G
GaurdianAngel
Sv: Vet hunden när den gjort fel?
Kom nog ifrån tråden lite...
Kom nog ifrån tråden lite...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
GaurdianAngel skrev:Eller är det en reaktion på ditt kroppspråk när Du upptäckt vad hon gjort!?
prinsessfeminist skrev:Det där tycker jag inte var snällt!
Hur skall du kunna veta att det inte är den känsligaste hunden som alltid tar illa vid sig och "visar" att det var han/hon?
Exakt så är våran också. Så fort vi lämnar bilen hoppar han fram, och när vi kommer så hoppar han bak igenTippan skrev:Som min lilla ögontjänare... Hon vet att är matte i närheten då sitter man BAK i bilen. Sitter hon fram när jag kommer till bilen så ber jag henne argt att hoppa bak igen.
Så hon är ju inte dummare än så att när hon ser att jag kommer så hoppar hon bak. Jag har på avstånd sett att hon sitter fram, men kvickt hoppar hon bak direkt jag kommer Inte mycket att göra åt förutom att helt enkelt sluta lämna henne utan tillsyn!!
Min andra hon skulle aldrig drömma om att hoppa fram. De kan vara tre hundar i bilen och alla hoppar fram utom hon, vare sig jag är i närheten eller inte. Vet inte om hon är smartare eller dummare? Hur ska man se på det? *he he*
Jag måste inte gå och fråga dem. Som sagt, jag ser att EN Speciell hund har ställt till med någonting så fort jag kommer hem. Och mycket väl hittar jag den där trasiga tofflan under soffbordet en halv minut senare.Grana skrev:Aldrig någonsin att jag skulle göra så. Du kan aldrig vara säker på vem det är som gjort något.
Men det är någonting helt annat du beskriver, nämligen ett inlärt beteende.Sen blir jag förvånad över att flera skriver att de ser på sin hund om de gjort något under tiden de varit borta.
Men eftersom hunden alltid visade "underkastelse" när de kom hem, så började de med att säga *vad har du nu gjort då* i arg ton. Så för hunden blev det en vana, att när de kommer hem får man skäll.
Blir de lika skamsna när du bara kommer med skon i handen och håller käft? Att öht knyta ett visst ord till denna handling skapar ju också ett inlärt beteende.Hunden hade bitit sönder en sko. När jag kom dit efter flera timmar. Hämtar vännen skon och visar mig hur skamsen hunden blev när hon visade skon och sa *vad har du gjort* (inte i arg ton, men lite mer bestämd än vanligt)
Jag hämtade då ett lock i köket och gjorde samma sak. Just för att visa att hunden vet inte vad du menar, men visar sig "skamsen" eftersom jag riktade uppmärksamheten mot henne.
ChristinA skrev:Hundar kan säga till långt i förväg om en person ska få ett epilepsianfall, det tycker jag säger ganska mycket om att de borde kunna känna av vårat adrenalin.
Tack, där har du en väldigt bra poäng.
Varför skulle du fundera över vad du gjorde fel om hunden visade underkastelse för något den gjort tidigare?
Betyder det att jag enligt dig borde fundera över vad jag gör fel?