Vet inte riktigt...

L

lilla_blomman

...om jag ska lägga tråden här eller på utrustning men jag chansar.

Det gäller Westernsadlar. Har beslutat mig att köpa en El Paso Westernsadel till mitt gotlandsruss. Men jag vill höra vad ni har för erfarenhet av sånna sadlar och vad ni tycker att jag ska ta för tum i sitsen. på hennes vanliga sadel har jag 16 tum.

Jag tycker inte att du skall lägga en sådan sadel på hästens rygg. Bättre att rida i engelsksadel eller barbacka om du inte har pengar att köpa mer kvalitet. Förmodligen gör sadeln mer skada på din häst än den gör nytta..

Om det är den billiga sadeln jag tänker på, kanske tog jag fel? Är det den som kostar under 2000:- ny så är det bättre att spara lite mer pengar o köpa en bättre sadel.
Om hästen skall bära sadeln på sin rygg med ryttare på så behöver man lite kvalitet annars kan det skada hästens rygg, därför skulle jag inte köpa en sådan sadel. Det finns risk att hästen kommer få ryggproblem.

Du gör givetvis som du vill, jag talar bara om att jag inte skulle köpt den. :)

Om det är den billiga, så glöm det hela. Den duger att hänga på väggen, inte på en häst. Den är så dåligt tillverkad så jag anser dem nästan farliga, både för häst o ryttare

Du får nog inget vettigt svar på den frågan.
Det vimlar av experter på den sadeln men ingen har nånsin köpt den.
Svaret är givet om du frågar om lågprisartiklar från Börjes.

Måste man köpa sadeln själv för att se kvaliteten på den :confused:

Det kanske räcker att se på sadeln ;)

Har man tur kanske man kan få en som iaf inte är sned i bommen och det finns säkert någon häst som den passar på också men ska man köpa en sadel för att ha den att RIDA i skulle jag nog satsat på något annat.

Malin

Näe, det räcker med att kika på prislappen på denna sadel. Man får vad man betalar för, billig och skräp brukar följas åt!

Jo, jag vet det.. men inlägget tidigare syftade på att vi inte visste vad vi pratade om eftrsom vi inte köpt sadeln själva. Jag anser precis som du att det räcker att titta på prislappen. Duger inte det så kan man titta på bilden av sadeln och där se att det är skräp som är direkt skadligt att lägga på en stackars hästrygg.. :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: Tora
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 305
Senast: Svartkatt
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 333
Senast: Anon89
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 239
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar