräsen, får inte stå på halm, etc.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 046
Senast: netschjen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar