et_flickan

Trådstartare
Jag har funderat på att byta ut E-ts linfrökaka till vetekli istället. Våran foderförsäljare har slutat sälja åsebros linfrökaka, han säljer bara hippos och jag har helt enkelt inte råd, hur illa det än låter.

Vill ju ge E-t nånting annat än Hippo Alfa och betfor.

Är vetekli bra för magen?
Hur mycket kan man ge? tänkte ge henne ½ kg. Hon får idag 4 dl linfrökaka.
Ska jag orora mig över att det är så mycket fosfor eller är det bara en myt att man ska vara försiktig med Vetekli pga det?

Sv: Vetekli?

Kräver foderstaten att du ger något mer eller är det bara för att du vill?
Du kan ju prova att få tag i linfrökaka på annat håll, tex här , vet inte vad priset med frakt kan bli!
Om vetekli kan jag inte uttala mig!

Senaste jag hörde om vetekli var att fosforn i den är svår att tillgodogöra sig för hästen...

Vetekli är bra för magen, tänk på att det dock är väldigt lätt! Ett halvt kilo är en ganska stor mängd. Det bör också fuktas föra fodring så att det inte dammar så.

Jag vill ge något som är bra för magen. Har hört att Vetekli är bra men vill höra efter lite här först.

Varför vill du ge något mer? Behövs det för att hästen ska hålla hullet - och VAD behövs då?

(våra får bara lusern respektive Hippo Alfa just nu, det går ingen nöd på dem)

Edit: ser nu att du vill ge något som är bra för magen. Är hästen lös?

Senaste jag hörde om vetekli var att fosforn i den är svår att tillgodogöra sig för hästen...

Vetekli är bra för magen, tänk på att det dock är väldigt lätt! Ett halvt kilo är en ganska stor mängd. Det bör också fuktas föra fodring så att det inte dammar så.

Okej. Men då kanske man bara ska ge 4-5 dl bara.
Blöta det vet jag att man måste göra, men det kan man ju göra tillsammans med betforn strax innan utfodring. Eller ska det ligga i blöt ett tag?

Kli behöver bara blötas precis innan, det är för att det är "dammigt" i konsistensen.

Glöm dock inte kolla att mineralerna inte svajar iväg...

Hennes mage är väldigt känslig. Nu är den bättre efter att vi sänkte betfor givan till henne. På sommaren är det hemskt eftersom hon knappt äter något hö. Hon är inte lös med det är lte blött. Eller hur man nu säger.

Okej. Jag ska fråga bonden om dom tog analys på höt i år, annars får jag skicka in analys själv. Glömde det tyvärr sisst jag träffade henne.

Om hästen är känslig i magen hade jag undvikit att ge både betfor och kli och hållt mig till så få fodermedel som möjligt,

problemet är då att hon inte äter alfan :mad:. Hon tycker om sin betfor och tittar inte på alfan förens betforn är i krubban. Men jag kanske ska strunta i att ge henne nåt annat och bara ge betfor, Alfa och hö.

Om hästen är känslig i magen hade jag undvikit att ge både betfor och kli och hållt mig till så få fodermedel som möjligt,

Det där är himla individuellt. Min häst blir skitkass i magen om han inte får betfor. Jag håller ganska hårt på att inte peta i hästen massa "onödigt" foder i onödan, utan håller mig till så få fodermedel som möjligt. Nu i vinter ska jag testa hur han funkar på enbart grovfoder - hö och lusern. Funkar det inte måste jag ju sätta till betforen igen (eller foderjäst som även det verkar balansera hans mage)

Det är synd att hästen inte äter lusern. Skulle hellst vilja att hon bara åt det + betfor. Men hon vägrar att äta lusern. Våran foderförsäljare säljer, tror det heter Dangront lusernpellets. Men jag vågar inte prova och kasta ut pengar på nånting hon vägrar att äta.

Det där är himla individuellt. Min häst blir skitkass i magen om han inte får betfor. Jag håller ganska hårt på att inte peta i hästen massa "onödigt" foder i onödan, utan håller mig till så få fodermedel som möjligt. Nu i vinter ska jag testa hur han funkar på enbart grovfoder - hö och lusern. Funkar det inte måste jag ju sätta till betforen igen (eller foderjäst som även det verkar balansera hans mage)

Foderjäst skulle jag vilja ge min också. Har provat men hon äter det inte heller. Hur gör man för att lura i dem sånt egentligen? Hon fick väldigt väldigt lite flera gånger om dagen blandat i betforn men inte ens då rörde hon det.

Det har jag nu hört från tre olika håll. Var har ni hört detta? *nyfiken*
Här på foderforumet på buke, nu är det kanske inte så bra källa men det är främst det som HelenaHandberg skrivit som jag tagit till mig:
Att växande djur kan få skelettrubbningar av vetekli är gammal kunskap. Ngt nyare är nog att man idag vet att det inte bara är för att kli innehåller mkt fosfor, utan att den form som fosforn har –fytin eller fytat - gör att hästen inte kan ta upp en stor del av den kalk som tillförs heller. Dessutom påverkas upptaget av de flesta andra mineraler.

För att krångla till det ännu mer så tas inte fosforn i kliet uppsärskilt bra heller. Mineralbalansen kan bli totalrubbad vid stora intag alltså.

Jag har läst ett par studier där man gett hästar samma foder med resp utan vetekli och inte sett någon skillnad på tarmfunktion eller träcken. På människor finns det en del rapporter om tarmvred pga större mängder vetekli –det har klumpat ihop sig till torra klumpar och stoppat upp tarm rörelserna. Har inte sett det rapporterat på häst dock.

Kli innehåller fetter och B-vitaminer. Det kan säkert förbättra pälsstatus för en häst som inte får i sig tillräckligt med fett eller har ngn störning så den inte producerar tillräckligt med B-vitamin.. Tycker dock man kan tillföra det på annat sätt.

De flesta av ”mina” auktoriteter Cuddeford, Ellis, Lewis, Frape m fl inom fodervärlden avråder från utfodring med större mängder vetekli och ingen ser någon plats för fodermedlet öht.

Den maxdos Möller på SLU rekommenderar är 0,1 kg per 100 kg häst och dag särskilt om man har spannmål i foderstaten (=mera fytinfosfor).

och
Du kan säkert tryggt ge dina mineraler blandat i vetekli. Det som fytatfosforn i vetekli gör är att binda vissa andra mineraler från växter (åtminstone kalk, zink och mangan, troligen koppar) så att man får ett mindre upptag i hästen av dem. Däremot tycks inte upptaget av mineraler med en annan kemisk form t ex från benmjöl eller snäckskal påverkas.

samt
Vetekli är ett fodermedel som jag inte ser ngn plats för. Som fiberkälla har det sämre effekt än hö. Det har visats sig att det inte har någon tarmreglerande funktion då det inte suger åt sig vätska. Det innehåller fosfor i fytatform vilket innebär dels att hästen kan tillgodogöra sig bara en liten del av fosforn men också att upptaget av andra mineraler störs så man inte vet vad hästen får i sig.

Små mängder vetekli –några dl- är inte skadligt men större mängder kan vara skadliga för växande och dräktiga djur i första hand.

Tro det eller ej men idag köpte vi lusern till E-t och hon äter det utan problem. Ioförsig får hon bara några dl men jag vill inte att hon ska rata det direkt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 628
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 650
Senast: Blubbis
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 080
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 343
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka