vet inte vad jag ska göra

S

Sacramento_Song

Min häst är totalt livrädd för små bommar som ligger på marken,han är en f.d travhäst.Hade tänkt att han skulle bli hopphäst men börjar bli frustrerad nu,nån som har nått råd till mig om hur jagska få honom å börja gå över bommar? :confused:

Sv: vet inte vad jag ska göra

Hej!

jag har inte nån sån erfarenhet...men nåra saker du skulle kunna prova är kanske:

Låta han gå paddocken med massa bommar utspridda, göra en fyrkant av bommar på marke och lägga lunchhö/mat innanför så han "tvingas" gå över för att få maten.

Träna träna träna, stressa inte.

:bump:

Det är bra att öva ..

Det bästa är att öva lite varannan dag ...cavaletti .eller bara en bom här och där ....han vänjer sig bara du tar det lungt.

Många gånger så blir det bättre om man löshoppar först. så att de får vänja sig vid hinder utan en ryttare som "stör"

gå mä brevid över litar han då på dig så följer han med så gjorde jag med min med vatten mattor och tillslut longerade jag honnom över och de va inga prob i da kan vi hoppa vattenmatta utan problem, ta det lungt och gör bommar till en del av vardagen

lägg bommar utanför stalldörren så måste han ju gå över dom för å komma ut!

Sitt av och led honom. Låt en mer rutinerad häst gå före de första gångerna. Låt honom nosa ordentligt och var beredd på ett skutt :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
684
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat