Veterinär undersökning för dräktighet= säkert?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall_Stjarna
  • Startdatum Startdatum
S

Stall_Stjarna

Mitt sto (shetland ca 90cm) gick ihop med hingst förra sommaren (sent). Trodde ej hon tagit sig då hon brunstade hela sommaren/hösten (brunstar tydligt). Men så nu för någon månad sen började mina misstankar då hon fick mage (undertill enbart), svullnade lite framför hennes juver, ändrade beteende, har ej kommit in i brunst ännu, ställde mig bakom och inspekterade magen som visst rörde sig en del men kunde ej avgöra om det var "normala" rörelser eller ej ända tills jag såg hur det liksom "puffa" till ordentligt på ena sidan ca 5cm ut, då blev jag hel säker, hon ÄR dräktig ju!!! Tog ut veterinär idag för att vara på "säkra" sidan (hon skulle nu vara i ca 7-8:e månaden) men efter att veterinären vart inne med armen så säger hon att hon EJ är dräktig?!

Kan man vara helt säker på dräktighets kontrollen veterinären gör när de går in med armen och känner efter? Jag vill ju såklart tro på veterinären men jag känner mig väldigt osäker... Har hört att det kan vara väldigt svårt att känna på såpass små ponnysar? :confused:

Sv: Veterinär undersökning för dräktighet= säkert?

Ja du kan vara säker på att hästen inte är dräktig. Skulle hästen vara i 7-8 månaden så ska fostret kännas tydligt.

Det kan vara svårt att ta sig in i så små hästar, veterinären måste ha smala armar. Medan jag som har jättehästar måste ha en stor veterinär med långa armar..

är du osäker så kan du ta ut en veterinär som tar blodprov på hästen, ett blodprov ljuger inte!

Det veterinären känner efter är inte fölungen om den är 7 månader utan hur livmodern och äggstockarna känns.
Fölungen har sjunkit ner så långt i livmodern så den känns inte.
Jag går alltid på min magkänsla och gör det du också. Ta ett blodprov eller ett graviditstest på henne.

Konstigt att veterinären inte föreslog blodprov när hon ändå var här och jag klart o tydligt förklarade "alla tecken". Sto´t i fråga har fortfarande inte börjat brunsta och hon har svullnat ngt mer framför hennes juver?! Tack för era svar =)

Tog ju nut veterinär för att känna mig säker, men det känner jag mig verkligen inte =( snarare mer osäker än innan... *hmmpf*

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 286
Senast: mars
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 457
Senast: Lyxzen
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 310
Senast: animalasia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V