Sv: Vetekli

Man ska va ganska försiktig har jag förstått när man ger vetekli, då det innehåller mycket fosfor och om man inte har analys på grovfodret kan det bra att vara försiktig, då man riskerar att hamna under rekommendera kalcium/Fosfor-kvot. En försiktig ökning är med att rekommendera då det innehåller mkt protein. Vår häst fick protein knutor och det är kanske inte så lyckat.
B.B

Vi kommer fodra med hö från 2005 nu, ingen analys på det, hästarna får hösilage (fri tillgång).

Men har gett kli innan 2005-höet.
Så när det höet kommer ska jag öka på kliet lite, men inte till 2.4 liter, det är lite i mesta laget faktiskt. Jag som tycker han får mycket mat redan nu. :D

Är det någon enerige i kliet?? Jag har fått för mig att man ger kli för att få upp hullet på hästen. men kanske är helt fel ute? har ni något annat att rekomendera i så fall?? har en vääldigt kräsen häst nämligen.. Kliet måste man väl blöta upp för det är så fruktansvärt dammigt??

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 768
Senast: Görel
·
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 869
Senast: Tunnelapa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden