Vet inte vad jag ska göra?! HJÄLP

J

Jessiicaas

Hej jag är en tjej på 13 år. Jag ridit sedan jag var 4 år. Älskade att rida då och älskar det nu också. Jag har ridit Shetlandsponnyer, Islandshästar, Ponnyer och stora hästar. Jag har ridit på ridskola och hemma hos kompisar, men kände inte för den ridskolan jag gick på. Så nu har jag slutat och saknar ridningen något enormt. Jag mår dåligt av att jag har slutat eftersom att hästar och ridning är en del av mig, och har alltid varit sedan jag var liten.

Nu kommer det svåra. Jag gillar verkligen inte att rida inför publik. Mitt självförtroende har sjunkit så lågt att jag blir nervös att rida inför andra/på andras hästar. Därför gillar jag inte att rida på ridskola eller skulle vilja ha en medryttarhäst/sköthäst. Hört att man kan hyra häst, men risken att bli så fäst vid den är ju stor. Jag vet inte vad jag ska göra?! :confused:

Någon som har några bra tips, eller om ni har känt likadant? Tacksam för svar! :)
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra?! HJÄLP

Om jag hade varit du så hade jag pratat med den ridskolan som du tycker är bäst och kanske försöka hitta en grupp som du skulle passa i, jag själv rider med fyra av mina bästa vänner och vi har verkligen en härlig grupp. Alla gör vi misstag och vi accepterar varandra för det vi är. Jag själv tycker inte att du ska gå miste om all ridskoleridning då vissa ridskolor verkligen har en grym verksamhet. Om detta inte är aktuellt för dig så skulle jag nog främst prata med dina föräldrar om hur du verkligen känner (har själv gjort det då jag bytte ridskola) :) vet inte om det var till så mycket hjälp men ändå ;D
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra?! HJÄLP

Privatlektioner på ridskolehäst?
Då är det bara du och ridläraren där.
Kostar ju lite mer, men kanske är mer givande, så det räcker med varannan vecka tex?
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra?! HJÄLP

Du säger ju själv vad problemet ligger; ditt självförtroende. Jobba med det och med din självkänsla! Prata med andra om hur du känner och du ska se att det finns många som känner som du (det är många som tycker det är läskigt att tala inför grupp ex.). Det gäller för dig att inse att du inte är så dålig som du tror och att alla andra minsann inte heller är så fantastiska ; )
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra?! HJÄLP

Ojha sån är jag oxå, blir skit nervös av att rida när andra ser, börjar skaka osv. Det är verkligen jätte jobbigt.
 
Sv: Vet inte vad jag ska göra?! HJÄLP

Kan du inte börja med att rida på turridning? Då rider ju alla ut och ingen publik kan följa med.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp