Vet ni något om dessa hingstar?

Cashmere

Trådstartare
Då jag inte vet något om någon av dessa hitta hingstar. Så frågar jag er. Jag förstår att det är dressyr iallafall på faderns sida. Men höjd , temperament osv någon som har koll ?

Stoet är efter Wup och undan Hofnar. Mormor är efter Doruto. Stoet är ca 161 cm.
 
Jag kan ha helt fel, men Wup är ett holländskt varmblod e. Welt Hit II - Wolfgang. Han är ca 170cm hög och sägs nerärva gång och ett bra temprament.
 
Wup är en KWPN-hingst som är godkänd i det mindre förbundet NRPS. där man avlar på ridhästar och ridponny där kravet på hingstarna i ridhästaveln ska vara minst 12,5 % arab eller angloarab och de ska vara minst 1.57 i mankhöjd. Wup är 1.68 och har meriter i GP dressyr.
Hans finns med i slutet på avelsföreningens hingstlista med hans bedömningar och avkommebedömningar (på holländska) http://www.nrps.nl/upload/HB Rijpaarden2318.pdf
 
Hofnar var en KWPN-hingst född 1989 som är godkänd i KWPN och som importerades till Danmark 1995. Han far var fullblod och på mödernet finns det lite svensk anknytning.
Godkänd i Dansk Varmblod . Fick följande bedömning som 6-åring
"Passende stor ædel hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat hals. God skulder og manke. God overlinie. Velformet kryds. Lemmerne passende føre, rette for. Bevægelsen god. Avlsgodkendt frem til 2.delkåring"
Kropp 988
Framben 6
Bakben 7
Skritt 7
Trav 8
Helhet 8
mankhöjd 1.68
Skenben 21,0
Avkommebedömning på 21 föl (har totalt 66 föl födda i DK)
"Overvejende passende store føl af gennemgående god type og passende ædelhedsgrad. Kønt hoved og velansat hals. God skulder, men enkelte lidt fremskudt skulder. God overlinie, velformet kryds. Lemmerne jævnt føre, men flere med lange og rette koder og lange piber. Bevægelsen overvejende god, men mangler lidt elasticitet og afskub. Bruges på betydelige hopper med en elastisk bevægelse."
Hans var i dansk avel till 2000. Tävlats i dressyr upp till Intermediere !
http://www.sporthorse-data.com/d?i=699680
 
Jag som glömde skriva Ue alltså mamman till stoet är E Hofnar . Har för mig att weltmayer lämnar skarpt? Han är farfar
 
Tittar man på Hannoveranerförbundets avkommeindex så har Weltmeyer ett ridbarhets-index dressyr på strålande 145 på 1145 testade avkommor.....
Däremot på temperament hoppning är det låga 68.
 
Jag har haft en tävlingskompis som var efter Welt Hit II, den snällaste läromästaren jag haft. Hon är visserligen lite egen men väldigt härlig på alla sätt och jag saknar henne mycket!
 
Ja absolut är de en fin hingst. Har bara hört att de kan va skarpa .
Jag har en som är e Don Henrico - Weltmeyer, han är väldigt snäll, men om han tvingas göra något han inte är redo för kan han bli väldigt förbannad. Svårt att säga vad som är vad, men folk brukar säga att humöret kommer från Weltmeyer. Han har attityd, men så länge attityden är med mig är det inga bekymmer.
 
Vad tror ni om index på höjd ? Stoet är bara 161 cm . Tror ni hon lämnar stort? Hingstarna i stammen verkar ju ligga över 165 men stona hittar jag inget på.. detta stoet har en avkomma e Lexus som är ca 163 . Den är född 2014 .
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Modest
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 601
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 331
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp