Veterinär kostnader

Sv: Veterinär kostnader

Avskuren böjsena på min ponny, detta var -96. Stod på Strömsholm ett par veckor, gipsad och omgipsad flera gånger. Tror det kostade runt 20'.

Skönt att höra att era blivit fullt återställda! Man funderar ju hela tiden om benet kommer att hålla när hon senare rids in (hon är 2,5 nu). Nafayette + Alexandra_W, som sagt så vet jag inte om vet ordination var korrekt. Men jag utgår från det då jag själv inte har några större kunskaper inom ämnet!

Alltså, måste fråga en dum fråga, men har aldrig tänkt så långt.
Om man bahöver dyr vet vård, så täcker ju förs upp till ex 60.000.
Men är det kört sedan om man behöver det igen?
Eller räknar man på en ny period nästa år, eller? Fattar ni vad jag menar? Räknas det alltså per tillfälle?

Alltså, måste fråga en dum fråga, men har aldrig tänkt så långt.
Om man bahöver dyr vet vård, så täcker ju förs upp till ex 60.000.
Men är det kört sedan om man behöver det igen?
Eller räknar man på en ny period nästa år, eller? Fattar ni vad jag menar? Räknas det alltså per tillfälle?

Per försäkringsår. Hur det löper beror på när du har årsförfallodag, men sen räcker pengarna ett år, och när det blir nytt försäkringsår fylls de på igen.

Vad innebär Agria Katastrof?
Nyfiken eftersom jag är lite i samma sits. Kusen för gammal att försäkra och är bara livförsäkrad..

Agria Katastrof

När har du rätt till ersättning?
Agria Katastrof innehåller en livförsäkring som betalar ersättning med hela försäkringsbeloppet om hästen skulle dö eller skadas så svårt att den måste avlivas pga skada eller sjukdom orsakad av:
brand,
explosion,
blixnedslag,
elfenomen,
trafikolycka,
drunkning,
snötryck,
jordskalv/skred,
storm och hagel,
gas,
vätskeutströmning,
skador orsakade av rovdjur
stöld i Sverige

Det ingår en veterinärvårdsförsäkring som ersätter kostnader för undersökning, behandling och vård på grund av skada orsakad av skadehändelserna ovan samt mediciner och förbandsmaterial som veterinären använder i samband med behandlingen.

Du kan få hjälp med upp till 50.000 kr i veterinärvårdskostnader per år. Självrisken är 2 000 kr. Ersättning betalas med 80% av de ersättningsbara veterinärvårdskostnader som överstiger självrisken. Du betalar bara en självrisk för varje självriskperiod om 125 dagar, räknat från och med första behandlingsdagen.

Vad gäller Agria Katastrof inte för?
Försäkringen gäller inte för andra skadehändelser än dem som är nämnda ovan.

Det som heller inte ersätts i veterinärvårdsförsäkringen är resor, transporter, receptförskrivna eller utlämnade läkemedel, fördyrade veterinärvårdskostnader, administrativa kostnader, mervärdesskatt (för den som är momsredovisningsskyldig) eller förebyggande åtgärder, kastration och klapphingstoperation.

http://www.agria.se och sök på katastrof.

/R

Men rätt ovanligt antar jag?? Hur gick det, blev din häst bra? Försvann inken?
Undrar för har själv fått göra samma operativa ingrepp på en häst.

Inte superovanligt, men inget var och varannan häst drabbas av heller. Ville mest belysa att det kan bli svindyrt även utan att det är risk för livet.

Vet inte hur det gått i långa loppet, den togs bort hösten 2006, och våren 2007 hade den inte kommit tillbaka iaf, trots en ytterligare op (= mer retning) och att de inte fick bort allt. Men det kan ju dyka upp många år senare (fem år sa vet att hade den inte återkommit då, då kunde man anse det som faran över).

Dock så fortfarande våren 2007 hade hon ju problem i sviterna efter operationen, de fick ju ta bort ögonlocket och transplantera hud, transplantatet stöttes bort och dog och ögat blev vanställt, hon kunde inte blinka och såg 'kinesisk' ut (finns massor med bilder om du vill se). En ny operation gjordes några månader senasre med Z-plastik, den misslyckades tyvärr också.

Hon togs bort av andra orsaker, men skulle fått en tredje operation annars, där man endera skulle försökt att göra ÄNNU en plastikop (över min döda kropp!) eller tagit bort ögat..

De två skadorna som kostat mig mest pengar vid ett tillfälle.

Operation av lösa benbitar på två ställen - 12500 kr.

Hältutredning på klinik - 10300 kr.

Dessa gick inte på försäkringen, och det sved i plånboken kan jag säga.

Har obegränsat.

Tycker det är "dumsnålt" att inte ha så högt belopp man kan, det är inte det som kostar utan livvärdet.

Så båda mina står i obegränsad och det kommer fölet att göra också.

Sårskada efter att ha fastnat i staket. Operation och ett par veckor på klinik, slutade någonstans runt 50.000. Agria ersatte allt :bow:

Ullis

Inte superovanligt, men inget var och varannan häst drabbas av heller. Ville mest belysa att det kan bli svindyrt även utan att det är risk för livet.

Oj, vad kopmplicerat!
Har aldrig hört talas om detta med plastik osv.Inken på min häst opererades bara bort,ögonlocket var så att säga kvar, vilket resulterade i en supersnabbväxande ink efter operationen, efter en vecka var den större än innan.
Jag fick dutta med Nelex på ögonlocket, rätt nervöst må jag säga, men det blev rätt bra.
Vet inte heller där hur det skulle gått, hästen förolyckades efter försäljningen i en ruggig trailerolycka.
Är jätteintresserad av att se något kort.

Aha, jag trode det var för den perioden som självrisken gäller (och man sen får betala för ny), som brukar vara 120 dagar tror jag. Det är fel då?

Jätte tack för alla svar!!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
593
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: Amk
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31