veterinär värdelösförklarar valp..

Nominous

Trådstartare
som många vet så har min valp varit hos veterinären pga onormalt hög vattentörst. men som jag skrev så var alla värden helt normala, så vetten sa att det var psykiskt.

men så till saken. när vi stod och pratade om allt runt om kring provresultaten så säger vetten att jag borde lämna tillbaka valpen. han säger att valpen e ju sjuk och kommer att kräva så mycket av oss. då är det vättre att skaffa en riktig hund. vaddå riktig??? jag fråga vad han menade och undrade om han kunde förklara vad som skulle bli jobbigt och vad som kunde hända senare i livet.
till svar får jag en arrogant ton och han tittar på mig som om ja var dum i huvet. sen säger han - men du måste ju fatta att det är värdelöst att ha en knäpp och värdelös valp. han kommer ju alltid vara såhär och det vill ni garanterat inte.
men jag lägger som motsvar att vaddå?? det är väl så enkelt att vi ger han vatten när han äter?? ja så var det ju fick jag tillbaka, men det är ju lättare att alltid kunna ha vatten framme säger han.

sen tjatar han i en halvtimma om att jag skulle lämna tillbaka valpen för de va inget att ha. och framförallt att han dumförklarade mig i början av besöket för att jag köpt en sjuk valp. som om det var medvetet?? jag visste ju inet att han var "sjuk". jamena, på ett besiktningsintyg kan man ju inte se att man har en valp som älskar vatten?

sen när jag sa till vetten att jag inte kunde ta det beslutet om att lämna tillbaka han för att det är min sambo som köpy han, då får jag till svar - men kära lilla du, då tycker jag att du ska ta ett seriöst allvarligt jävla snack med din pojkvänn om det här och berätta för han vilken nitlott han precis har köpt...

okej, jag hade förstått om han hade diabetes eller problem med njurarna - men nu verkar ju det vara borta ut bilden..

sen är det så hemskt att bara ge vatten när han ätit?? måste man ha vatten framme 24h/dygnet för hundens skull, eller är det bara vår "lathet"??:crazy:
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

Man behöver inte ha vatten framme 24 timmar om dygnet, men det är väldigt klurigt att avgöra hur mycket vatten valpen måste få i sig när man inte vet något om er bakrund.
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

men kära lilla du, då tycker jag att du ska ta ett seriöst allvarligt jävla snack med din pojkvänn om det här och berätta för han vilken nitlott han precis har köpt...

Sa han verkligen så?? Isåfall borde han anmälas...

Men jag kan ju hålla med i sak...köper man en valp på en tisdag och du får såna problem på en onsdag så kan det ju inte vara så roligt, spec inte om man inte vet vart det barkar åt....och vill du inte springa ut med hunden var tionde minut året runt så lär du ju få potionera ut vattnet ( på bekostnad av dina andra hundar)..

En sak är ju att fästa sig vid dom, en annan att inse att det kommer att bli problem och hunden kanske börjar lida av sitt "onormala" beteende/sjukdom...för normalt är det ju inte
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

Det normala är väl att man alltid har friskt vatten stående framme så hunden kan dricka när den behöver. Men samtidigt är ju inte det ett måste om man ändå har koll på att hunden får den mängd vätska den behöver.

Din veterinär kanske var lite klumpig i sina försök att övertala dig att lämna tillbaka valpen. Men samtidigt kan jag förstå att han försökte. I alla fall om du beskrivit valpens hysteriska vattensökande för veterinären på samma sätt som du gjort i en tråd här innan... Och i så fall förstår jag att veterinären var ihärdig i sina övertalningsförsök.

En hund med sådant beteende skulle inte jag vilja ha... Även om den är frisk på alla prover.
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

Fast mina valpar har okynnesdruckit (flatar...) både Harry och Oliver var helknäpp som små, de drack och drack för att det fanns. Så där fick vi ransonera vattnet helt enkelt sen har det bekymmret försvunnit när de blev lite äldre och nu har jag vatten stående framme jämt.

hm... fast nu har jag inte läst föregående tråd ska nog gå och göra det innan jag uttalar mig mera.

javan
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

Använde verkligen veterinären specifikt de orden och formuleringarna??
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

Det var verkligen otrevligt av veterinären! Tyvärr kan man dock inte anmäla någon för att de är otrevliga, om det är till ansvarsnämnden du menar så tar de bara upp medicinska felbehandlingar. Dock tycker jag gott du kan ringa hans chef och ta upp detta så h*n tar sig ett snack med veterinären.

Gjordes något törstprov? Dvs att man inte ger hunden något vatten och sedan tar urinprov med jämna mellanrum för att se om urinen koncentreras? Tydligen kunde ju urinen dock koncentreras så det var kanske därför det inte gjordes i så fall? Om det är Diabetes Insipidus (obs, ej "vanlig" diabetes) är enda sättet att kolla detta törstprov och om urinen inte koncentreras tillsats av hormonet som fattas och sedan test om urinen koncentreras mha detta.
Är det Diabetes insipidus kan detta behandlas genom medicinering med hormonet med detta är ju en livslång behandling och ett "dolt fel" så du har rätt att låta köpet gå tillbaka.
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

Kan du inte berätta vad man har gjort för prover och vad de har visat.
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

Sa vet värdelös ? Och knäpp ? Hmmmm. vad sa du ? Tycker det låter konstigt.
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

Ett frågetecken här är vad som är gjort med hunden innan TS köpte den, en psykiskt betingad polydipsi(abnormt drickande) har ofta en orsak. Det kan mkt väl vara så att vets åsikt är helt korrekt men den kan också vara helt åt he. Min erfarenhet är att det oftast är meningslöst att komma med obehagliga sanningar av den här typen även när det är solklart.
PL
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

Alla mina retrievervalpar har också varit så mer eller mindre :) De har slaskat och gärnat doppat tassarnai vattenskålen och så druckit en del för att det är skoj :angel: Kanske ett roligt lite gruskorn i botten på skålen ;)
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

Jag tycker att du ska uppskatta att veterinären orkade tala om en obehaglig sanning för dig.
Enklast är ju att tiga eftersom det gör hundägaren vänligare instämd.

Och sedan tycker hundägaren att veterinären var värdelös som inte sade som det var!!

Du och din sambo kan inte ha hunnit fästa er riktigt vid valpen och som man säger om hästköp: varför köpa på sig bekymmer?

Det är ju helt uppenbart att hunden inte är frisk vare sig det är en fysisk eller psykisk åkomma.

Dessutom tycker jag att det är riktigt, riktigt lågt av de som sålde valpen att inte upplysa er om hans beteende.

Så, tänk lite förnuftigt utan upprörda känslor och lämna tillbaka valpen!!!!!

Ni hade ju bara haft valpen några dagar när ni gick till veterinären om jag förstått rätt så beteendet måste han ju haft redan innan.
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

Alla mina retrievervalpar har också varit så mer eller mindre :) De har slaskat och gärnat doppat tassarnai vattenskålen och så druckit en del för att det är skoj :angel: Kanske ett roligt lite gruskorn i botten på skålen ;)

Mina valpar leker också med och i vattenskålen och dricker och slabbar!

Får ibland ta bort fritt vatten under en period pga av ovanstående.

Men därifrån till abnormt drickande är steget stort!
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

svar till alla.

ja han sa precis dom orden. jag sa inte så mycket då jag blev väldigt ställd. jag konfornterade honom mest om vad som kan vara jobbigt med et ha en sådan hund. å svaret var att det enda som var jobbigt var att man inte kunde ha vatten framme jämt.

men nu kan jag säga att både jag och min sambo har pratat om dethär - vi båda är upp över öronen förälskad i honom, det är något speciellt med den här valpen. så vi har bestämmt att om det bara är psykiskt så behåller vi honom. våra andra hundar lär nog lära sig att dricka det dom behöver när det serveras - när dom förstått att det försvinner.

sen hoppas jag som många skrivit som har hundar med detta beteende att det försvinner mer elle rmindre, iafl dämpas med åldern - för det verkar vara rätt vanligt om dom är såhär som valp.
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

Lycka till!!

Och håll oss gärna uppdaterade!
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

Hur länge har ni haft valpen?
Min valp hävde i sig otroliga mängder vatten
i början, tror det var nåt slags stressbeteende,
separtionsångestbeteende över att ha tagits
från mamman/syskonen/tryggheten hos uppfödaren.
Tog bort vattnet under en period och gav bara
i samband med utfodring men numera går det
att ha vatten framme alltid utan att hon "hetsdricker"...
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

Jag kan hålla med både vet och hundägare. Veterinären har givetvis helt rätt i att denna valp kommer att både vara jobbig och kosta mycket pengar. Sen kan jag hålla med djurägaren om att det hade varit trevligt att få den informationen på ett någorlunda trevligt sätt.
Om denna hund fortsätter på detta vis kommer ni ju aldrig att kunna ha den lös utomhus eftersom den kommer att dra som en avlöning till närmsta vatten. Blir hunden "tonåring" med samma vattenförtjusning kan jag nog se ett och annat problem torna upp sig i fjärran.
Men naturligtvis tycker jag att en riktig utredning ska göras det kan ju vara ett medicinskt fel.
 
Sv: veterinär värdelösförklarar valp..

hur kan det kosta pengar att portionera ut vattnet??:confused:

vi är klara med utredningarna så länge han mår bra. blir han uttorkad och hängig kommer det att fortsätta.
nu har vi provat att ha han lös och det är inget probelm, han följer med när vi ropar på honom, bättre än i koppel faktiskt. så det känns som det redan är på bättringsvägen..
det kan ju vara som saybia skrev att det är ett stessbetende han har eftersom det känns som han lugnat sig pyttelite. fast han hetsdricker ju om han får tillgång. men jag hoppas att detta växer bort. han är det absolut underbaraste valp jag träffat så jag vill inte byta han för nåt i världen. sen tänker jag även på att om jag länar tillbaka honom så kommer ju han fortfarande ha samma problem - å då vet jag ju inte hur den nya ägaren kommer att tackla det. så jag tror han får det bäst hos oss.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Jag har en 15 veckor gammal hane av rasen lhasa apso som är av ett helt annat kaliber än damerna och farbrorn av samma ras här hemma...
Svar
12
· Visningar
1 844
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 642
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 955
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp