veterinär rädd häst

HannaPP

Trådstartare
Hej. Min syster har en häst på foder sedan ca 2 månader tbx. Hon har den normalt i Norge Hemsedal. Efter bara knappt 2 veckor råkade hästen ut för en otäck sårskada som ledde till klinikvistelse i 2 veckor. nyligen hämtade jag hästen till mig i sverige för sommarbete. strax efter fick hon hosta såpass att veterinären fick tillkallas. Problemet är att hon låter veterinären inte komma i närheten över huvud taget. så här har det varit sedan dag 1 då sårskadan kom till, därför fick hästen delvis vistas på klinik. Men vad gör man?

Min syster vill köpa hästen men jag avråder henne för vad sjutton gör man då inte veterinären kan behandla, inte ens lyssna på lungorna? Hästen är supesnäll annars men hon kollar alltid vad man har i handen och är det något misstänkt så blir hon tossig, springer iväg, stegrar sig osv. Brems funkar inte.

Någon som har tips eller varit med om detta? hästen är extrem. Synd på en sådan fin häst.

Sv: veterinär rädd häst

Testa räddningsdroppar, har ni tur så reagerar hon som min häst som står och dåsar oavsett vad man hittar på. Det är inte särskilt dyrt utan kan vara värt att prova. Hästen är medveten och kan lära sig hantera sina rädslor istället för med vanligt lugnande som också kan ha negativ effekt på minnet.

Räddningsdroppar funkar inte på alla ! Mitt sto som är åksjuk svarade inte alls på räddningsdropparna.

Jag hade börjat med att träna att ha saker i handen,som hon får lukta /smaka på ............ för att senare ha plast sprutor i handen. Mycket beröm såklart, träna, träna.................

Lycka till Ewa

Räddningsdroppar funkar inte på alla ! Mitt sto som är åksjuk svarade inte alls på räddningsdropparna.

Jag hade börjat med att träna att ha saker i handen,som hon får lukta /smaka på ............ för att senare ha plast sprutor i handen. Mycket beröm såklart, träna, träna.................

Lycka till Ewa

Nej precis som allt annat så fungerar inte allt på alla. Vår ena kan få hur mycket vanligt lugnande som helst utan reaktion men på räddningsdroppar går han ner.

Den som hanterar hästen dagligen vänjer hästen vid lukter och de instrument som vanligen förekommer vid en undersökning. Detta görs dagligen till dess hästen vänjer sig. När hästen vant sig vid att de "vanliga" människorna gör det, ber man kompisar och andra för hästen främmande människor göra samma sak.

De går att vänja, man MÅSTE vänja dem för deras egen skull. Visserligen kan man nog inte helt undvika att sedera dem vid större ingrepp, men normal besiktning ska de ju kunna genomgå utan sedering. Annars blir det ju svårt vid utredningar etc.

Räddningsdroppar har jag svårt att tro funkar, har ingen erfarenhet med ska man droga henne får man ta typ 3 sprutor.:(

Vänja henne, jo men vad jag fått för uppfattning är att jag kanske kan vänja henne men så kommer det en främmande person och ska göra samma sak så är det kört.

Det är ju precis därför man ska träna på att främmande människor kommer och gör sådana saker med hästen. Liksom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 556
S
Hästvård Min häst fick för 2 dagar sen en stor djup "kross skada" på höger sida av bogen, muskeln gick sönder och köttet, veterinären sydde ihop...
2
Svar
22
· Visningar
5 269
Senast: jesse
·
Träning Det första steget är ju att erkänna att man har blivit rädd, men sen då? Jag har ingen backup, ingen som vill förstå. Bakgrund: För...
2
Svar
38
· Visningar
6 158
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka