Vetekli utfodringsanvisning?

SvartaHingsten2003

Trådstartare
Jag har blivit rekomenderad att ge min häst vetekli för han behöver lägga på sig. Men nu till problemet.Hur mycket ska han ha? Hur långt innan ska man blöta upp det innan man utfodrar.
Jättetacksam för svar!

Sv: Vetekli utfodringsanvisning?

Brukar stå rekommenderad giva på påsen. Min kille fick ett fullt 1 kg´s mått morgon och kväll.

Räcker med att man blöter det innan man ger, det behöver ju inte svälla som typ betfor.
Hoppas det ger önskat resultat. :)

Brukar stå rekommenderad giva på påsen. Min kille fick ett fullt 1 kg´s mått morgon och kväll.

Räcker med att man blöter det innan man ger, det behöver ju inte svälla som typ betfor.
Hoppas det ger önskat resultat. :)

Hmm konstigt nog så står det inte på påsen. Det står att man ska gå in på lantmännens hemsida och titta på utfodringsanvisning. Men jag hittar inte det. Så din kille fick 1 kg på morgonen och 1 kg på kvällen? Kan man blanda kli med lucern eer ska det vara på sidan?

Notera att 1 kg vetekli blir en ofantlig volym. Dom flesta som fodrar med det ger inte ens ett halvkilo men hävdar ändå att det är väldigt "fettbilande". Jag är skeptisk. Vetekli är det inget fel på men man behöver ju självklart fodra på lite med det för att det ska hända nåt. Kan f.ö. vara ganska bra till ponnies som behöver "tröstkraftfoder", nån halvliter som dom blir glada för ger inte mycket energi.

Notera fosforinnehållet.

Sara

Hmm konstigt nog så står det inte på påsen. Det står att man ska gå in på lantmännens hemsida och titta på utfodringsanvisning. Men jag hittar inte det. Så din kille fick 1 kg på morgonen och 1 kg på kvällen? Kan man blanda kli med lucern eer ska det vara på sidan?

Nej, inte 1 kg, utan ett helt kg-mått. Det blir inte så många 100 g eftersom kliet är så lätt.

Du kan blanda med vad du vill. :)

Pga den höga fosforhalten rekommenderas inte mer än 1 hg/ 100 kg häst.

Ja exakt jag har en sån här krafft skopa det står ett kg på..så en sån då =)

Oj, jag tror det blir mycket... När min var som tunnast fick hon 4 dl torrt uppmätt och det räckte väl. Du får ju ändå vänja in det, så du kan ju hålla koll lite själv när du får den effekten du vill ha. Händer det inget kan du ju öka mer. :idea:

Som någon skrev, håll koll på fosforhalten!

Oj, jag tror det blir mycket... När min var som tunnast fick hon 4 dl torrt uppmätt och det räckte väl. Du får ju ändå vänja in det, så du kan ju hålla koll lite själv när du får den effekten du vill ha. Händer det inget kan du ju öka mer. :idea:

Som någon skrev, håll koll på fosforhalten!

ja det har du rätt i..börjar nog med 4 dl per dag. Så ökar jag om det inte händer nånting. Men vad är rek. Jag läste nånstanns att en häst inte ska ha mer än 0.5 kg per dag. Det är också ganska så mycket. Men som sagt jag börjar med 4 dl.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
480
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
268
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka