Vet. besiktning.

E

evrebellma

Va några år sedan jag köpte häst. Men nu ska jag göra det igen!
Säljaren- Bestäm du vilken Vet du vill ha så kan vi boka tid.
(Iomed olika jobbtider etc.) Jag bestämde vilken Vet och vi hörs i veckan. Men ska Jag betala besiktningen?
Självklart frågar jag det när vi hörs. Men ändå..

Sv: Vet. besiktning.

De hästar jag har köpt har säljaren betalat vet.bes. Jag tycker det är säljarens skyldighet att betala. Kostnaden kan ju så att säga vara inbakat i priset av hästen.
Men jag vet andra som tycker att det är tvärt om. Köparen har ju undersökningsplikt, men den uppfyller man ju när man själv väljer vet.

Va några år sedan jag köpte häst. Men nu ska jag göra det igen!
Säljaren- Bestäm du vilken Vet du vill ha så kan vi boka tid.
(Iomed olika jobbtider etc.) Jag bestämde vilken Vet och vi hörs i veckan. Men ska Jag betala besiktningen?
Självklart frågar jag det när vi hörs. Men ändå..

Det beror på vems uppdrag besiktningen görs på, i det fallet du beskriver är det på ditt uppdrag och du väljer då vilken veterinär som ska anlitas. Görs besiktningen på säljarens uppdrag väljer säljaren veterinär.

När jag har sålt häst har jag beställt besiktning och betalat för den. Besiktningen har då gjorts på mitt uppdrag och trots att jag bad vet. skriva att det var på bådas uppdrag gick det inte. Han sa att han bara skriver den som betalar.

Jag resonerar som så att jag uppfyller min upplysningsplikt genom att besiktiga hästen och delge köparen protokollet. Om köparen sedan vill göra en egen undersökning för att uppfylla sin undersökningsplikt så är det upp till honom/henne.

Vi har gjort som så att köparen väljer veterinär och betalar besiktningen.Om hästen går igenom så drar jag av det ifrån priset vid försäljningen om hästen inte går igenom får köparen betala.(Vilket aldrig har hänt men men...)

Kan bara säga att jag som köpare aldrig skulle betala för
en besiktning där hästen inte gick igenom men jag kanske är konstig.

Nej...

Säljaren bör väl betala om hästen inte går igenom, den ska väl ändå utredas i så fall...

Rent juridiskt då hr det enligt tidigare dommar som har fallit vista sig att det har betydelse vem som har betalat för besiktningen.
Så rent generellt bör man vara försiktig som köpare om säljaren direkt erbjuder sig att stå för besiktningen.
Det är nämnligen så att om det uppstår en tvist så kommer säljaren att kunna visa upp ett intyg på att hästen är UA och köparen har godtagit detta. Det kommer också att kunna anses som om köparen inte uppfyllt sin undersökningsplikt om säljaren betalar för besiktnignen.

Så ren juridiskt är det allra bästa att både säljare och köpare väljer var sin veterinär och gör var sin besiktning. Vilket nog inte sker i så många fall, men hade varit det ultimata.
Då har bägge parter fullgjort sina åtaganden. Säljaren som givetvis ska visa upp sitt intyg har uppfyllt sin upplysningsplikt. Köparen har uppfyllt sin undersökningsplikt.

Det är mest för att de ska ha tillfälle att själva välja precis vilken veterinär de vill.

Om de vill att hästen ska åka till klinik och exportröntgas och undersökas av deras egen utvalda veterinär får de betala.

Om jag får välja tar jag ut grannen (som givetvis är "häst"veterinär) till gården för det spar en massa tid för mig.

Samma regel har tillämpats när vi köpt häst som vi besiktigat.Vi har valt att åka till klinik och betalar därmed både veterinär samt ombesörjer transport.

Det man eventuellt förlorat på en sån affär är just veterinäravgiften och det är ändå en liten summa i det hela stora.

För att veterinärbesiktningen ska gälla från din sida när du har tagit över kontrkatet och försäkringen på hästen ska du betala och stå på besiktningsprotokollet att det är på din begäran. Blir hästen annars skadad eller liknande så kan försäkringsbolaget vägra ge ut pengar iochmed att det inte finns en bevisning på att hästen har varit frisk tidigare i ditt ägande.

Många tycker att säljaren ska stå för veterinär besiktning det tycker tillochmed jag. Men problem kan uppstå med försäkringen i sådana fall. Det är vad min veterinär sa när jag sålde min ponny.

Rent juridiskt då hr det enligt tidigare dommar som har fallit vista sig att det har betydelse vem som har betalat för besiktningen.
Så rent generellt bör man vara försiktig som köpare om säljaren direkt erbjuder sig att stå för besiktningen.
Det är nämnligen så att om det uppstår en tvist så kommer säljaren att kunna visa upp ett intyg på att hästen är UA och köparen har godtagit detta. Det kommer också att kunna anses som om köparen inte uppfyllt sin undersökningsplikt om säljaren betalar för besiktnignen.

Så ren juridiskt är det allra bästa att både säljare och köpare väljer var sin veterinär och gör var sin besiktning. Vilket nog inte sker i så många fall, men hade varit det ultimata.
Då har bägge parter fullgjort sina åtaganden. Säljaren som givetvis ska visa upp sitt intyg har uppfyllt sin upplysningsplikt. Köparen har uppfyllt sin undersökningsplikt.

Fast eg spelar det väl ingen roll vem som betalt själva besiktningen? Det VIKTIGA är väl att Vet. skriver på besiktningsintyget att besiktning för försäljning är begärd av Säljare (namn) och köpare (namn). Då finns ju både köparens och säljarens namn med på pappret. så har jag gjort iaf. Dock brukar jag betala för röntgen om jag vill att sådan ska utföras, och säljaren står bara för självaa besiktningen.

Jo det spelar roll! För rent juridiskt är det den som betalar som är kunden till veterinären. D v s den som har betalningsansvaret är också "ägaren" till besiktningen. Även om skriver någon något annat på papperna.

Jag ska också köpa häst och VILL betala besiktningen. Då är det JAG som undersökt hästen.
Inte för att jag förväntar mig strul men man vet aldrig..........
// Linda

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama