Vetekli & Linfrö!

G

glittertuss

Vetekli & Linfrö!

Har läst en hel del om foder på sistonde och på många ställen står det att vetekli & linfrö är nyttigt (för matsmältningen).

Hur (uppblött, kokt) och i vilken mängd (c-ponny i relativt hårt arbete) fodras detta?

Tacksam för svar! :bump:
 
Re: Vetekli & Linfrö!

Absolut ingen som har koll på detta?
 
Re: Vetekli & Linfrö!

Hej!
Jag gav mitt vbl sto vetekli för att hon var lös i magen och vetekli är ju bra för tarmens funktion. Gav väl ca 2 ½ dl/dag uppblött med betforn. Så jag vet inte vad du ska ge din pålle.. men 1-1½ dl/dag?

Linfrö ger jag till mina islandshästar. Det sägs att det ska vara bra för exem pållar. och det hjälper :)
Det är även bra för glansig å fin päls/hårrem, sen var det nå mer.. det är iaf massa bra ämnen i det.
Tre pållar fick dela på 2½ dl linfrö kokt i 9 dl vatten... så om du kokar 1 dl linfrö med 4 dl vatten å ger pållen kanske 1-2 dl/dag(färdig kokt) :confused:. men tänk på att börja ge lite i taget... ( i kylen håller det sig, så du kan koka en sån satts, å använda, sen koka ny... Tänk på att det MÅSTE koka! annars är det inte bra för pållen.. det är vissa ämnen som måste komma ut ur fröet.. jag brukar låte det koka 3-5 min, då är det klart! :)

Hoppas att du blev lite klokare!
//Ewa
 
Re: Vetekli & Linfrö!

TACK så jättemycket för tipsen! :)

Ska pröva mig fram! :banana:
 
Re: Vetekli & Linfrö!

Vetekli är ett bra foder som man ska vara lite försiktig med för det innehåller mycket fosfor, man får ge max
100 g/100 kg häst....Linfrö äe bra för mycket som sagt...jag brukar ta 100 g (ca 1,4 dl) med 1 liter vatten. Detta ska koka i 20 minuter för att alla blåsyra ska försvinna....detta brukar jag ge till pållen 1 gång i veckan ungefär.

Vetekli har två funktioner för magen också om det bara är lite uppblött är det stoppande och är det mycket blött som en soppa är det bra mot förstoppning
 
Re: Vetekli & Linfrö!

Okej, tack så mycket för tipsen! :idea:

Hade tänkt att fodra ca. 1 dl. vetekli/dag blandat i betforen till och börja med.
 
Re: Vetekli & Linfrö!

ger 3 hg vetekli och drygt 2 hg linfrö.
häller 12 dl vatten i vetekliet,
kokar linfröna i 2 liter vatten i 20 minuter och sen häller jag ihop det med kliet och rör om.

tyvärr gillar inte min kräsna häst denna röra, men det passar bra ihop med höanalysen så hon "tvingas" att äta det ändå :devil:
 
Re: Vetekli & Linfrö!

hehe :devil:

du häller inte av något vatten alls utan det är väldigt flytande då? hur mkt vatten skulle du rekommendera om man enbart fodrar vetekli? har tänkt fodra den ihop med betforen, men vissa dagar hinner jag inte ut innan kvällsfodringen & då är redan betforen inlagd. kan man då röra ut klin i lite vatten?! :confused:
 
Re: Vetekli & Linfrö!

Ja, du kan röra ut klin till den konsistens som din häst föredrar.

Min häst fick hosta när jag inte blötte veteklin tillräckligt. Han slutade direkt när jag hällde på mer vatten.

mvh Jessica
 
Re: Vetekli & Linfrö!

okej, tack för hjälpen! får se vad min pålle tycker om maten nu då! :devil:

sjuntorp, btw. har varit och tävlat på ridklubben där. det var fint! :)
 
Re: Vetekli & Linfrö!

Vad kul!!

Jag har min häst uppstallad på ridskolan, i ett litet privatstall med 10 st hästar. Helt ok faktiskt. :)

mvh Jessica
 
Re: Vetekli & Linfrö!

nej jag häller inte bort någonting, vattnet omvandlas till "slem" och det ska man inte hälla bort! :)
slemmet blir tjockare ju längre man kokar, men jag nöjer mig med 20 minuter.

du kan välja själv hur mycket eller lite vatten du vill blanda ut kliet med, det räcker med att bara fukta om du vill, men du kan även ge det som en soppa om du föredrar det.
Min häst hostade ett tag (några dagar) efter att jag börjat med linfrö och kli, jag testade att öka mänden vatten och linfrö och sen dess är hon hostfri :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 898
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 532
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp