Vet du ngn fin ponnyhingst till mitt ponnysto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DancingQueen2
  • Startdatum Startdatum
D

DancingQueen2

Jag har en New Forest som är 10år. Hon har varit skadad under en längre tid och nu har jag börjat fundera på att betäcka henne.
Vet någon en fin ponnyhingst?
Antingen en New Forest eller en Svensk Ridponny.

Hon är efter Lille Möllegårdens Marco Polo.

Jag vill att hingsten ska ha lämnat en del fina avkommor. Och att den ska va duktig i hoppning och ha bra gångartet, spec TRAVEN, då min har dålig trav.

Tempramentet är såklart oxå viktigt!

Tacksam för hjälp! :):banana:

Sv: Vet du ngn fin ponnyhingst till mitt ponnysto?

okej, men han är ganska stor va? Min är maxad...

Tack för svar (y) :)

Vad för är det för skada?

Vad har hon mer än Lille Möllegårdens Marco Polo i sig?
Meriter? Bedömningar osv?

Hälta. Hon har just nu inflammation i bakbenen, har även haft hovledsinflammation på frambenen.

Vaquero på mammans sida. Mamman har vunnit New Forest SM.

Hon har inga direkta meriter, då hon aldrig fått komma igång, LB dressyr seger, CR hoppning, vet ej rikitgt vilka klasser.

Hon är ädel för att vara New Forest.

Hälta. Hon har just nu inflammation i bakbenen, har även haft hovledsinflammation på frambenen.

Vaquero på mammans sida. Mamman har vunnit New Forest SM.

Hon har inga direkta meriter, då hon aldrig fått komma igång, LB dressyr seger, CR hoppning, vet ej rikitgt vilka klasser.

Hon är ädel för att vara New Forest.

Vad har du för planer för fölet? Har du koll på att mammans skador inte är ärftliga? Det låter tyvärr inte så lovande att hon aldrig kommit igång och ändå haft så allvarliga skador. Jag vill inte göra dig besviken men både hennes pappa och morfar ligger långt ned i statistiken över tävlande avkommor.

Det är en berättigad fundering Zondell har. Har ni hittat någon förklaring till varför hon får inflammationerna, så att det inte är något som kan vara ärftligt?

Stoets mor är väl meriterad inom hoppning med placeringar i Msv B och seger i NFSM. Stoets mormor verkar leva och ha hälsan än 25 år gammal, mor till minst 6 föl. Det har kommit ett par tävlingsponnyer från stolinjen men de flesta i lätt klass.

Väljer ni att betäcka tycker jag att ni ska ta en hingst av god exteriör, som har lämnat en hög procent tävlingsponnyer och som själv har visat att han håller genom flera års tävlande. Mitt tips är Jolly Roger RNF 109.

ok, jag skulle ju inte tro dt men vet inte , Enligt röntgen har hon väldigt fina leder och skelett...
Och enligt kiropraktor mcket fin och stark rygg, Så de fattar inte varför hon blivit sån, men de tror hon gjort illa sig i hagen...
Tack för tips :)

Asså hon har varit i gång en del som yngre, men tror hon vridit till sig bara ihagen :S

Rodlease Dancing Gold- Han har gett flertalet bra tävlingsavkommor! Både i dressyr, hoppning och utställning. Dessutom har han ett super temperament som han gärna nedärver.

http://www.newforest.g.se/hingstdancinggold.asp

Som sagt MÅNGA meriterade avkommor=)
Bla 7 godkända söner (Vet att fler ska prövas i år)
8 som gått direkt till rikskvaliteen med diplom och som sämst 3:a.
31 diplomston
mm mm.

Ja han har väldigt mycket att ge!

okej :) ska checka honom :D

Tack för svar :banana:

Tycker jag du ska göra. Har själva haft ett antal avkommor efter honom och har nu bara ett barnbarn efter honom. Super har de varit allihop å fått guld på utställningar och diplom.

Bor granne med hingstägarna så ser honom ofta och träffar honom=)

låter finfint ;D

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 428
Senast: moonstruck
·
D
Avel Jag har en New Forest som är 10år som har skadeproblem. :( Vi ska åka upp med henne på en klinik snart igen tror jag. Jag har redan...
Svar
5
· Visningar
876
Senast: DancingQueen2
·
Avel Först och främst dilemmat; Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto. Jag har...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 338
Avel Har ett 5-årigt sto e.Elmshorn-Zadok(Nimmerdor-Marco Polo)-Persian Path xx som jag funderar på att betäcka nästa år om hon inte kvalar...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 105
Senast: Emsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka