Vetekli, proteinrikt ?

P

piupau^^

Har vetekli mycket protin ?? Läst nånstans att de är 16,5g/ 100g protein. Fast de e mänsko vetekli x] Nån skillna ? Eftersom min häst troligtvis har proteinknölar, hon äter endast vetekli, mineraler o. salt O.o

Sv: Vetekli, proteinrikt ?

Kli innehåller ca 105 g smrp/kg foder. Men det är ju sällan man ger större mängder av det i verkligheten eftersom det blir så otroligt stor volym av det. Vet många som bara ger enstaka deciliter, och det är ju knappt vägbart... ;)
Så hur mycket ger du, i vikt?

Det troligaste är att det inte är proteinet din häst reagerar på, utan något annat. Kanske något i kliet? Har du provat att ta bort det helt?

Hon får en halvliter eller kasnke en ?? Är int så säker, ger int maten :P Mn kan se imon ?

Min "träanre" o. hon som har stallet säger att många tror att vetekli innehåller mycket protein, mn de gör de int utan innehåller mycket fiber o. nånting anant som ja it komemr ihåg :P

Har vetekli mycket protin ?? Läst nånstans att de är 16,5g/ 100g protein. Fast de e mänsko vetekli x] Nån skillna ? Eftersom min häst troligtvis har proteinknölar, hon äter endast vetekli, mineraler o. salt O.o

Man vet inte varför dessa sk proteinknölar bildas.
Dels ser man knölar som kallas Urticaria och knölar som kallas Eosinofila granulom
De kan uppkomma av en överkänslighet mot något de ätit eller allergisk reaktion av insektsbett eller annat.
Prova dig fram, byt proteinkälla i foderstaten. Hästen kan inte vara allergisk mot allt protein, kroppen består ju själv av protein.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 708
Senast: axel
·
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 316
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Fullblodet har svårt att få i sig tillräckligt med protein. Han har fri tillgång till både hö och hösilage. Höet har riktigt bra...
2
Svar
36
· Visningar
1 930
Senast: Madick
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 491
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka