vet ni va de kan vara?

miamiSwing

Trådstartare
Vi var på strömsholm igår o gjorde en hältutreding men dom kom aldrig fram till va de va så han vart sprutat med kortison och tuppkam i hasen.
Han är ett hbl på 6 år som är 0.5 graders hälta utan böjprov o 2 graders hälta efter böjprov på vänster bakben och 0.5 höger fram ben.
Vart även sprutat i hasen men fortfarande lite halt.
Vi ska på återbesök den 25/11 o fortsätta hältutredningen men även ultraljud ska göras!
Han har en stor galla vid hasen på vänster o en liten på höger.

Hitta inga lösa benbitar och de va inte spatt!
Nån som har nå funderingar på va de kan vara?
Gallan har han haft i ca 2 ½ månad men vart dålig efter väldigt sakta igångsättning.

Sv: vet ni va de kan vara?

Känns ju lite "sådär" att dom sprutat utan att veta vart hältan sitter :confused::crazy:
Utan att säga för mkt kan jag ju säga att jag gillar inte Strömsholm. Dom har gjort för många missar med hästar genom åren.

jo de är ju så. dom "tror" att de sitter i hasen men dom vet inte vad de är så nu provar dom o spruta i hasen o sen om de inte blir bra får man fortsätta. de känns ju sådär o åka med min häst med tänka på hur han är i transporten. han hoppade över bommen igen o fick sy 6 stygn i huvudet så då vill man ju ändå att dom ska hitta de! :S

Håller med du! Det va oxå det första jag reagerade på, spruta utan att veta vart hältan sitter! :confused: Ja man börjar tappa förtroendet för många kliniker numera. Hittills är jag HEL nöjd med Ulltuna (skolan) Har en ATG klinik 3 mil från mig, nybygg och med diverse modern utrustning men sätter mig gladerligen och kör ca 20 mil(?) enkel resa till Ulltuna.

ja, men dom spruta honom men fortfarande halt efter vart sprutat i hasen därdom tror att de sitter. vi ska dock göra ett ultaljud eftersom dom inte hitta något på röntgen. han har ju även gallan vid hasen.

Problemet kanske ligger högre upp? Rygg?

Ta ut massör.

Jag håller med! Jag är själv hästmassör och talar av egen erfarenhet. Även om hältan visar sig i en led så är det väldigt sällan leden som är orsaken. Ledhältan är ofta en produkt av ett annat problem. Ta ut t.ex. en KUNNIG och RUTINERAD massör som är van vid att jobba med just den typ av häst som du har och lyssna vad denne har att säga. Berätta vad du upplever när du rider och hur din häst beter sig. Kanske hittar ni spänningar som kan vara relaterat till annat (bakknä, bog, rygg, bakdelens "påskjutarmuskler" är inte helt ovanligt).

MEN kom ihåg att vi hästmassörer INTE är veterinärer och en ledhälta måste åtgärdas av en veterinär.

jo, men tror inte de är så bra o göra nånting förns han är färdig behandlad. han fick massaga ev en massör för ca 2 månader sen o då va de bra! men om de sitter en STOR galla ca 15 cm lång o 5 cm bred och stor.

Precis! Hade ut en massör igår till min totto eftersom han hade fått frispel på ridbanan en dag och viftade på svansen, bockade o stegrade sig o levde rövaren! Massören hittade förskjutningar i bröst- och ländrygg samt några högre upp vid halsen/manken, plus en muskelbristning vä sida och sned höftmuskulatur. Dessutom hade han ömma och svullna gaffelband som nu ska behandlas med en kur av arnika och våtomslag. Blev han inte bättre i stegen (har bromsat sig, mest i galoppen) rek han att jag skulle åka till vet och kolla alla lederna, snarast! Det är det som e så skönt med "seriösa" massörer som inte räds för att skicka hästen vidare om deras metod/arbete inte är tillräckligt för hästens tillfrisknande. :bow:

TS: Spatt i tidigt skede behöver inte synas på röntgen, släcker inte alltid helt på röntgen. Vissa skador i t ex mjukdelar släcker ej på ledbedövningar. Jag antar att bedövningen släckte till viss del eftersom din häst sprutades i "hasen" som f ö är ett samlingsbegrepp för 4 leder, ett antal bursor, ligament, muskelfästen mm. Oseriöst av dig som djurägare att namnge och dissa en klinik+ söka svar på ett forum. Åk till en annan om du känner dig dåligt behandlad. Hur ska någon via internet kunna svara på dina frågor utan att se hästen och veta vad som är gjort? Nätdoktorn funkar tyvärr inte på djur då de inte själva kan berätta var de har ont. Låter väl helt normalt att vet inte hittar felet direkt eller har tid att utreda vidare på en och samma dag. Varför hör du inte med veterinären om du har fler frågor om vad det kan vara? Att provbehandla kan vara bättre än att göra inget. Vid återbesöket ser ni ju om hästen svarat på behandling eller forsätter ni med vidare undersökningar, låter fullt normalt i mina öron.
mvh
/Evale

okej, nej ja tycker inte dom e dåliga. dom sa att de va för tidigt o svara u o därför vilja ha lite mer tips o så från buke som ja kan fråga dom sen. klart ingen kan veta utan att se på hästen m.m men kanske har haft nått liknande på sin häst. behöver ju inte vara så otrevlig för ja tyckte dom behandla oss bra!

Fick intrycket av att du var missnöjd för att orsaken inte hittades. En hälta på ett bakben kan ju vara tusen olika saker så svårt att gissa, och du får säkerligen tusen olika svar härifrån. Jag tror inte de svarn gör dig klokare eller hästen bättre. Hoppas den svarar på behandlingen eller att ni hittar felet nästa gång! Ultraljudet kanske kan visa vad det är. Gallor kan sitta både i leden och i diverse bursor runtomkring.
mvh
/Evale

*kl*

Undrar om någon vet om det är normalt att det är mer galligt på ett ben, än de andra tre?
Mitt sto var aniiingen bubbligare i ena benet idag, innan ridning.. Och när jag ridit var benen lika lite gallig.

Någon som vet om det borde vara någon fara?

ja är inne på ryggen nu så ska be vet kolla hellst (röntga) ryggen o se så de inte är nått.

Låter som något likande som min hade. Hältan satt i hasen, men efter behandling var det fortfarnde liten hälta kvar. Då tog jag ut ET och lät hästen vila ett par mån, sen har hon varit hur fin som helst.

Troligen var det något i ryggen som lett till hältan i hasen. När det gäller ryggar och liknande brukar veterinärer ofta bli lite ställda. Därför valde jag att ta ut ET innan vet undersökte ryggen ordentligt, det var även var veterinären rådde mig att göra.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 018
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 761
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka