Veterinär ska halsen av ponny

(GT)
Veterinären sköt den skadade ponnyn tre gånger med bultpistol. Hästen överlevde alla skott.
Sedan skar veterinären av ponnyns halspulsåder - och lät den blöda till döds.
- Det var fruktansvärt, det värsta jag varit med om, säger en kvinna som vad med under avlivningen.
Nu varnas veterinären.

http://www.gt.se/nyheter/1.1439413/veterinar-ska-halsen-av-ponny

Sv: Veterinär ska halsen av ponny

Jag har hört talas om att det kan gå snett med bulten men detta är helt sjukt. Och enbart en varning som resultat! Det är ju rent djurplågeri och borde resulterat i indragning av vet licens.

Herregud! E d klokt detta!! Den veterinären skulle inte bara varnas utan bli av med licensen. Håller helt o hållet med att hon borde kontaktat en annan veterinär om hon va osäker.

Herregud, detta är ju helt sjukt!!!!! varför använde hon huvudtaget bult pistolen om hi\on inte kunde annvända den????
Hon var vel för f**** veterinär, så hon hadde vel full bilen med droger, så hon kunde ju ha gitt den en spruta istället.....

Bara en varning för detta låter ju inte klok...Hur mycket fel och inte minst allvarliga fel får en vet gjöra innan dom mister lisensen sin???

Tråkigt att det hände. Kan dock inte hålla med om att hon borde förlora licensen för det. Misstag (ibland stora) händer tyvär. Ibland att man gör ett dåligt jobb också. Varningen räckte nog gott. Kanske är en jättebra veterinär som älskar sitt jobb. Första gången det hände en dålig sak pga att hon var osäker, men nääärå så ska hon sluta med det pga en missöde. :crazy:

Senast ändrad:

Hur kan man missa så grovt med bulten??:confused:

Är man osäker att hästen ska vifta med huvudet så kunde hon gett den en rejäl dos med lugnande först.

Det gjorde vi med ponnyn här hemma när han skulle tas bort.

Har bultat 2 hästar & det har aldrig varit några bekymmer. Kommer fortsätta anlita traktens lantbrukstjänst som bara har proffs som åker ut & bultar.:bow:
Ska en veterinär göra det, blir det spruta.

Gud i himlen! Vilken fasa som hästägare (och häst) att utsättas för ngt sådant! :cry:

Visst att man kan göra misstag, men när man har med levande djur eller människor att göra så måste man ju kunna behålla förståndet även under pressade förhållanden. Och inte göra helt galna saker. Kan man inte det så har man ju valt fel yrke!
Hade jag varit den veterinären hade jag slutat jobba som veterinär...

Fruktansvärt! Man blir ju förtvivlad när något sådant här händer.
Jag har visserligen ingen som helst erfarenhet av bultpistoler men jag håller nog ändå med vinternoll. Det är inga maskiner veterinärerna arbetar med, det finns alltid individer vars beteende "avviker" från det förväntade eller som har behov som inte har kunnat förutses.
Förhoppningsvis var ponnyn så pass bedövad så att den inte kände något av sina sista minuter. Veterinären kommer däremot, såvida han/hon inte har helt fel värdegrund, säkert att må riktigt dåligt av denna upplevelse.

Senast ändrad av en moderator:

vidrigt säger jag bara, borde klassas som ren misshandel. Tänk vad ponnyn ändå fick gå igenom.

Ja, det är alldeles hemskt. Förhoppningsvis så tycker även veterinären detta. Om inte så är det definitivt dags att byta yrke. Men jag tror ändå att en person som har betyg nog att välja och vraka bland utbildningar och som väljer att bli veterinär, den personen vill nog "göra gott". Då måste ju detta vara en fruktansvärd upplevelse även för veterinären, eller?

Man hoppas att denna stackars ponnys lidande kanske ändå kan leda till något gott. Rutinerna vid användning av bultpistol kanske ses över? Jag vet inte om det finns krav idag på veterinärerna att ha en uppdragen spruta i beredskap, annars borde detta ju införas. Kniven är ju uppenbarligen inte en bra metod...

Jag vet om fall när det inte fungerat med bulten. Orsaken har då (efter vad jag förstår) varit att hästen haft hjärntumör. En uppdragen spruta i beredskap låter sunt.

hemskt:(
men om det hände för 2 år sen, varför kommer det upp igen nu? har det tagit 2 år för dem att bestämma att vet. ska få en varning?
:confused::confused:

stackars lilla ponnyn :cry:

Kanske veterinärmedicinens kvarnar maler lika långsamt som sjukvårdens...

skulle va det, hoppas vet inte utsatt nå fler djur för avlivningsförsök (eller sig själv för den delen) när hon inte verkar kunna hantera det :(

Fruktansvärt vidrigt! Har själv blivit drabbad av en veterinärs okunnighet - och fått en mkt fin 3-veckorsfölunge avlivad - pga fel diagnos och osäkerhet. Sådana veterinärer som göra dessa oförlåtliga felbedömningar/behandlingar borde få licensen indragen, håller fullkomligt med tidigare skribenter. Måndansaren nedanför kan ju just - dansa vidare på månen! Vart finns empatin?? Både mot det stackars djuret och människorna runt i kring?

Visst är det fruktansvärt det som hände, men jag tycker rubriksättningen är felaktig. Djuret ska enligt lag tömmas på blod efter bultning så att hon skar av pulsådern är helt rätt, däremot så skulle hon ju kontrollerat att ponnyn verkligen var död och inte lämnat den innan. Väldigt tråkigt att den fick ett sådant slut och väldigt tråkigt för alla inblandade, hon borde som redan sagts bett ngn annan om hjälp men mår troligtvis mycket dåligt över vad som inträffat. Måste vara en mardröm både som hästägare och veterinär att råka ut för ngt sånt här.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SMP) Nu varnas en veterinär av Veterinära Ansvarsnämnden efter en avlivning som utfördes felaktigt...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama