Vet inte vad jag ska göra...

Diabetikern

Trådstartare
Har ett 6-årigt hannoveranersto med ett jäkla temperament. Hon är nu igångsatt nästan fullt ut efter en 7 månaders vila pga av muskelinflammation. Hästen har inte ont någonstans då hon är kollad kors och tvärs. Ordentligt genomgången av olika vetrinärer.
Igångsättningen gick kanonbra. Skritt senare trav och nu det sista galopp. Har små hinder på utebanan som jag travar över lite då och då. Rider ute och växlar träningen mycket.

Min häst har nu börjat protestera. Kvittar vad jag bert om. Vill jag svänga höger blir hon störtilsk kickar och vill gå åt vänster.
Jag försöker lura henne. Men icke.
Åkte av för ett litet tag sedan då jag efter 1 timmes bockande, kastningar, stegringar och kickande tröttnade och la till spöet med reaktionen att hon fullkomligt explodera och gjorde allt för att få av mig och som hon till slut lyckades med.
Hon har alltid haft temperament den här damen men nu är hon om man får säga så här om sin häst en riktigt subba!
Jag börjar tröttna. Vet inte vad jag ska ta mig till för att få slut på de här fasonerna. Funderar på att longera henne trött och sedan sitta upp och kräva igenom mina grejer för att hon inte ska orka motsätta sig lika mkt. Idag ska jag ge mig ut med väninnan på gärdet och bara försöka få henne att galoppera utan att hon kickar bakut mot mig.
Funderar på att be en tillridare i trakten om hjälp också. Var med på en liten liten träning i onsdags. För en tränare man har roligt för men som inte hjälper varken dig eller hästen med sits, ridstil mm mm men man har alltid kul. Kände att det får bära eller brista antingen så kan jag vara med och hoppa litegranna eller så får jag avbryta och gå ut. När min dam kom på att det var hinder som skulle hoppas var hon som en ångvält. Men så fort det blev för långa svängar mellan hindren så gav hon mig hela sin uppmärksamhet och tyckte att jag i vanligt ordning var väldigt överflödig på ryggen.

På backen fungerar hon utmärkt. Jag kan göra allt med henne utan problem så att jobba ännu mer från backen ger absolut ingenting (förutom en häst i bättre kondition vill säga) Det är från stunden jag sitter på och börjar kräva minsta lilla som problemen börjar.
När jag fick henne var hon likadan. Inte riktigt så jävlig som hon e nu men inte långt ifrån. Men allteftersom blev det bättre. Innan hon fick ont och blev dålig.
Jag vet inte vad jag ska göra för att bryta den här trenden. vet bara att jag börjar tröttna rejält på henne i nuläget. Visst jag vet att jag aldrig kommer att få en lika bra häst igen, Kanske inte ens kan köpa en ny. men det ska vara roligt att rida också. Inte bara tänka hur långt ska jag komma idag innan hon börjar bråka?
Hästen är inte på något vis ostadig. Jag har aldrig träffat en så trygg häst. Hon är stencool. Under tiden jag har haft henne har jag aldrig varit med om att hon någon gång stressat upp sig eller varit nervös på ngt sätt.
Någon som har något råd att ge mig? Jag funderar allvarligt på att lägga ner nu. Jag kommer ingenvart med den här hästen. Jag tycker om min häst ngt fruktansvärt mkt men det räcker inte i längden. Jag vill komma ut på tävlingar och träningar. Behöver inte vara de högsta klasserna men jag vill komma ut iallafall.
Min väninna sa helt ärligt till mig för ett tag sedan att hon hade gett upp för länge sedan.
Känner mig väldigt misslyckad om jag ger upp nu. Det är en kanonhäst. Snygg och med en otrolig hoppkapacitet. Vet att om jag säljer henne så kommer jag aldrig att hitta någon som är lika bra igen. Jag har aldrig varit skraj närjag ridit henne. Än..
Vet inte hur jag ska göra. Kände att jag behövde skriva av mig litegranna Tack

Sv: Vet inte vad jag ska göra...

Jobbigt! :( Förstår att du börjar tröttna på henne... En fråga bara, när hon väl fått av dig, sitter du upp igen eller tycker du att det då räcker för dagen? För om det är så har hon ju lärt sig att hon kommer undan genom att få av dig.. Eller kan det vara så enkelt att hon har fått ont igen :confused:

Senast ändrad:

Inte fasen ger jag mig ;)

Jag kan inte ge mig på någonting när det gäller den här damen om jag viker minsta tum så blir hon värre senare.

Hon har inte ont. Klämt och känt på henne. Ingen xtra värme någonstans. Ingen reaktion, Har haft ute vet för genomgång och akupunktörer/laser + kiropraktor under igångsättningen för att vara på den säkra sidan. Än så lämge har hon fått av mig 3 ggr under 2 år.
I tisdags så slogs vi i 2 timmar på utebanan. jag sa framåt Sunny sa Uppåt, sidan och bakåt. Jag vann till slut och fick fram henne men samtidigt vill jag inte ta ut henne för mkt då hon inte riktigt är i kondition ännu. Mren vad ska jag göra?

Det känns aldrig som hon kickar för att få av mig utan mer för att hon kickar för att hon vill att jag ska lägga av och sluta bestämma.. Hur man nu kan förklara det på ett vettigt sätt.

Känner igen det där, att man verkligen har tröttnat, är less och inte kommer någon stans - men samtidigt så vet man att man kanske aldrig får en sådan häst igen...
Köpte "drömhästen" i vintras, och det har varit motgångar sen dess. Är det inte det ena så är det det andra.

Hur länge har det gått sedan du började kräva något av henne i ridningen igen?
Om du har kollat igenom henne ordenligt så ska du tro och lita på att hon är OK. Teoretiskt finns kanske chansen att hon har ont, men någonstans måste man tro på vad yrkeskunniga männsikor vars åsikter man betalar för säger till en...
känner verkligen med dig, till slut börjar man ju ändå tvivla på sig själv också ( i alla fall jag).

I tipsväg kan jag bara utgå från de problem jag har o har haft med min häst, som också har ett jäkla humör. Jag försökte sätta hårt mot hårt länge, med obefintligt resultat. Till slut slängde han av mig så att ryggen blev bandspagetti på mig. Gav mig tusan på att rida ändå, men att dunka på när han dummade sig var ju inte aktuellt, eftersom ryggen inte höll för sådana ronder. Jag fick gå lite omvägar, och visst, han gick dåligt, och ridningen blev ineffektiv ett tag. Men vi lugnade båda ner oss, och äntligen så är vi där att jag kan komma till ridning, och även korrigera honom utan att det blir vilt slagsmål..

Efteråt kan jag ju se att problemet även varit mitt eget humör, vilket ju inte verkar vara fallet för dig, men kanske kan man bara bita ihop, trots att man känner att hästen går o dräller? Till slut så lossnar det om hästen har förutsättningarna?
kämpa på! :)

Tack för rådet. :)

Grejen med min dam är att om jag tappar humöret då åker jag av. Så enkelt är det. Jag får inte tappa humöret. Sätta hårt mot hårt tror jag inte fungerar på denna dam då det känns som hon bara blir mer fightsugen istället för medgörlig. Ska försöka nöta ut henne.
Hästen har väldigt lätt för sig. Hon har en väldigt bra rygg och bakbensaktivitet. Under denna korta tid har hon musklat på sig massor och jag har bara tagit det lugnt. Får lura henne i paddocken med hindren får hon syn på dem så skärper hon till sig och vill vara med då tolerarar hon att jag e med på ryggen. Efter några språng kan man jobba lite.
Man kan säga att hon gått helt utan krav i lite över 9 månader.

Har du alltså ridit henne i 9 månader sedan vilan? Eller de sju månaderna räknas in i dessa nio?
Om du har ridit i 9 månader och hon fortfarande fular sig hade jag också tycke det var rätt jobbigt.. :(

Vad har utomstående sagt om henne då? Hästen kanske inte går så dåligt som du själv tror, man kan bli för självkritisk också!

Egentligen blir alla råd löjliga när man inte har sett hästen eller är insatt i problemet på riktigt, men jag hoppas verkligen att det ordnar sig för er!

Du kanske ska vända på det och fundera vad din häst tycker är roligt. Ni har ju kommit i en situation där ingen av er har kul...

Hon kanske protesterar för att det har blivit en vana från den tiden hon hade ont när hon kanske gjorde sitt bästa och fick bara smärta?

Om du inte "kräver" något av henne kickar hon då med vid ridning?

Känner igen lite av det där. Har ett sto som alltid har varit väldigt snäll o lugn men envis, men utan att vara ett problem men så i sommras började hon att med så fort vi kom in på banan och skulle galoppera bromsade hon av och började sparka, första gången hon gjorde det så slutade jag rida tänkte att hon kanske hade ont nån stans men det hade on inte så sen vart det bara värre o värre, Slutar man och hon får som hon vill blir det värre för varje gång Tillslut kunde vi inte ens skritta på bana utan att hon stannar o sparka o reste sig. Rida ut gick bra men så fort vi svängde upp på vägen mot ridhuseet vägrade hon gå en millimeter for över hela vägen reste sig o backa, använde man spö blir hon bára värre. problemet med henne är att ju argare man blir o ju mer man är på hene ju värre blir det men det går heller inte att försöka lura henne, tillslut fick jag leda henne när vi skulle dit för då gjorde hon inget och efter att gått några veckor kunde jag rida henne upp igen försökte även då men då var jag på henne på en gång så hon inte hann få en chans att stessa upp sig.
Så gjorde jag så att jag red mest bara ut som hon tyckte var kul var på ridbanan att par gånger i veckan och då med min tränare, nå vanliga lektioner gick inte att ha men hon var på mig hela tiden att vara på henne, Så så fort hon stannade upp var jag på henne med skänklar röst och spö ibland och tvingade henne att gå på framåt om hon så gick och bockade hela tiden (Stadigt tag i mannen) sen rejsade vi runt på banan tills hon sluta att sparka sen fick man lungt börja samla upp henne, Fick börja om många gånger men hon gav sig mer o mer o protesterana vart mindre. Hade dock alltid markbommar och småhinder framme när jag skulle markarbeta det gjorde att hon tyckte det var lite roligare.
Så ge inte upp, vet hur frustrerande det kan kännas när den häst man älskar absolut inte funkar med en, men det ger sig med tiden, gäller bara att vara på dom hela tiden. Bättre en gång ordentligt en smått varje gång.
Lycka till!

jobbigt!
Har tyvärr inget bra råd att ge då jag har samma problem med min nordis. Han var hemsk när han kom, bara stack hela tiden. Efter mycket bråk, krångel och tjafs fick vi det och funka. I hagen..
sen red jag ut och han var hemsk! Värre än nånsin! Då gav jag upp.
Problemet är att jag blir rädd när han grejar och bråkar. Och det känner ju han såklart. Men tycker du ska ta tips av en riktigt bra tränare. Din häst verkar vara en bestämd dam men tror nog att du ska få fason på henne igen. Lycka till!

Istället för att skicka henne till tillridare bör du ta hjälp av en tränare som du har förtroende för. Det är ju du och hästen som ska fungera tillsammans och då hjälper det inte att en annan person (tillridaren) får fason på henne - när hon kommer hem börjar troligen problemen igen.

Lycka till! Hästen verkar vara värd "en chans till".

Immer

Nej jag har inte tänkt skicka henne till en tillridare. Jag bor i en så häst tät trakt med tränare/tillridare runt omkring så jag funderar på att ta ut en till mitt stall och hjälpa mig på plats så att säga.
Nu tror jag dock att han jag hade tänkt (en tysk beridare som red henne lite innan hon såldes till mig) snart ska tillbaks till tyskland.
Tänkte att om han kunde sitta upp och ta värsta fajten så kunde jag ta över när hon var lite trött för att befösta att det är ryttaren hon ska lyssna på. Annars är det väl bara att låna all skyddsutrustning jag kan hitta och lim i baken ;)

Det enda jag kräver nu vid ridning är att hon ska gå fram. Inget mer. Hon gör likadant överallt. I skogen , på banan, på gärdet
Det enda hon tycker är roligt är hoppning. Så jag bygger upp en massa hinder /bommar för att få henne att rulla på.
Detta kommer ju inte att hålla i längden. jag kan inte rida ut själv utan måste alltid ha någon med mig och då brukar hon oftast stå med alla fyra på backen.
Var ute på gärdet idag och min väninna tog en galopp framför mig men det hindrade inte min dam från att kicka och jävlas. Jag satt på halvlånga tyglar och gjorde ingenting. Hon hittar en anledning.
Ju mer man fightas med henne desto mer vill hon fightas.
Har testat att vila henne några dagar för att hon ska komma ihåg att det är roligt att hitta på grejer. Men jag kan ju inte låta henne vila 4 dagar sedan 1 dags ridning hela tiden.

Jag hade en teori där om att hon tröttnat på ridbanan, men då föll den....

När vi var iväg på träning (när hon var i full gång) Fick jag berömmet av att det gått framåt hon musklat sig fint mm mm men att hon såg svår ut. (hon är inte svår att rida bara man kommer över trotsigheten) Min tränare vill inte sitta upp efter hon försökt nita en annan häst/ryttare som inte höll avståndet (trots röd rosett oh tillsägningar innan passets början)
När hon går bra går hon jäkligt bra. Men de tillfällena blir mindre och mindre.

Jag har aldrig varit skraj för henne när jag suttit upp. Det är något jag håller benhårt på. Jag vet att när jag börjar bli skraj så finns det ingenting jag kan göra.
Vet att jag inte är helt kass som ryttare visst har jag mycket att förbättra men helt ute och seglar är jag inte. Vet att kommer vi bara igång så kan vi gå ganska långt.

Det var prtecis det jag trodde.
Visst hon blir lite mer på G när man är ute och bara jag har någon med mig kan jag faktiskt trava normalt (för det mesta) Men lika fightsugen och kickbenägen.

Får väl se det från den positiva sidan. Hon är ju frisk nu för att fightas igen ;)

Har du provat att gå tillbaka i ridningen till där det fungerar, det har du troligen gjort. ..Är hon värre vid brunst? När du har mens? Eller spelar inte kvinnliga könshormoner in alls?

Jag pratade med en f.d stjärnryttare som menade att drömrasen är Hannoveranare. Det kan ta 40 minuter tills de vill men när de är där så har man 15 min topprestation. Har dock aldrig hört en Tysk säga så, så det kanske inte är relevant..

Hoppas ni båda håller er friska iallafall. Kan du leda henne bort och rida henne hem angående att det inte går att rida ut själv...? Du kan ju e det som motionspass för dig iallafall.

Vette tusan. Är de flesta hannoveranarna som denna får hon nog bli den sista ;) :p

När jag först köpte henne var det en markant skillnad humörsmässigt sett vid brunst. Värsta syndromen. Hon var grinig och baggig på allt.
Nu märks ingen skillnad.

Rida ut. Jovisst kan jag leda ut henne en bra bit och sedan sitta upp. För att ha en studsande häst hela vägen hem. Är lite skraj för att åka av ute då jag rider över en tungt trafikerad väg för att komma till den bra skogen. Stallet är beläget väldigt nära ett litet samhälle så vart jag än vänder mig är det trafik. Vilket gör att jag absolut inte vill åka av. För då drar hon hem. Har varit ute och gått mycket med denna hästen må du tro. :crazy: :smirk:

Men det är mycket bättre att ha sällskap. Står i ett väldigt stort stall så det finns alltid folk att rida ut med som tur är.

Tysken som red Sunny innan jag köpte henne har bara utalat sig om henne en gån och det tyckte jag sa allt.
Hon är speciell, Försäljaren sa hon kan vara väldigt märrig.

Ska longera henne idag och ut på gärdet med väninnan och galoppera lite imorgon.
Tack för hjälpen

När hon var skadad? hur märkte du detta? började hon protstera vid ridningen när det krävdes saker av henne. 'mitt' (7åriga) sto fick kotledsinflammation på tre ben, hon är nu helt frisk, men tror fof att det kan göra ont så fort det krävs något av henne framförallt innom hoppning, vi har inte kommit över detta än så jag har inget råd att ge dej mer än att det kan vara såhär och jag tror att framförallt unga ston har en förmåga att tro sånt.
Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama