elaktroniqe

Trådstartare
Min nordis pojke får ca 1-1.5 liter uppblött vetekli om dagen (det är ca 200-300 gr torrt) + mineraler, vitaminer, olja vissa perioder och salt (han kan inte ha saltsten då han äter i sig hela såfort han ser en typ, han älskar det, har alltid gjort också, vad han än fått för foder).

Men jag skulle vilja få i honom lite mer energi. Han är fin i hullet och är fin i pälsen, mår prima!

Kanske kan han få mer vetekli? Hur mycket energi innehåller det?

Havre har jag gett honom förr, men det blev ingen skillnad (jag provade att ge honom allt mellan 3-4 hg och 1 kg, ingen skillnad).

Jag vill inte ge betfor.

Något tips?

Sv: Vetekli.

Havrekli: 5,9 mj, 28 smb rp, 2,0 CA, 7,7 P, - Mg
Rågkli: 10,4 mj, 119 smb rp, 1,1 CA, 11,1 P, 3,5 Mg.
Vetekli: 9,8 mj, 119 smb rp, 1,7 CA, 12 P, 5,3 Mg.

Enligt boken Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck och Margareta Rundgren.

Mj är måttet på hur mycket energi det är i (det är det som behövs för att arbeta, för mycket ger hull och fett på kroppen, kan göra en del hästar piggare med överskott, andra blir bara feta, lite beroende på vad det kommer ifrån också)

smrp står för smältbart råprotein, och det är mängden protein i fodret, mätt i gram. Det behövs för att hästen ska kunna bygga eller behålla sina muskler, för mycket kan ge en tjockare häst. På tok för mycket protein via kraftfoder kan ge problem med bla njurar, men det är ovanligt, vanligare är att hästen får för lite och musklar sig inte.

Ca står för calcium och P står för fosfor, det är mineraler.

Sedan måste du tänka på vad du menar när du vill ge mer energi. Menar du att hästen ska äta mer energi (gå upp lite iv vikt eller arbeta mer)eller menar du att hästen borde vara lite mer pigg och energisk när du rider? havre är ett typiskt sådant foder som brukar göra hästen piggare, men en del påverkas inte ett smack. Då får man se till att hästen får i sig allt den behöver och är helt frisk och fräsch så den orkar arbeta. Sedan får man helt enkelt lära den att respektera skänklarna och ha den i bra kondition så den är så pigg den kan bli, men en del hästar är lite latare av naturen.

Ge inte för mkt kli då det innehåller mycket fosfor. Man får inte ge mer än 100g per 100 kg kroppsvikt per dag, dvs 500g till en häst på 500 kg. Gärna kombinerat med extra foderkalk, men det behövs kanske inte , beroende på vad du ger för mineral.

Senast ändrad:

OKej, tack :)

Jag vill att han ska bli lite piggare och orka arbeta lite mer medans jag bygger upp hans kondition. Nu har har grundkontitionen och är framåt, men han vilade december-fabruari. Så han förlorade det mesta av "topp"kondisen.

Är det allt hästen äter ? Lite vetekli ? Hur har du kommit fram till endast lite kli ? Hur mycket grovfoder äter den då ? Har du analys ?

Har du tänkt på att din häst kanske är sävlig i sitt humör, dvs det går ju inte att fodra bort ett temperament en häst är född med.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 230
Foder & Strö Hej! Jag har en b-ponny på 30 år som har svårt med hullet. Hon har haft fång vilket gör att jag inte vågar ge henne vad som helst. Hon...
Svar
10
· Visningar
1 620
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka