Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Toktjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 175
  • Visningar Visningar 20 305
Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Toktjejen

Min häst blev kollad för en vecka sen då jag misstänkte hälta på min häst och hon kom ut till gården. Först ville hon se hästen gå på volt men hästen bara rusa runt och höll på ! Då sa vettis att den hästen kan jag inte kolla om han är så vild så vi får ta ner honom lite på jorden dvs ge honom lugnande.

När hon hade gett honom lugnande så kunde han knappt stå på bena och då fick han en pytte pytte pytte liten dos. Vi fick släpa in han till stalle nästan och då passade hon på att kolla hans tänder medans han va loj. Efter att hon hade kollat o raspat m.m.m vilket tog ca 30 - 45 min kanske så tyckte hon att vi skulle gå ut till hagen och prova igen, ja då vakna han till och vi fick mer eller mindre jaga runt honom på volten och då visade han hälta. Hm tänkte jag, sen gjorde hon böjprov och där visade han ingen direkt hälta på rakt spår utan de va mer på böjt spår han visa det...

Efter vi var klara så sa hon, ja han är ju halt med 1 - 2 gr hälta och bör tas in på kliniken för en rejäl undersökning.

Nu undrar jag. Brukar en veterinär ge lugnande vid ett böjprov ??? Och kan hon ha orsaktat hans hälta ???

Va ja har hört så ska man inte ge lugnande om man ska böjprova !! I morron ska vi till Klinik för att undersöka honom, men kruxet är att han är inte halt. Så va ska jag göra nuu ???? :cry: :confused: Vettis trodde inte att han skulle hålla som ridhäst om han hade en 2 gr hälta....

Film finns att få se men vet inte hur man lägger upp det !!!

Sv: Veterinär som dömde ut frisk häst * Va göra *

Hästen kan vara halt på böjtspår men inte på böjprov.

Att hon gav lugnande verkar konstigt men hon tyckte väl det behövdes, det går inte att se någon hälta om hästen bara stimmar runt.

Åk in på klinik ta redan på var hältan sitter och varför
med lite tur är det ett enkelt fel som avhjälps med lite medecin och vila.

Först och främst är hästen inte utdömd!

För det andra så är det väl lika bra att du åker in och får den besiktigad eftersom du troligen får betala ändå när du avbokar med så kort varsel. Du misstänkte själv hälta när du tog ut veterinären så då är det väl bra att få den ordentligt kollad under ordnade förhållanden, den "hältundersökning" som gjordes hemma gjordes ju inte under ideala förhållanden.

Han har gått på medicin i 5 dagar plus att ha gått i sjukhage i 5 dagar... Men igår och förrgår så visa han ingen hälta....

Nej jag upplevde det som ett slarv från vettisen och vill mer än gärna kolla upp detta åå se va som är sant och inte sant. Jag tyckte hon inte direkt visste va hon gjorde :crazy:

Jag har videos på min facebook / hemsidan om man är intrs och kolla själv hur det ser ut !!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår nog inte riktigt problemet.
du tog ut veterinär för att kolla en misstänkt hälta på din häst.
veterinären konstaterade att hästen var halt och rådde dig att utreda det på klinik.

vad är problemet?
veterinären har ju helt rätt att för att få reda på vad det är behöver du göra en klinikutredning.

Rörig post. Vad hästen har stått med medicin, sjukhage, var medicinen fortfarande kvar i kroppen? Varför medicin, vad misstänktes?
Ålder, användning och so on.
Vet togs väl ut eftersom hästen var halt? Så att vet orsakat den låter helknasigt. Hästen är inte heller utdömd, tat lugnt.
Låter inte som vet gjorde några fel direkt, bättre att ta hältutredning på klinik.

Hästen är inte utdömd.

Oftast brukar man inte göra böjprov/hältundersökning på en sederad häst, dels för att det är svårt att få dem att röra sig tillräckligt bra och att vissa av preparaten kan ta udden av ev. smärta och hästen kan visa mindre hälta.
Men det finns undantag, som mycket stressade hästar eller de hästar som är jobbiga att hantera.

Det är lite olika från häst till häst, men det lugnande börjar att gå ur kroppen efter ca 30 min (på vissa hästar dröjer det en timma).
Om din häst fick en låg dos och det gick ca 45 minuter innan ni kollade honom så är det inte säkert att hästen var speciellt påverkad av det lugnande.

Veterinären har inte orsakat hältan på din häst. Ganska ofta visar hästarna oftare hälta på böjt spår än på rakt.
Att hästen inte blev halt vid böjprovet kan bero på att hältan sitter på ett ställe som inte påverkas av ett böjprov. Hältan kan komma från ex. bogen, bakknä, bäcken osv.
Det är svårt att göra en riktig hältutredning i fält, speciellt eftersom man pga. hygieniska skäl sällan vill spruta i en misstänkt led för att se om det är den som krånglar. Dessutom är det få veterinärer som har en portabel röntgen.
Att remittera in hästen till en klinik för fortsatt utredning låter som en god idé.

Att hästen inte är halt nu är inte så konstigt. Den har fått vad jag förmodar är smärtstillande och antiinflammatorisk medicin och fått vila sin rörelseapparat. Då kommer hältan att minska!

Risken är om du avbokar din tid på kliniken och istället börjar rida så kommer hältan att komma tillbaka igen.
Åk och kolla upp din häst så du kommer tillrätta med problemet.

Lycka till med hästen!

Kl
Antar att "medicin" är lika med smärtstillande så då är det klart hästen har mindre ont nu. Du får antigen avbryta medicineringen eller vänta med klinik tills han varit medicinfri ett tag. Ingen ide att försöka utreda en häst som går på smärtstillande.

Nej jag upplevde det som ett slarv från vettisen och vill mer än gärna kolla upp detta åå se va som är sant och inte sant. Jag tyckte hon inte direkt visste va hon gjorde :crazy:

Jag har videos på min facebook / hemsidan om man är intrs och kolla själv hur det ser ut !!!

På vilket sätt har veterinären slarvat?

Min första undran i denna ngt osammanhängande beskrivning är ändå varför du inte kunde visa hästen ordentligt? Det kan väl knappast vara veterinärens fel?

Kl
Antar att "medicin" är lika med smärtstillande så då är det klart hästen har mindre ont nu. Du får antigen avbryta medicineringen eller vänta med klinik tills han varit medicinfri ett tag. Ingen ide att försöka utreda en häst som går på smärtstillande.

Jag håller med dig.

En adress till hemsidan kanske vore lämpligt? annars blir det ganska svårt för oss att se filmen.. :)

Min fick inte lugnande vid böjprov!

Har hållt på med en hälta hela sommaren. Åkt in och ut på klinik och veterinären dömer ut hästen för att hon inte "hittade" något fel på honom.

Tog hjälp på annat håll och nu rider jag min utdömda ohalta häst sen två månader tillbaka. Åker inte tillbaka till den kliniken igen!

Annat håll?

Att din inte fick lugnande, jaha den var väl hanterlig?

Han var inte spec snäll att böja. Har inte hört talas om att någon fått lugnande vid böjprov.
Vetten som böjde min sa att om han är omöjlig så gör vi inget. Det var inget tal om nå lugnande.

Jag tog hjälp av en som kör med laser och fick veta vad jag behövde av honom. Han var låghalt på ett framben och en annan sak med bakbenen och det kunde inte vetten se.
Hade tid på Ulltuna men åkte aldrig dit eftersom hästen inte längre var halt och fortfarande är fräch efter två månader.

fixade de låghhaltheten, dvs att hästen är fysiskt sned och därmed belastar snett med snedbelastning på leder med troligtvis, om den visar ofräshhet, inflammationer som följd, med laser?

Men du skrev ju själv att du ringde ut veterinären för att du misstänkte hälta?
Och han fann ju hälta på böjt spår?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 171
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
728
Senast: ylvali2
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte... 2
Svar
28
· Visningar
2 985
Senast: Lutten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka