S

safen

Hej. Jag har fått en massa vete spill av min granne som odlar vete. Kan man verkligen ge det till hästar? Hur o hur mkt i så fall?

Sv: vete

Ja det kan man, man ger ju vetekli ;).... Man måste krossa eller stöpa vete för kärnan är alltför hård att tugga sönder. Hur mycket man ska ge får du räkna på...

Sv: vete

Stärkelseinnehållet i vete är mycket högt, ca 675 g/kg ts. Om man vill ge vete så ska givan vara mindre än hälften av dagsransonen spannmål. När man utfodrar med vete ska det vara krossat eller stöpt. Vete innehåller ganska stora mängder magnesium.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 278
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
424
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama