Veterinäravgifter på tävling

Novali01

Trådstartare
Det fanns en sån här tråd för ett tag sen men jag startar denna iaf...

Jag och många med mig anser ju att veterinäravgifterna skenar...klubbarna tar ut för mycket istället för att försöka täcka avgiften så blir det en av de större inkomsterna. Det är ju inte svårt att räkna ut vad avgiften ska bli eftersom det ändå inte ska skrivas ut förrän i ryttarmed. Då vet man hur många starter man har, sen får man räkna med ett visst svinn = strykningar.

På mötet i Borås var detta uppe. Citat:

*Kostnader för veterinären, SvRf försöker påverka detta, den ekonomiska faktorn finns med i diskussionen, men arrangörerna måste hjälpa till med att hålla ner kostnaderna och inte se det som en intäkt . I Skåne har man infört att det skall stå på ÖD rapporten hur stor veterinäravgiften är.*

Se hela länken:http://www2.ridsport.se/print-t.aspx?p=701308&x=1&a=916596

Hur upplever ni att det är på de tävlingar ni åker på?

Sv: Veterinäravgifter på tävling

Jag har inte tänkt så mycket på det. Men hur mycket tar en veterinär för att stå på en tävling en hel helg? Det kan väl inte vara gratis?

Nu har jag aldrig tävlat dressyr md veterinäravgift, har de dyrare avgift där än i hopp och FT? Är ju inte lika många starter på en dressyrtävling.

Intressant ämne.

Inte ens i de högre klasserna? Där ser man, lär sig något nytt varje dag:D

Det är svårt som arrangör att påverka kostnaderna för veterinären, det är ju reglerat i TR på vilka tävlingar som man behöver ha vet. och om den måste vara närvarande hela dagen eller inte.

Sen ska djurskyddsmyndigheten godkänna den vet. man har valt.

Veterinären i sin tur skickar in uppgifter till djurskyddsmyndigheten om bl.a hur länge h*n var på plats, hur lång resvägen är mm.

Sen får arrangören en faktura från djuskyddsmyndigheten.

Om jag förstått saken var det bättre förr :angel: Alltså att en veterinär kunde hjälpa en klubb av fri vilja så att skriva och på det viset hålla nere kostnaderna. Jag vet inte när det ändrades, någon annan kanske vet?
Iaf, veterinären brukar på hopptävlingar häromkring kosta 100-120 kronor. Någon enstaka gång har det kostat ner mot 80 kronor. På fälttävlan ligger det lite högre men då är också ambulansavgiften ofta medräknad i samma summa. 150-200 kronor vill jag minnas att den avgiften legat på.
Så ja, tämligen bra timpenning :smirk:
Jag har dock inte orkat göra någon uträkning än på antalet ekipage och hur lång tid veterinären var där. Kanske kan hinna göra det någon dag.

Senaste tävlingarna jag varit på (regionala hopp i skåne) Har vet- avgiften legat på 100-120kr/häst vilket är ganska högt anser jag, har dock inte räknat på antal ekipage och vinst för klubben men det måste blivit en hel del...

Döm om min förvåning när jag läser PM´et inför helgens tävling, de ska endast ta 50 kr/häst :bow: och jag kan inte tänka mig att de skulle gå back på något vis!

Varför nu denna blev flyttad till hoppning??? Hör väl till tävling i allmänhet förutom dressyr då...

Ja, det "vanliga" är ju en vet.avgift runt 100;- och i vårt distrikt är det enormt mycket starter på t ex en regional ponnyhopptävling. Givetvis ökar veterinärkostnaden eftersom veterinären får vara där en längre tid men tar man så mycket i avgift blir det en bra hög med pengar kvar till klubben.

Meningen är ju att det i princip ska vara en självkostnad för ryttarna och inte en fin inkomst för klubbarna. Det är ju inte direkt gratis att tävla och jag tycker det är fel att göra så här. Därför känns det ju rätt bra att förbundet är inne på samma linje, då jag drivit denna frågan både här på buke och mot klubbar som tagit ut hiskliga avgifter...visar ju att min tanke inte var helt fel...

Senaste tävlingarna jag varit på (regionala hopp i skåne) Har vet- avgiften legat på 100-120kr/häst vilket är ganska högt anser jag, har dock inte räknat på antal ekipage och vinst för klubben men det måste blivit en hel del...

Döm om min förvåning när jag läser PM´et inför helgens tävling, de ska endast ta 50 kr/häst :bow: och jag kan inte tänka mig att de skulle gå back på något vis!

Men när du då är där...ge då den klubben en riktig eloge! där sitter ju en tävlingssektion som tänkt till iaf...:bow:

Men det är inte fråga om att påverka avgiften som veterinärerna tar utan det är KLUBBARNA som inte orkar räkna ut vad det blir per häst utan tar en slags schablon avgift som ofta blir väldigt hög.

Det går utmärkt att räkna ut nästan på öret vad det blir per häst...man går in på jordbruksverkets hemsida och läser vad veterinärens avgifter är och sen delar man det på antalet hästar. Lägg på 10-15% för att ha täckning för strykningar så är saken biff.

Det är svårt som arrangör att påverka kostnaderna för veterinären, det är ju reglerat i TR på vilka tävlingar som man behöver ha vet. och om den måste vara närvarande hela dagen eller inte.

Sen ska djurskyddsmyndigheten godkänna den vet. man har valt.

Veterinären i sin tur skickar in uppgifter till djurskyddsmyndigheten om bl.a hur länge h*n var på plats, hur lång resvägen är mm.

Sen får arrangören en faktura från djuskyddsmyndigheten.

Avgiften är inte reglerad i TR.

Jag vet flera föreningar som tjänar en bra slant på just vetavg :angel:

Djurskyddsmyndigheten (som väl är avskaffad?) är inte inblandad, det är jordbruksverket som reglerar det. Fö är det som både olgaklara och novali skriver klubbarna som högst schablonmässigt tar ut en ofta för hög avgift.

Men när du då är där...ge då den klubben en riktig eloge! där sitter ju en tävlingssektion som tänkt till iaf...:bow:

DET ska jag verkligen göra!

Nu vet jag att just i denna tävlingssektionen sitter tävlande ryttare och/eller föräldrar med tävlande barn. Det kanske spelar in en del... De har väl själva reagerat kan tänkas!

Uttryckte mig lite oklart, det är svårt för klubbarna att påverka SINA kostnader för vet. sen är det ju ganska enkelt att räkna ut vad som borde bli en rimlig avgift att ta ut från ryttarna.

Den summa kan ju variera mycket beroende på antal startande och vilka höjder man tävlar på.

TR reglerar inte vad vet.avgiften skall vara men däremot om det räcker att ha veterinärbesiktning 2 timmar på morgonen eller om vet. måste vara kvar hela dagen.

Håller helt med om att vet.avgiften bara skall täcka arrangörens kostnader. Däremot kan det säkert varier från 50-150:- beroende på omständigheter som klasser, antal startande, resväg för vet.

Vi har haft otur att närmaste lediga vet. hade resväg på 20 mil enkel resa.

På de 2 regionala som jag varit funktionär i år i vår klubb så tog vi 50 resp. 70 kronor. Den första gick med ngn liten förlust pga extremt många strykningar och den andra gav den lilla vinst som jämnade ut det hela..

Men vi har ju också tävlingsryttare i tävlingssektionen och det gör sitt till....:angel:

Hur menar du att det skulle påverka vilka höjder man tävlar på?

Det som påverkas är hur många hästar/ponnier som skall vara med på en tävling och hur lång tid det beräknas att veterinär ska finnas på plats.

Har räknat mycket på detta och det är sällan en tävling inte skulle gå runt med liten marginal (som bör finnas) på en avgift på ca 50-70 kr (det finns undantag, men då beror det oftast på långsamma orutinerade aggengörer, vilket påverkar längden på tävlingsdagen).

-Knapplån-
Debitering skall ske per påbörjad 15-minuters period för den tid som åtgår för resa till tävlingen, tävlingstid samt förberedande och uppföljande administrativt arbete. Tid för resa från tävlingen skall inte debiteras.

Timersättning debiteras med 585 kr per timma (helger). Reseersättning debiteras med 3,50 kr per kilometer.

Vid tävlingar som kräver veterinär medverkan under hela tävlingen, ska tävlingsveterinären besiktiga varje enskilt djur före dess första start. För övriga starter under tävlingen krävs ingen ny besiktning (gäller även när tävlingen sträcker sig över flera dagar), då tävlingsveterinären närvarar hela tiden och kan följa ekipagen på såväl uppvärmningsplats som inne på banan och ingripa under tävlingens gång.

Vid tävlingar som undantagits på så sätt att tävlingsveterinärens medverkan får inskränkas till att enbart omfatta besiktning, ska samtliga djur besiktigas varje tävlingsdag.

Följdfråga:
Hur länge är veterinären på plats för besiktning, varierar ju iof från tävling till tävling

Vi har haft räkningar från 4.500-6.800 (travarrangemang)

Djurskyddsmyndigheten (som väl är avskaffad?) är inte inblandad, det är jordbruksverket som reglerar det. Fö är det som både olgaklara och novali skriver klubbarna som högst schablonmässigt tar ut en ofta för hög avgift.

Jo det är Djurskyddsmyndigheten som anställer veterinären till tävling ! Den är inte avskaffad ännu ! (Men kommer snart att bli) och då kommer det att gå tillbaka till jordbruksverket igen, som ju hade detta innan djurskyddsmyndigheten bildades. ;) MEN det är ju inte det som är det viktiga ;) utan att klubbarna precis som ni skriver tar ut en avgift rent schablonmässigt utan att räkna på det ! :eek: Det kostar som sagt 585 kr i timman + resa. Inte speciellt svårt att räkna ut vad det skulle bli och att man då lägger på några kronor upp till jämnt 10-tal kronor så har man lite marginal också. :o

Har räknat på det många gånger eftersom det är jag som "anställer" och sätter ut vetavgift i vår klubb så jag vet att man oftast klarar sig på en avgift på 50-80 kr utan problem !:D

Detta har ju debatterats i en anna tråd och då framkom det att en del vet. tar lite svarta pengar för att ställa upp och då blir det ju svårt att göra nåt åt detta om man inte ska anmäla dem :devil: ! En del distrikt verkar ha svårt att få veterinärer att ställa upp på tävling och då är ju det ett problem !:eek:

Äntligen börjar det hända lite!

Jag som håller till på ponnytävlingar i skåne och omnejd, börjar se lite skillnad. Förr var vetavg alltid 100 kr. Nu har jag varit på tävlingar då vet kostat 60 kr. Vilket jag tolkar som att klubbarna börjat räkna på vetavg i stället för att bara hugga i med en schablon avgift.

Eftersom vi på buke initierade den här debatten känner jag mig väldigt nöjd nu när det händer lite.:D

Äntligen börjar det hända lite!

Jag som håller till på ponnytävlingar i skåne och omnejd, börjar se lite skillnad. Förr var vetavg alltid 100 kr. Nu har jag varit på tävlingar då vet kostat 60 kr. Vilket jag tolkar som att klubbarna börjat räkna på vetavg i stället för att bara hugga i med en schablon avgift.

Eftersom vi på buke initierade den här debatten känner jag mig väldigt nöjd nu när det händer lite.:D

Hoppas då det sprider sig hit upp också! För här har vi inte sett någon skillnad i år iaf...På fälttävlan är det grymme avgifter på 150-200 kronor, visserligen inkl ambulansavgift men den är inte den stora delen. Även där är det schablon avgift som gäller i det stora hela.

På ponnytävlingarna som vi varit på är det KONSTANT 100;- i vet.avgift trots väldigt stora startfält och när jag påpekade detta för en klubb i våras fick jag en skrapa som inte var av denna värld...en lång utläggning om hur jobbigt det var att arrangera tävlingar och att de minsann skulle HA NÅT för att vi fick lov att komma till dem och tävla...behöver jag säga att vi aldrig åker dit igen? När det kommer till ponnyhoppning så finns det ju tack och lov MÅNGA ställen att välja på och då går ett sånt ställe bort direkt.

Arrangörer som inte begriper att veterinäravgift inte är en extra stor inkomstkälla för klubben behöver tänka om. Inkomsterna för klubben ska komma från anm-startavgifter och intäkter från cafeterian. Det funkar utmärkt för vår klubb så varför inte för alla andra?

Liknande trådar

Fälttävlan Jag tänker alltså på de två fetmarkerade stycken nedan: "Tillägg/förtydligande i TR I 2011-02-23 Vid Tävlingssektionens senaste...
Svar
8
· Visningar
2 031
Hoppning Eftersom det fortfarande kryllar av klubbar som verkar tro att veterinäravgiften är en extra inkomst för klubben vid tävlingar så tycker...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
44 023
Senast: Estivuz
·
T
Hoppning Finns det någon regel för hur hög veterinäravgiften får vara på en hopptävling? Var på regional ponny tävling i helgen där avgiften var...
Svar
9
· Visningar
1 637
Senast: ia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka