Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Sv: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Hej
Jag har hört att rapsolja är bra för hullet och pälsglans men att man ska vara försiktig för en dl olja motsvarar i kg havre ... dom blir pigga.

Betfor innehåller bara socker bukfylla :)

Skitsnack! betfor innehåller till största delen lättsmälta fibrer som ger energi via flytiga fettsyror andelen energi från fiber resp socker är ungefär samma som i ett riktigt bra hö.
Socker är en naturlig energikälla för hästen.
Vidare innehåller betfor en del protein.
Ung 3 dl olja motsvarar 1 kg havre!
PL

betfor innehåller en hög % lösliga fibrer vilket är mycket bra för
grovtarmfloran och näringsupptaget.
10% protein
5-9% socker
80% kolhydrater av vilka 23% är pektin ( löslig fiber)
resterande olösliga fibrer är bla cellulosa som passerar genom tarmen och håller magen i trim.
när det gäller harpago eller dk som den kallas så verkar det finnas en viss förrvirring av vad man säljer. står oftast betecknat som ört men är en rot.
vet man några kända biverkningar om man fodrar med det en längre tid när man inte ens vet vad man säljer.
det finns 2 typer av naturläkemedel
de som fungerar och endast skall ges under en kortare tid då verksamma preparat kan leda till skada under längre tids användning.
de overksamma som ej gör någon som helst nytta skadar endast plånboken.

Nja sockerhalten ligger en bit över 20% o smrp på 7 har jag för mig.
Hästar kan faktiskt smälta cellulosa i grovtarmen!
Dina siffror kommer från torkad betmassa vilket inte är samma som betfor.
PL

Senast ändrad:

du har rätt, men det var de enda siffror jag kunde få fram på nätet utan för mycket meck.
olösliga fibrer kan inte brytas ned av bakterier vad jag vet. men det kanske är annorlunda på hästar.

Om det är människan du utgår från så är det väldigt annorlunda. Hela hästens väldiga grovtarmspaket har till huvuduppgift att bryta ner olösliga fiber dock ej lignin.
Klotet vimlar av gräs o bladätare som fixar att bryta ner cellulosa.
PL

låter mycket logiskt när du förklarar helt självklara saker.
idisslare/ hardjur har ju löst smältandet av fibrer på sina egna sätt.
köttätare smälter inte olösliga fibrer.
måste säga att det ligger mycket lignin i boxen när man skall mocka
i allafall.

Det var tydligen inte så självklart att hästarna hörde dit.
Hästar är inte riktigt lika effektiva som idisslare när det gäller att bryta ner fiber.
Ju mer lignin en fiber innehåller dess svårare blir det att komma åt cellulosan.
PL

Sv: Re: Vet folk överhuvudtaget om vad de stoppar i sina hästar

Hej Kryptisk! :) Undrar över Aloveran du andvände och fick en utrensning på din kompis.. Finns så många varianter var hitta du din, bara nyfiken?

Förutom den vanliga maten där vitamineral tillskott tillkommer brukar jag ge Djävulsklo rot på vintern för att främja blodcirkulation till hans ben och leder, detta är även smått antiinflamatoriskt. Hästen är gammal och har svårt för kylan.
Detta har gett mycket bra resultat så som att hans ben inte blivit lika svullna och han har heller inte varit riktigt lika stel efter natten.
Det är det enda extra jag gett honom.
Har provat vitlök för att hjälpa till att hålla förkylningarna borta, men det hjälper inte alls. Ser ingen skilnad från de vintrar jag använt det och de jag inte haft det.

min ponny på 143 cm o 4 år får:
minst 10 kg hö
0.5 kg krafft groov 125
o.5 kg havre
300 g betfor
inga kryddor då jag inte tycker att det behövs

Hej.
Fattar inte varför man ska krångla till det. En bra foderstat består av hö/hösilage av god kvalitet och vitaminer,mineraler, Om hästen jobbar kan den få kraftfoder för att täcka ett ökat energibehov. Många människor ger extra vitaminer och mineraler fastän de samtidigt ger färdigfoder med garanterad vit/mineral innehåll. Varför??!! Vissa msk ger dessutom flera olika tillskott med samma innehåll=slöseri med pengar. Vad gäller div örter tycker jag att man ska vara försiktig. T.ex kan man läsa att djävulskloört innehåller fenylbutazon liknande substanser. Fenylbutazon är ju ett läkemedel med lång karens (14dygn). Tycker att man ska vara kritisk till vad man stoppar i sin häst. Andra exempel finns.

Odlar en hel del örter (som jag säljer till restauranger i närheten). Av den anledningen har jag kommit att intressera mig för andra användningsområden för örter än de rent kulinariska och skönhetsmässiga.

Men jag upplever att det finns lite lätttillgänglig information om örters medicinska påverkan, i alla fall beträffande djur. Mig veterligen är "Hästägarens örtabok" av Hilary Page Self den enda litteratur som finns på svenska och som är helt inriktad på häst. Sedan finns till exempel "The Complete Herbal Handbook for Farm and Stable" av Juliette de Bairacli Levy men nackdelen här är ju dock att vanlig "skolengelska" inte räcker hela vägen för att förstå hela innehållet. Speciellt när det kommer till mer exotiska/ej europeiska örter som t.ex. aloe vera och djälvulsklo finner jag informationen svårfunnen.

Visserligen finns böcker som t.ex. "Prismas Örtabok" och "Tidens stora bok om läkeväxter". Dessa böcker är bra för att de beskriver örtens utbredning, livsbetingelser och verksamma ämnen (eller giftiga ämnen) men de innehåller tyvärr inga direkt tillförlitliga studier av effekterna av en viss ört, utan de beskriver bara att örten traditionellt har använts mot en viss åkomma. Tyvärr säger dessa böcker ytterst lite om djur.

Jag tycker ej att man skall "skuffa undan" örtmedicinen utan istället göra den mer legitim för att det är först då som man kan bedriva ordentliga studier. Vad många ej tänker på när de säger att örter bara är humbug är att flera av dagens moderna mediciner har sitt ursprung i växtriket, t.ex så används digitalis/fingerborgsblomma i hjärtmedicin. Tyvärr är det ju även så att det förr (för ganska länge sedan) fanns en ganska utbredd kunskap om örters användning på såväl djur som människa (vilket bl.a. visas genom vilka örter som växte i klosterträdgårdarna) men att denna kunskap, p.g.a. att den fördes vidare muntligen, idag har försvunnit.

För att knyta an till tråden... jag tror nog att det finns en hel del som inte har någon större koll på vad de ger hästarna, det går nog tyvärr lite mode i sånt här också. Men för att med andra ord uttrycka ovanstående - det är inte helt lätt att hitta opartisk information om örter, och hittar man ingen information är det svårt att göra en kritisk bedömning. Visserligen ska man väl låta bli att ge något man inte är helt hundra på, men jag tror att många i all välmening/omsorg lätt faller för reklam eller "goda råd".

Vad som i min mening behövs är dels en utökad forskning dels en större informationsspridning utanför den akademiska världen.

De nuvarande får endast ensilage (fri tillgång).
När jag hade min ridhäst, så fick hon fri tillgång på Ensilage, Kraft grund 2 ggr/dag, Korn 2 ggr/dag, Betfor 2 ggr/dag, samt ett mått Kiselgur/ dag pga halvtaskig hovkvalitet.

Just nu får ponnyerna 2dl foderjäst för fällningens skull blandat med lite betfor iövrigt hö hö hö hästen är gräs ätare inte något annat!:)

min får vitlök,innehåller mycket cvitamin,e bra mot flugor och fästingar

får han ng glucosamin (stavning?) tillskott som även innehåller djävulsklo,på rekomendation från vetrinären eftersom hästen har pålagringar på strålbenen och är behandlat för det.

När, Var, Hur kommer den nya Chevinalen!!!??? Låter ju helt perfekt för mig(hästen) som behöver lite extra selen i foderstaten, och har en häst som älskar chevinal!

Visst jag tycker inte heller att man skall förkasta örtmedicin. Men jag blir arg över att man får sälja sånt utan att ha gjort ordentliga studier och visat att det faktiskt funkar. Informationen från företagen som säljer är väldigt kryptisk och jag anser att man lurar folk att köpa saker som inte har någon verkan. Alla vill väl sitt djurs bästa och tänk vad enkelt att ge hästen ett örtbaserat pulver för att "lindra igentäppthet" eller "skydda hästen mot luftburna irritationer". Skandalöst!!!

Digitalis/fingerborgsblomma är ett utmärkt exempel på en medicinalväxt, men en oerhört giftig sådan. En överdosering kan leda till döden. Gränsen mellan en dos som ger önskad effekt och en överdos är väldigt snäv. Digitalis i form av Digoxin är en medicin som har genomgått väldigt hårda studier och inget som vem som helst kan dosera. Jag säger inte att de örtbaserade prep som finns på marknaden är giftiga eller farliga. Men vi vet inget om hur de verkar i kombination med varandra. Alltså studier krävs, MEN innan dess ska man inte svälja tillverkares rekommendationer rakt av.

Hästägarens örtabok och equiterapi.com är 2 utmärkta hjälpmedel när det gäller örter. Sen kan jag bara säag att det finns lika många sätt att ta hand som en häst som det finns hästägare...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka