Veterinärbesiktiga läromästare?

Anna-KarinO

Trådstartare
Vet att det funnits en liknande tråd men hittar den inte..
Skulle ni veterinärbesiktiga om ni skulle köpa en läromästare på ca 15-18 år? Hur skulle besiktningen gå till, gör man böjprov på äldre hästar? Skulle ni åka till klinik, röntga? Vi kan anta att hästen kostar mellan 10-30 000 kr och har endast gått lättare klasser.

Sv: Veterinärbesiktiga läromästare?

Jag personligen skulle inte besiktiga den, om den ser frisk och välmående ut (dvs, inte halt, pigg o blank i pälsen, samt mjuk och jämn i muskulaturen). Jag anser mig ha tillräckliga kunskaper för att avgöra om hästen är tillräckligt frisk och fräsch för att klara lättare ridning.

MEN, jag skulle rekommendera de flesta andra hästköpare att besiktiga hästen ifråga. OM något avvikande skulle komma fram skulle jag rekommendera att diskutera dess betydelse med veterinären, det är inte alls säkert att jag skulle råda till att avstå från köp bara för att det finns fynd på besiktningen. En äldre häst får ha lite skavanker, om dessa inte spelar någon roll för vad hästen ska användas till.

Gör du böjprov själv också?

TS Självklart skall du besiktiga hästen! En vanlig standard klinikbesiktning (eller hemma om det finns någon bra veterinär och lämplig yta att springa på) med böjprov. Röntgen endast om hästen skulle reagera på böjprov och ni ändå gärna vill ha den, för att kolla om det är något som kommer påverka i dagligt arbete.

En 15-18 åring som inte ridits jättehårt bör gå igenom böjprov.

Även jag hade gjort vanlig besiktning med böjprov. Är hästen frisk utan förslitningar mm bör den gå igenom böjprovet.

Absolut klinikbesiktning. Främst vill jag nog inte kalla den hästen du beskriver som läromästare, men det är ju en annan sak.

Den är inte gammal, och bör gå helt UA genom en besiktning.

Kan tillägga att vi har besiktigat en jättefin häst som jag ridit närmare 1 år och sedan blev erbjudna att köpa. Vid besiktningen (klinik) upptäcktes det att hästen hade starr och sannolikt skulle bli blind inom en inte avlägsen framtid. Sånt är bra att veta INNAN man köper hästen.

Jag hade besigtat den som vilken annan häst, dvs på klinik och longera/ trava på olika underlag och röntga om ngt ser suspekt ut. Och efter att jag sen vet vad för krämpor hästen kan ha bestämmer jag mig för ifall jag ska köpa den.
Speciellt gamla hästar vill man ju veta vad som finns i benen/ryggen, så man kan rida och sköta hästen på bästa sätt.

En häst i den prisklassen hade jag gjort en gårdsbesiktning om det finns förutsättningar för det och om jag har en veterinär jag litar på som kan göra den. Om inte förutsättningarna finns(bra underlag osv) och/eller inte bra veterinär så hade jag gjort en standard besiktning på klinik(böjprov osv).

En dyrare häst hade jag gjort besiktning på klinik och då även röntgat.

Tack för alla svar :)
Då lutar det mot att jag gör en besiktning om jag hittar en passande häst. Jag har hört någonstans att man inte gör böjprov på äldre hästar (ok, 15 är inte gammalt men 18) och funderade på om ägarna kanske skulle motsätta sig om man ville utföra besiktning.
Hur funkar det med försäkringar, är det sant att man inte kan försäkra en äldre häst på nytt utan att man får hoppas på att få ta över försäkringen från den gamla ägaren?

Fast om ägaren motsätter sig besiktningen så skulle inte jag köpa hästen, för det skulle jag tolka som att dom vet att något är fel.

Ja jag vet inte exakta åldern, men jag tror det är efter typ 15 som man inte kan täckna ny försäkring :)

Tack för alla svar :)
Då lutar det mot att jag gör en besiktning om jag hittar en passande häst. Jag har hört någonstans att man inte gör böjprov på äldre hästar (ok, 15 är inte gammalt men 18) och funderade på om ägarna kanske skulle motsätta sig om man ville utföra besiktning.
Hur funkar det med försäkringar, är det sant att man inte kan försäkra en äldre häst på nytt utan att man får hoppas på att få ta över försäkringen från den gamla ägaren?

Är hästen äldre och kostar 10'kr skulle jag faktiskt inte gjort någon bes öht

Fast om ägaren motsätter sig besiktningen så skulle inte jag köpa hästen, för det skulle jag tolka som att dom vet att något är fel.

Ja jag vet inte exakta åldern, men jag tror det är efter typ 15 som man inte kan täckna ny försäkring :)

Jag skulle nog inte gå med på en klinik bes av en så gammal häst för så lite pengar, då finns det andra köpare.

Och det beror inte på att det skulle vara något fel på den

Tom 14 år får du försäkra. Sen är det i princip helt bortkastat att försäkra öht om hästen inte är försäkrad från det att den är föl, för de kommer bara hävda att problemet fanns innan försäkringen tecknades....

Att hästen är billig är inte ett bra skäl att låta bli att besiktiga! Snarare tvärtom skulle jag säga... Ni vill väl att hästen skall vara frisk och att ni skall kunna rida den i många år till?

Varför inte?? Om köparen betalar besiktningen så spelar väl inte det någon roll för dig?

Varför inte?? Om köparen betalar besiktningen så spelar väl inte det någon roll för dig?

Nej jag hade inte klinikbes en häst på 18år som kostar 10'kr. Däremot hade jag gett köparen full tillgång till försäkringspappren dvs historiken

Nej jag hade inte klinikbes en häst på 18år som kostar 10'kr. Däremot hade jag gett köparen full tillgång till försäkringspappren dvs historiken

Men varför? Om ägaren vill det och betalar besiktningen utöver hästen så förstår jag inte varför?

Men varför? Om ägaren vill det och betalar besiktningen utöver hästen så förstår jag inte varför?

Nu svarade jag som säljare och tja jag hade inte heller brytt mig om det vid det läget.

Tex bes inte vår shettis och han kostade inte så värst mindre.

Jag har själv köpt flera hästar obes och har inte haft några problem och de jag har bes har jag haft problem med så det finns ju inte direkt svart och vitt när det gäller vad de hittar och inte hittar

Det finns andra köpare till en sådan häst då. Ser faktiskt inte meningen med att bes en så pass gammal häst för de pengarna

Tror du att köparen gå med på att betala bes även om hästen inte gick igenom?

Personligen så tycker jag inte att man skall böja en så pass gammal häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 225
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21