Veterinärbesiktning inför köp av medryttarhäst

H

Hanna_Maria

Jag ska köpa min fd medryttarhäst (tioårigt kallblodstravarsto) som jag har ridit i 2-3 år. Jag känner alltså väl till hästen och hennes historia. Tycker ni ändå att man ska göra veterinärbesiktning innan köp?

Om det skulle vara något fel, hur ska man ställa sig till det i så fall? Innebär det att man kan pruta på priset, eller att man ska avstå från köp? Jag vet ju redan att jag vill köpa just denna häst av personliga skäl och jag förväntar mig inte att hon ska göra några storartade tävlingsresultat eller så.

Sv: Veterinärbesiktning inför köp av medryttarhäst

Tycker ni ändå att man ska göra veterinärbesiktning innan köp?

Ja, självklart. Även om hästen till synes är frisk och fräsch så behöver det inte betyda att hästen faktiskt är helt frisk, och det vore väll onödigt att köpa på sig problem utan att vara förberedd på det? Är något fel så upptäcks det förhoppningsvis vid en besiktning, och på så sätt kan man ta ställning till hur man vill göra.

Om det skulle vara något fel, hur ska man ställa sig till det i så fall? Innebär det att man kan pruta på priset, eller att man ska avstå från köp?
Beror ju helt på vad det är för något som är fel och vad du ska använda hästen till! Och om felet är allvarligt, eller mindre allvarligt. Mindre allvarligt fel som inte påverkar hästens användbarhet - pruta. Allvarligt fel, ta en ordentlig tankeställare och självklart begära en ordentlig reducering av priset om ett köp fortfarande är aktuellt. Smartast är ju naturligtvis att köpa en helt frisk häst.

Lycka till med ditt hästköp!

Tack för insiktsfullt svar, låter vettigt det du säger.

Det är även bra för din egen skull. Om det nu skulle vara ett fel på hästen och du ändå beslutar att köpa den så vet du åtminstonde om problemet och om du kan göra någonting åt det så gör det om du själv vill förstås.
Är hästen frisk så är det en stor lättnad, då är det bara fritt fram att ha roligt tillsammans! :)

Så gjorde jag iaf!

Jag hade ridit honom (och haft honom som min egen nästan) i lite drygt 2 år, och i höstas köpte jag honom.
Jag var lite osäker på hur man brukar göra, frågade också här på buke och då bestämde jag mig för att göra besiktning, så pratade jag med ägaren som också tyckte att det vore bra. Hon betalade för besiktningen, men om jag ville röntga fick jag stå för det (så brukar man tydligen göra sa hon).

Jag tycker det var bra att jag gjorde det, får då hade man ju faktiskt en annans åsikt om hästen (en kunnig dessutom;))

Jag visste lite vad som int var perfekt, och det är inget stort fel, hade det blivit bättre så hade jag nog ändå köpt honom, men till lägre pris. Hade jag fått reda på att något var jättefel så hade jag kanske tvekat lite.
Jag såg besiktningen mer som ett kvitto på att inget var fel.

Jo, jag känner nog också att det skulle vara skönt att veta. Vad kostar det ungefär?

Jag kommer inte ihop riktigt eftersom det inte var jag som betalade. Men har för mig att det var 600-800.

Prata med ägaren, hon kanske står för det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 581
Senast: Johannna1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 813
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka