Veterinärbesiktning för tvååring

Fleygur

Trådstartare
Nu vet jag inte om tråden hamnade rätt, men jag chansar ;)

Jag har nu hittat en tvåårig islandshingst som jag vill köpa om han går igenom besiktiningen. Jag undrar lite hur ni har gjort med besiktning på era unghästar, vad är det man kollar? Vi vill helst inte göra böjprov då han växer osv, men behöver man springa med hästen ändå för att de ska se att han går rent?
Hästen i fråga är i princip ohanterad, har testat att springa lite med honom men han fattar ingenting och tycker att han står bra där han står ;) jag vill helst hantera hästen så lite som möjligt men undrar nu vad man måste träna på för att han ska klara en besiktning?

Tar tacksamt emot alla svar :)
/Josefine

Sv: Veterinärbesiktning för tvååring

Varför vill du hantera den så lite som möjligt?

På en veterinärbesiktning ska hästen kunna "lyfta på fötterna" för att klara ett böjprov (är den snäll att verka så brukar det inte vara något större problem. Prova att lyfta hoven, som om du skulle kratsa den, och hålla den uppe i drygt en minut. Klarar den det så borde det gå bra), trava rakt fram (det är viktigt att kunna se rörelsemönstret, både beträffande ben och resten av kroppen) och acceptera att visiteras.

Jag köpte ett tvåårigt islandssto för flera år sedan, hon kunde gå o stå i grimma o undersökas, böjprov gjordes inte eftersom hon var så ung, hon fick springa i trav två varv. Dock kontrollerades ju hela hästen även om ej böjprov gjordes.

Är veterinären van vid islandshästar bör det gå bra visa den i en paddock, driv på, var gärna flera. Det löser sig säkert. Gör en vanlig undersökning först och driv på sedan, de kan bli lite uppspelta kanske.

Tack för svar! :)
Det handlar bara om att jag tycker att hästar som hanteras så lite som möjligt under de första åren överlag blir trevligare att arbeta med. Jag är lite allergisk mot "trädgårdsuppfödningar". Men det är ju olika vad man trivs med!

Okej då har jag lite koll, lyfta hovar och visiteras är inga problem. Större problem blir det med travandet. Man kan ju säkert försöka skrämma honom lite så han springer, men det blir mest hoppigt och definitivt inte ren trav då (han är ju en växande, obalanserad islandshäst). Men det blir helt enkelt travandet vi får träna på då :)

Ah så eran fick springa lös då? Det borde ju inte vara några problem för min kille iaf. Han travar ju rent i hagen trots allt :)

Varför vill du hantera den så lite som möjligt?

På en veterinärbesiktning ska hästen kunna "lyfta på fötterna" för att klara ett böjprov (är den snäll att verka så brukar det inte vara något större problem. Prova att lyfta hoven, som om du skulle kratsa den, och hålla den uppe i drygt en minut. Klarar den det så borde det gå bra), trava rakt fram (det är viktigt att kunna se rörelsemönstret, både beträffande ben och resten av kroppen) och acceptera att visiteras.

Man gör aldrig böjprov på en två åring.

Kolla för säkerhets skull med det försäkringsbolag där du ska försäkra innan du "beställer" besiktningen. När jag för några år sedan köpte en 3-åring som var helt ohanterad och knappt gick att lyfta hovarna på visade det sig att försäkringsbolagen hade olika inställning till om böjprov behövdes eller ej, samt att koppling även fanns till summan man ville försäkra hästen i.

Under tre år krävs inte böjprov. En treåring däremot räknar man med ska vara såpass hanterad att man ska kunna göra ett böjprov och bolagen (kan inte svära på att alla gör det) sätter en reservation för hältor tills det är gjort.

A

Det har jag faktiskt kollat upp och det är precis som summerwind säger, böjprov är inget krav på hästar under 3 år hos något försäkringsbolag. Blev lite osäker då vi faktiskt tog ut en distriktare för besiktning förra veckan, men denne vägrade skicka en godkänd besiktningsrapport då vi inte ville göra nåt böjprov (hade nog inte ens gått även om vi velat). Efter det så kollade jag upp rätt noggrant vad försäkringsbolagets krav var, och det visade sig att det räckte att ett ombud kom och kollade att hästen stod på alla fyra ben i princip ;) Än sålänge ska han ju inte försäkras högre än inköpspriset, men skulle han försäkras högre så skulle det bli helt andra krav.
Därmed är besiktningen mest för min egen del för tillfället!

Tack för svar! :)
Det handlar bara om att jag tycker att hästar som hanteras så lite som möjligt under de första åren överlag blir trevligare att arbeta med. Jag är lite allergisk mot "trädgårdsuppfödningar". Men det är ju olika vad man trivs med!

Okej då har jag lite koll, lyfta hovar och visiteras är inga problem. Större problem blir det med travandet. Man kan ju säkert försöka skrämma honom lite så han springer, men det blir mest hoppigt och definitivt inte ren trav då (han är ju en växande, obalanserad islandshäst). Men det blir helt enkelt travandet vi får träna på då :)

Tror det är bättre om du tränar på ledarskap i stället för att försöka skrämma bort den. Förstår tyvärr inte hur du resonerar när det gäller ren allmän hästhantering. Vad menar du med "trädgårdsuppfödning", är det en frigående trädgårdsklippare du har köpt??

Två år och kan inte ens följa sin ledar, det är väl just i ung ålder och främst när dom skiljs från sitt sto som dom verkligen behöver stöd och en ledargestalt som dom kan känna trygghet med. Är den helt ohanterad när det gäller hovvården oxå??

Ursäkta att jag ställer en lite OT fråga här men alltid lär man sig ngt genom att fråga.

Hon menar säkert att hon vill ha den flock så länge som möjligt .
Min yngsta häst gick i flock tills han skulle fylla 4, men det var inga problem för honom att göra som sina äldre kompisar när det var dags för verkning etc..
Sen är dom väldans motiverade när det är dags att börja jobba/rida dom som 4-5 åringar .
Men att leda dom etc tjänar man på om det skulle hända nåt och man måste tex åka till Djursjukhus, man kan ju inte alltid ta med sig hela flocken när det händer nåt

Till Ts . " Mitt" försäkringsbolag krävde inget böjprov på en 4-åring .

Hej från Hambo

Senast ändrad:

En trädgårdsuppfödning är en fräck och överhanterad häst som tappat sin "hästidentitet". Dvs den har aldrig fått vara häst och bli uppfostrad av andra hästar och nej Coari bara för att vissa väljer att inte hantera sina unghästar i tid och otid så innbär det självklart inte att dom inte får den hovvård som krävs.

Min 6 månaders var inte ens grimvan när jag verkade henne första gången, hon verkades i boxen medans hon fick tugga i sig lite gott från en hink. Allt gick väldigt odramatiskt och lugnt till.

Nu förstår jag inte hur du tolkat det jag skrivit. Det jag vänder mig emot är att människan blir en del av den vardagliga rutinen hos den unga hästen, någon som påverkar uppfostran och den identitet som hästen skapar. En unghäst behöver i första hand lära sig att vara häst, där har jag som människa tyvärr inget att tillföra. Hästar är himla duktiga på att uppfostra sina små själva och det arbetet vill jag inte lägga mig i. Hur ska jag kunna vara ledare för en häst som knappt vet vad en ledare är?
Hästen i fråga har jag aldrig sagt är helt ohanterad, det är ingen vildhäst jag köper på mig ;) Han verkas vid behov, får då på sig grimma och blir lite ledd. Visiteras vid behov osv. Att ledas är absolut inga problem, det var mer grejen att trava efter mig som han inte fattade mycket av.
Du har fått bra svar från de andra men ville gärna förklara mig lite själv också.

knapplån
Nu har lillkillen gått igenom besiktningen ua! Han behövde inte kunna springa med mig utan räckte att han sprang lös. Nu är det bara papper som ska skrivas på så är han min :)
Delar med mig av en bild på snyggingen, det är skäcken som jag (nästan) köpt:love:

tror att det bara är som vanligt här på buke, att starta bråk... snygg kille du har skaffat dej :)

Nu förstår jag inte hur du tolkat det jag skrivit. Det jag vänder mig emot är att människan blir en del av den vardagliga rutinen hos den unga hästen, någon som påverkar uppfostran och den identitet som hästen skapar. En unghäst behöver i första hand lära sig att vara häst, där har jag som människa tyvärr inget att tillföra. Hästar är himla duktiga på att uppfostra sina små själva och det arbetet vill jag inte lägga mig i. Hur ska jag kunna vara ledare för en häst som knappt vet vad en ledare är?

Vad jag menar är att hästar är flockdjur, i alla flockar finns alltid en ledarhäst, till 99% så är det een sk alfahona. Finns en ledarhäst så vet oxå alla andra lägre individer sin rangordning, vem som är ledare och att ledaren inger trygghet och man följer den.

Jag håller med dig,, hästar ska vara hästar men så snart människan införskaffar en häst så har man brutit emot naturens lag. Det jag menar är att man ska ha daglig kontakt, arbeta in ett moment i taget och göra det under korta intervaller. En sak i sänder i rätt ordning, släpp allt och låt det mogna in. Daglig hantering som sker under max 15 minuter tillåter ju i alla fall individen att av helt fri vilja lära sig vara häst 23 timmar och 45 minuter resterande dygn. Jag vill inte kalla detta som att man "tar över individens naturliga utveckling" eller som du kallar det för "trädgårdsuppfödning"

Sunt förnufft och god hästkunskap brukar man komma långt med.

Nej, jag skriver inte detta för att som ngn "tror" starta bråk, jag skriver för att jag vill försöka förstå hur din hästhållning är och varför du skriver att din häst inte anser dig som flockledare. (följer dig) Sedan undrar jag oxå hur ofta hovvården utförs på dessa individer och främst när man börjar utföra hovvård på dom och inte minst vem är ansvarig för att individen är hanterad för att hovvården ska kunna utföras utan att det leder till merarbete i grundläggande hantering.

En trädgårdsuppfödning är en fräck och överhanterad häst som tappat sin "hästidentitet". Dvs den har aldrig fått vara häst och bli uppfostrad av andra hästar och nej Coari bara för att vissa väljer att inte hantera sina unghästar i tid och otid så innbär det självklart inte att dom inte får den hovvård som krävs.

Min 6 månaders var inte ens grimvan när jag verkade henne första gången, hon verkades i boxen medans hon fick tugga i sig lite gott från en hink. Allt gick väldigt odramatiskt och lugnt till.

Ursäkta men då har jag fått svar på vad en "trädgårdsuppfödning" är för ngt även om jag aldrig under mina verksamma år träffat på någon sådan gräsklippare. Hästar är alltid hästar och hästar är flockdjur och flycktdjur. Försök aldrig invagga mig i en falsk tro om att hästar kan tappa sin "hästidentitet" för den första dagen man invaggar sig i den tron är den första dagen man delger sin brist i kunskapen om hästen som individ.

Glädjer mig att träffa en kollega här på Buke,, vilken utbildning gick du och när gjorde du den??? Vore kul att höra lite mera fast då kanske genom pm eftersom det i annat fall blir väldigt O.T.

Ett kort delkgivande i tråden tycker jag däremot enbart kan tillföra helhetsbilden.

Senast ändrad:

Jag är definitivt inte ute efter bråk och tror inte att du är det heller. Alla är ju saliga i sin tro och har all rätt att uttrycka sina åsikter. Däremot kan ju diskussioner bli tråkiga när ens egen salighet tar över, och man stänger dörrar för nya kunskaper och insikter. Därmed inte sagt nåt om hurdan du är, det var bara en input.

Tvååringen har en toppenbra ledare i sin flock och jag är helt säker på att min kille klarar sig fint med denne. Varför tror du att han har behov av en mänsklig ledare nu? Jag är då definitivt ingen ledare för denna hästen (har träffat honom två gånger liksom) och har inga intentioner att vara heller innan jag börjar arbeta med honom. Att han kan verkas, ledas, visiteras och tycka att det är ok med människor räcker gott för min del i detta stadiet. Och för det så behöver jag definitivt inte 15 minuter varje dag för att det ska fungera. Även 15 minuter o dagen kan skapa en väldig massa nya intryck och saker att ta in, när han enligt min tro redan har fullt upp i huvudet med att lära sig vara häst. I detta stadiet av hans liv har i vilket fall jag själv svårt att se vad hästen skulle ha för vinst av att jag hanterar honom mer än nödvändigt? Det känns lite som att försöka lära honom mitt språk innan han kan sitt eget.

Om du är intresserad av hur min hästhållning ser ut så kan jag ju förklara lite kort.
Tvååringen går i en stor flock med stora beten. Får daglig tillsyn. Verkas vid behov, hur ofta vet jag inte, men om du är väldigt nyfiken så kan jag ju självklart fråga uppfödaren. På vintern får de även en ny bal med mat varannan dag ca.
Mina vuxna hästar här hemma går ute med flocken större delen av dygnet. Hanteras varje dag och är urtrevliga. Följer mig vart jag än går med eller utan grimma.

F.ö. så har jag jobbat ganska mycket med s.k. "problemhästar" (gillar inte uttrycket men är för okreativ för att säga det bättre). Nu vet jag inte hur mycket uttrycket trädgårdsuppfödning används i dina kretsar, men här används det flitigt och det är många sådana jag fått på halsen. Vissa har i sina unga år börjat se människor som leksaker, vissa har svårt att passa ihop med andra hästar då de inte förstår språket. Somliga ägare har tyckt att det varit urmysigt att ha sitt föl tätt intill gosandes under uppväxten, men en dag har det blivit en flera hundra kilos bjässe som inte vet vart gränsen går.

Sunt förnuft och välvilja kommer man väldigt långt med, goda hästkunskaper vet väl knappt ingen vad det är? i och med att alla tycker så olika syftar jag på då!

Kl.
Tackar balderum och geysir! Jag tycker också han är fin (helt opartisk:angel:)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka