Sv: Ett Dilemma + Hingstval.
Ja som sagt i inlägget innan! Jag återkommer nästa år och här är jag, veliga jag.
Tänkte använda mig av min gamla tråd, hoppas på svar här trots att tråden är lång.
Annars kanske jag får skapa en ny tråd istället.
Jag beslutade mig såklart att inte betäcka och för att tävla ett sista år innan hon skulle betäckas... men
Nästan hela 2009 var min ponny skadad, hon gjorde illa sig i hagen. Jag skulle ha betäckt henne
Inget ärftligt, (enligt två veterinärer, finns inget på röntgen osv.) men frågan är om hon kommer
att hålla för dressyr på högre nivå igen.
Hon är under igångsättning och det har gått bra hitills. Men, vi ligger inte på någon högre nivå just nu, så det
vore konstigt om hon blev halt av att utföra LB-LA rörelser. Men nu ska vi öka på belastningen litet mer, och
kommer därmed att få veta den närmsta tiden om hon är helt hundra, vilket betyder att det kommer att bestämmas
inom 2-3 veckor.
Plan A är att hon ska kunna fungera bra igen, men hon gjorde illa en sena i hagen ganska rejält,
och det blev tråkiga konsekvenser av att hon hade en senskada. (Inflammationer i båda senorna fram
samt i senfästena och ligamenten i hovarna.)
Men veterinärerna som behandlade och som har tittat på henne sa rid igång och prova om det går. Går det
inte så är det bara att betäcka. (Jag frågade specifikt om ärftlighet.)
Plan B är därmed att betäcka och låta henne bli mamma och gå och mysa resten av sitt liv, hos mig
med promenadridning och bara ha det riktigt gott.
Men nu återkommer jag med en fråga om ett annat hingsförslag,
är det någon som kan rekomendera en hingst - som är över ponnymåttet till mitt ponnysto?
Jag vill hellre ha en avkomma med en riktigt fin hästpappa över ponnymåttet än en övervuxen
avkomma med ponnypappa.
Men om det ska vara en hästhingst, så bör den inte vara allt för stor och inte lämna superstort.
Den ska vara av mycket god typ, kort rygg och bra hals, och röra sig bra.
Sedan så, har jag letat efter lite stam på henne,
har inte gått något vidare, förr förra ägarna vägrar svara på mail, ska prova att ringa dem dock!
Men just nu är det mest troligt att hon är av rasen New Forest, även om de flesta gissar på haflinger.
Då jag, när jag tittade igenom hennes papper, såg att hon är försäkrad som just en New Forest!
Behöver inte vara ett halvblod till hingst, så länge hingsten är av bra modell och har bra ridbarhet.
Jag vill ha mer front på avkomman och mer luft fram.
Skulle något spanskt kunna vara aktuellt?
Har sett en trevlig New Forest/PRE avkomma inne på dressyr som till och med är av ponnymått.
Mitt sto har väldigt bra bakben, bakbenen i galoppen är suveräna, hon har dock svårare med sin front.
Såhär ser mitt sto ut numera, kapade ben på bilderna, men bilder på benen kan ordnas om så önskas.
Och så en bild under ryttare.