Veterinärvårdspriser

Och tyvärr en utopi. Mänskligt sällskap är jättedyrt och det är nog svårt att bygga nära relationer i organisationer med stor personalomsättning.

En katt (även med gratis veterinärvård) är ju väldigt kostnadseffektiv i jämförelse.

Mänskligt sällskap går att lösa på många andra sätt än genom enskilda besök till var och en som är ensam. Med tanke på att dessa lösningar behövs - och delvis redan finns - oavsett om vissa skulle få subventionerade husdjur(administrationen kring detta skulle inte heller vara gratis) så är det väldigt tveksamt om det senare verkligen skulle vara mer kostnadseffektivt.

Men jag tror att vi helt enkelt får konstatera att vi har olika åsikt om detta. :)
 
Även distriktsveterinärerna har blivit dyra, men det är inte veterinärerna som kostar utan en massa mellanchefer. Det är likadant på många andra myndigheter, jag jobbar själv på en.

Distriktsveterinärerna är ett statligt företag, inte en myndighet. De finns inte för att erbjuda så låga priser som möjligt i förhållande till privata företag. Om man utnyttjar sina fördelar som offentligt bolag för att snedvrida konkurrensen på det sättet bryter man mot Konkurrenslagen.

Jordbruksverket fick rätt skarp kritik i en rapport från Riksrevisionsverket 2021, bland annat eftersom de inte såg till att DV skilde intäkter/utgifter som de hade i verksamheten i "allmänt ekonomiskt intresse" från de som de hade i den verksamhet som bedrevs i konkurrens. Eftersom DV får statliga anslag är det väldigt viktigt att man kan se att inte den verksamhet som konkurrerar med privata företag får statliga subventioner.
 
Distriktsveterinärerna är ett statligt företag, inte en myndighet. De finns inte för att erbjuda så låga priser som möjligt i förhållande till privata företag. Om man utnyttjar sina fördelar som offentligt bolag för att snedvrida konkurrensen på det sättet bryter man mot Konkurrenslagen.

Jordbruksverket fick rätt skarp kritik i en rapport från Riksrevisionsverket 2021, bland annat eftersom de inte såg till att DV skilde intäkter/utgifter som de hade i verksamheten i "allmänt ekonomiskt intresse" från de som de hade i den verksamhet som bedrevs i konkurrens. Eftersom DV får statliga anslag är det väldigt viktigt att man kan se att inte den verksamhet som konkurrerar med privata företag får statliga subventioner.
Distriktsveterinärerna sorterar under Jordbruksverket som är en myndighet så veterinärerna arbete finansierar en ganska så stor over-head inom verket.
 
Distriktsveterinärerna sorterar under Jordbruksverket som är en myndighet så veterinärerna arbete finansierar en ganska så stor over-head inom verket.

Jo, jag skrev om JBV också. Men den del av Distriktsveterinärernas verksamhet som inte är samhällsnyttig utan konkurrerar med andra veterinärer ska ses som vilket offentligt företag som helst ur konkurrenssynpunkt.
 
Japp vi betalade 60.000kr för operation av livmoderinflammation på vår ena tik förra året. Dock helg.
På räkningen stod typ palpation av mage 5000kr(!).
Dessutom kunde man inte direktreglera på helgen, så vi fick vackert casha när hon skulle hämtas ut.
Sjukt.
Palpation av mage 5000 var nog akutkostnaden. Alltså typ entréavgift
 
Har inte orkat läsa allt, så ursäkta om jag upprepar något, men i Frankrike har de kickat ut Evidensia och Anicura eftersom franska veterinärer har någon slags hederskodex att man inte får bedriva veterinärvård med huvudsyfte att tjäna pengar. Det tycker jag är rätt sunt jag är inte emot privatpraktiserande veterinärer men riskkapitalister skall hållas på behörigt avstånd från djursjukvården och en del andra saker.

Även distriktsveterinärerna har blivit dyra, men det är inte veterinärerna som kostar utan en massa mellanchefer. Det är likadant på många andra myndigheter, jag jobbar själv på en.
Vilka mellanchefer har Distriktsveterinärerna???
Klinikcheferna sköter kliniker/personal, Regionchefer (sitter även med i ledningsgruppen) håller samman regionen och stöttar klinikcheferna.
Vilka anser du att man kan/ska plocka bort??
 
Jag läste en artikel där veterinärerna klagade på att de hade sämre löneutveckling än en massa byråkrater trots att det är veterinärerna som utför det egentliga arbetet. Och det är samma sak hos oss (jobbar också på en myndighet).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 095
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp