Vet någon vad en Ink är?

J

_Jannike_

hejsan. Min arab har fått en Ink på innerlåret på bakbenet!
O jag har alltid fått höra att dom är helt ofarliga, men sen här om dagen fick jag höra att de är en sorts cancer?
Vet någon typ exakt vad de är, o hur man ska gå till väga med de?
Eller någon sida man kan läsa om de på? MVH Jannike :confused:
 
Sv: Vet någon vad en Ink är?

Ink är en sorts godartad tumör dvs inte cancer. Beteckningen cancer använder man bara om elakartade tumörer.
PL
 
Sv: Vet någon vad en Ink är?

Okej...vad sjönt att veta de iaf! Blev lite rädd när jag fick höra de. Men tack så mycke för hjälpen!
 
Sv: Vet någon vad en Ink är?

har en liten fråga, Har insett att du är veterinär :) .
Mitt gamla sto hade inkar inte en utan 20-50 st från puttekula till knytnävsstora, Opererades flera gångar, gjorde vaccin, sista gången vi skulle op så togs ett prov för analys. visade sig vara fibrosarcom (stavas det så?)
Då till min fråga, Var det cancer från början eller utvecklades inkarna till det? Tänker på livmoderscancer på oss "damer" som kan utvecklas från vårtvirus, ?klamydia? tror jag det är.
Har grunnat i flera år. avkomma till henne har ink på örat så hur ärftligt ellersmittsamt är det?
tackar på förhand för svar:bow:
 
Sv: Vet någon vad en Ink är?

Vad jag vet är inkar mer att se som skönhetsfel vid tillfället då de väl är på plats.En del Inkar brukar ramla av av sig själva efter ett tag. Dock inte alla. Men de är godartade och även kor och ibland hundar får det. Förr i tiden rekomenderade de mjölkbönder att binda ett snöre runt inkens rot så att den till slut föll av. Vet inte om detta görs längre.
 
Sv: Vet någon vad en Ink är?

Vad jag vet är Inkar ofarliga och godartade och mer att betrakta som ett skönhetsfel. Vissa Inkar brukar ramla av efter ett tag medans vissa aldrig tycks försvinna.Men även kor och hundar brukar ha Inkar och förr rekommenderade veterinärer att binda ett snöre runt roten på Inkarna tills de ramlade av själva fast om detta fortfarande är aktuellt vet jag ej.
 
Sv: Vet någon vad en Ink är?

inkar är som sagt helt ofarliga ända tills dom blir lika stora som en pingisboll! då bör inken oppereras bort!!! annars kan det bli farligt!
 
Sv: Vet någon vad en Ink är?

Jag har just köpt mig ett sto med en ink på bogen som är en pingisboll stort.

Vad menar du med att det är farligt?
 
Sv: Vet någon vad en Ink är?

Det här med inkar tycker jag är ett riktigt elände!!
Min syster köpte ett varmblod för ett antal år sen (till ridhäst) som hade nån liten ink och hade opererats tidigare för detta. Vi visste tyvärr inget om inkar, hade vi gjort det hade nog aldrig syrran köpt hästen faktiskt, så tänk efter innan ni köper nån häst med inkar säger jag!! :(

Den här hästen ifråga har vi nu opererat två gånger, på grund av att han inte klarade av antibiotikan (tror jag det var, står lite still nu, men det är väl det dom får efter operationer, mot infektioner?) så bra, så är det inget alternativ att operera honom igen (sa veterinären)... därför vet vi inte riktigt vad man ska göra med honom :confused:
Inkarna kommer liksom lite varstans på honom, på bogen, bakbenen och nu frambenets insida, försvinner en så kommer en annan, oftast har han bara en åt gången som krånglar...dessa inkar slår han upp om han krånglar i hagen tex och springer och busar, dessutom är han en otroligt klantig häst, med ben som flänger åt alla håll när han springer. Så just nu har han en ink som alltså blöder lite emellanåt, han har inte ont av den verkar det som, men vad ska man göra när han inte kan opereras???
Detta är ett mycket stort problem för min syster då hon helst inte vill avliva honom pga detta, eftersom han i övrigt mår bra, är pigg och glad...
Någon som har nåt tips eller råd vad man ska göra åt detta?? nån som vet om det fungerar med att knyta tråd runt??

MYCKET tacksam för svar!!! :bow:
 
Sv: Vet någon vad en Ink är?

Inkar är ju en form av virus, som vissa hästar är mottagliga för.
Vi har en häst här på ridskolan som har inkar. Han har blivit operedad nån gång, men har fortfarande en del kvar. När de blir stora brukar
vi "strypa" dem så de trillar av.
Jag vet inte riktigt exakt vad man kan göra åt detta, operation är det
enda jag har hört, ibland kommer de tillbaka - ibland inte.
Läste nyss på nätet att man kunde behandla med örter, har dock svårt
att tro att det skulle hjälpa, men varför inte..
 
Sv: Vet någon vad en Ink är?

Men nu förstår jag ingenting.
Jag har fått förklarat för mig att inkar är helt ofarliga. Min har en på bogen.

Ska jag helt plötsligt bli tvungen att operera henne?

Hur stryper jag inken?
 
Sv: Vet någon vad en Ink är?

aenglah skrev:
Men nu förstår jag ingenting.
Jag har fått förklarat för mig att inkar är helt ofarliga. Min har en på bogen.

Ska jag helt plötsligt bli tvungen att operera henne?

Hur stryper jag inken?

Vad jag har fattat som så tror jag inte att inkar är farliga i sej, däremot så hamnar dom ju oftast på helt "fel" ställen...jag vet en som fick operera sin häst eftersom inken satt vid sadelgjorden = gick inte att rida den. Och så har vi ju min systers virrpanna till häst som sagt, som envisas med att sparka upp inkar lite då och då... då kan dom ju ändå bli farliga om man har oturen att det blir infektioner och sånt :(

Jag undrar också hur man stryper en ink??
 
Sv: Vet någon vad en Ink är?

Jag har opererat min ponny för inkar och dom satt på bringan och på armbågen och dom var 2 st och dom var lite små äkliga för de ville aldrig läka...eftersom på min ponny var dom alltig såriga och på sommaren tyckte flugorna att det var mysigt att äta på dem och då blev det att jag opererade bort dem och det är jag glad för och nu hoppas jag på att det tar lååååång tid tills dom kommer tillbaka & för det gör dom jäklarna eftersom de sprider sig....när man väl tar bort dem :(
 
Sv: Vet någon vad en Ink är?

Man kan lägga om ett litet snöre om inken, för då stryper du blodflödet till inken och då borde den trilla bort...
 
Sv: Vet någon vad en Ink är?

Ingen mer som har erfarenheter av inkar??
 

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 431
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag är ny linsanvändare och har bara använt linser i några månader. När jag provade ut linserna hos optiker så var det typ bara en sort...
2
Svar
39
· Visningar
1 604
Senast: Acto
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 086
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp