vet någon

B

Brian

Jag ska göra en korall, men vet inte hur, kan någon berätta lite hur jag gör en:confused: :confused:

Sv: vet någon

Menar du en corral ? ( Koraller växer i varma hav) :D
Om det är en rundcorral du ska bygga så ska marken vara vågrät, sandbotten, c:a 15 m diameter, den ska vara heltäckt nere vid marken och om du ska grundträna hästar i den så ska den inte medge utsikt inifrån (heltäckt) och den bör bara så hög att ingen häst kommer på idén att försöka hoppa ur den när den blir pressad. Bygg av rejält virke.

Det går utmärkt att träna unghästar i en rundcorral som man ser ut i. Det är mycket billigare att köpa färdiga grindar och montera. Det är dessutom lättare för elever att se vad som händer.

Självklart kan man ju också köra ett lågbudgetalternativ av gamla stakpinnar och balsnören om det är sikten för elever man är ute efter, Kenneth.

Har byggt min rundcorral ( ca 15m i diameter) av fångstgrindar och klätt insidan upptill ca 70 cm med utjänta transportband av gummi som jag tiggt ihop på krossen.

Om man inte kan kommunicera med sin häst i en roundpen som är öppen så har man kanske inte så mycket att komma med i hästhantering.?

kenneth skrev:
Om man inte kan kommunicera med sin häst i en roundpen som är öppen så har man kanske inte så mycket att komma med i hästhantering.?

Men vill du träna en unghäst när den hellre springer och tittar på annat? :confused: det är väll bättre att få det rätt från början... Men sedan så är de flesta coraller helt täckta! och antagligen så finns det en VÄLDIGT bra orsak till de... eller?

Ett sätt för kenneth att göra sej märkvärdig, förstår du väl! :rofl:
Ska man göra en bra roundpen för att träna hästar i så var det väl inte så noga om eventuella åskådare ser nåt,. Den ska vara täckt om man ska träna hästen. Kenneth har väl sett nån videofilm med Monty Roberts och blivist så där extra duktig sen! :bow: :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 722
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
418
Senast: Krålus
·
Mat Råkade göra en felbeställning och nu står jag med tio kg svärdfiskkotletter. Vad gör man med dem?:confused:
2 3
Svar
49
· Visningar
3 649
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar