Vet du något om minisker?

A

AxoQueen

Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av hästar med dåliga minisker i bakknäna. Mitt 8-åriga halvblod har det. Egentligen är det inte så goda prognoser, men jag tänkte höra om någan har råkat ut för något liknande och vet något man kan göra för att förbättra situationen.

Min pålle avlivades förra året för att han hade stora skador på minisken, delar hade slitits av ( vi vet inte hur) han hade också stora skador på korsbandet. Hästar han inga känselnerver i minisken eller korsbandet så min pålle visade bara hälta ibland (då han fick inflamationer för att han inte belastade rätt) man kan inte göra något åt en skadad minisk, det kan man på människor! Det är det enda jag vet! :smirk:

Nej, jag vet att man inte kan ta bort den som man kan på människor. Blääää. Min häst har troligen en gammal skada. Den gör att hon går snett om man ser henne bakifrån. Det har hon gjort sedan hon blev inriden för 4 år sedan. Om man bedövar bort bakknät går hon rakt. Men så småningom fick hon dessutom ont i ryggen, det var därför jag tog henne till vet. Trodde att snedheten var medfödd, men den visade sig hänga ihop med minisken.

/Kristin

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 423
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 198
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar