Vet inte vad ja skall göra.. =(

T

Trixie_Trix

Min lilla kisse på 6 månader har varit dålig i två dar nu.. Hon spyr med jämna mellanrum men d kommer inte upp nått för hon har inget ätit på ett tag.. Hon ligger mest å sover men verkar endå relativt pigg i huvet, klar å fin blick .. Följer en me blicken om man går in i samma rum.. Kontaktade Vet i går morse och dom sa att hon antagligen åkt på nån slags "Magsjuka" och att vi skulle avvakta under helgen å se .. Satt på Torsk å ris men hon äter inget, lyckat få i henne lite vatten några gånger men mer é det inte..
Hon går även runt å skriker under dom gångerna hon spyr.. :(
Vet inte riktigt vad ja skall göra, kan d va så att hon helt enkelt bara åkt på en som dom sa då slags magsjuka å kommer bli bättre ?
Kanske tar lite tid oxå för henne å tillfriskna..
Nån som vart me om liknande ? Har haft katt i alla mina 23 år å aldrig vart me om nått liknande :cry:
Nån som kan ge nått bra råd :(

Sv: Vet inte vad ja skall göra.. =(

Katter mår inte bra av att vara utan mat för länge. Mitt råd: Tvångsmata henne om du måste, vira in henne i en handduk och stoppa ner lite mat i taget, men inte rakt ner i strupen då hon kan få det i halsen utan lite vid sidan av.

Joo, tänkte på det oxå.. Men hon har iaf druckit lite, men det kommer upp efter en kvart tjugo minuter igen, å precis innan så skriker hon som bara den, hjärtskärande =(
Men skall se under natten vad som händer.. Hon verkar ju iaf pigg, kommer å sociliserar å pratar med en..
Men även om hon spyr upp det skall man försöka få i henne maten endå ??

Tack för svaret ..

Snälla du åk till djursjukhuset och röntga henne!!!
Hade en liten kisse för ett par år sedan som betedde sig så där och när jag åkte in med henne var det för sent! Hon hade svalt något föremål (storleksmässigt en enkrona) och föremålet hade satt sig för utloppet från magsäcken till tunntarmen. Detta gjorde att hon inte kunde bli av med maginnehållet och då började hon spy. En del av kräket drogs ner i lungorna och orsakade dubbelsidig lunginflammation och hon fick feber (febern kom alltså ett par dagar efter hon började kräkas och slutade äta!) När vi kom in till djursjukhuset hade hon 50% chans att överleva och det skulle i så fall innebära antibiotikakur för att ev. kunna bota lunginflammationen och därefter operation för att bli av med det främmande föremålet i magen. Jag hade ingen försäkring och notan väntades gå på ca 10000 kr.. Avlivning alltså. Oddsen hade varit mycket bättre och notan hade inte blivit lika dyr om jag hade åkt in tidigare med henne.

Jag kan ju tillägga att jag åkte raka vägen hem och försäkrade min andra katt, det är inte så dyrt (typ 500 kr per år) om man slår ihop det med sin hemförsäkring!

Hoppas det ordnar sig för din kisse.

Är hon avmaskad? Om du palperar magen, känns den mjuk och tom eller känns det som att det ligger något i den?

HEj igen ..

Nu har den lilla blivitt mycke bättre, är nästan sig sj igen :rofl: .. Började så smått dricka sj igår kväll å fick behålla det och senare på natten så åt hon kokt torsk å ris för fullt.. Idag på morrononen har hon ätit allt hon kommit över =) Så förhoppningsvis har det gått över, kanske bara var en magsjuka.. Men skall endå Ringa vet i morrn för en koll .. Vill vara helt säker..
Men nu känns det genast bättre..:p MEn tack för dom svar som kom.. Å Skall defenitivt fixa försäkring till henne.. :banana:

Just ja.. avmaskad e hon allt =) Men får se vad som sägs i morgon.. hon lyckades iaf skrämma mig nått otroligt :(

Men men, hon mår bättre nu så bara glad om d håller i sig :smirk:

Jätteskönt att höra! Fick en liten tår i ögat när jag blev påmind om min egen lilla älsklings öde, glad att det gick bättre för din!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar