Vet.Besiktning utan pass

Happimess

Trådstartare
Går det att veterinärbesiktiga (inför försäkring) en häst som inte har något hästpass? (Ja, jag vet att alla hästar skall ha pass men pga diverse anledningar har hästen i fråga inget pass).

Hästen är frysmärkt så det går ju att fastslå vem han är, men godtas det som identifiering?

Sv: Vet.Besiktning utan pass

Men kan hästen alltså inte få veterinärvård innan man har ett giltligt pass att visa upp, eller hur fungerar det då?

(menar, ur försäkringssynpunkt måste ju en viss tillbakablick i journalföring vara av intresse för senare behandlingar och sådär)

Skillnad på vård och besiktning. Men generellt ska ju slaktkarensbehandlingar skrivas in i passet, vilket inte kan göras om passet inte är med.

Vad jag minns med vår förra häst, så räckte det för oss, om vi drog ut en kopia från STC sida, där varmbloden är bokförda. Vi drog ut kopian om just vår häst, den dög som identifikation, samt att besiktningsmannen kontrollerade att frysmärkningsnumret var detsamma.

Tror nog man kan få vård åt sin häst ändå utan pass, det har vi fått innan shettisens pass hade hunnit komma. Veterinären fyllde då i de uppgifter som behövdes om behandlingen på ett löst blad. Detta har sedan förts över till passet.

(såg sen att det var besiktning det gällde) Jo det gick bra besiktning för varmblodet utan pass.

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag minns med vår förra häst, så räckte det för oss, om vi drog ut en kopia från STC sida, där varmbloden är bokförda. Vi drog ut kopian om just vår häst, den dög som identifikation, samt att besiktningsmannen kontrollerade att frysmärkningsnumret var detsamma.

Tror nog man kan få vård åt sin häst ändå utan pass, det har vi fått innan shettisens pass hade hunnit komma. Veterinären fyllde då i de uppgifter som behövdes om behandlingen på ett löst blad. Detta har sedan förts över till passet.

(såg sen att det var besiktning det gällde) Jo det gick bra besiktning för varmblodet utan pass.

Ja, det var lite så jag tänkte också, hästen är ju bokförd och frysmärkningen ger ju identifikation.

Men ytterligare fundering då; går det att teckna försäkring på häst som saknar pass?

(anledningen till att han är passlös är helt enkelt ursprunglig ägare som varit svår att spåra, därefter segdraget ägarbyte osv.)

Kan inte påminna mig om att vet. övht tittade i mitt pass när jag besiktigade hästen för två somrar sen. Ingen koll i passet heller senast när distriktarn kom och tittade på svullet ben och skrev ut recept med livstidskarens.
Vet att alla behandlingar och sådant ska skrivas in i passet men har faktiskt inte varit med om att vet. kollat i det förutom när jag velat att dom ska skriva in vaccinationerna.
Så har man "tur" går det säkert att få en häst gårdsbesiktigad utan pass.

Gjorde klinikbesiktning för några månader sedan, då krävdes passet för att få ut protokollet från besiktningen. De är tvingade att notera att id-kontroll gjorts (i passet).

Gjorde besiktning av min åring inför försäljning i höstas och veterinären kollade både signalementet och läste av chippet och stämde av mot passet. Gjorde däremot ingen notering om det i passet, bara på besiktningsintyget.

Jag hade inte med mig passet, och fick inte ut pappren utan. Så det var bara att hämta passet, föra in id-kontrollen och sedan kvittera ut besiktningspappret.

Hittills har jag dock inte fått infört något med livstidskarens i passet.

Vad kostar en veterinär besiktning? Kan man göra det hemma eller måste man åka till klinik?

Beror helt på veterinär och klinik. Vi betalar mindre för klinikbesiktning än för gårdsbesiktning hos oss. Vi betalar 1350 kr för klinikbesiktning vill jag minnas. Så här skriver kliniken om besiktningen:

---
VETERINÄRBESIKTNING HÄST
Fullständig veterinärbesiktning för häst.
Vid besiktningen krävs att hästen åtföljs av sitt hästpass för att kunna identifieras.

Första delen av besiktningen äger rum i ridhus eller på ridbana och det är bra om ägare eller köpare kan visa hästen riden. Longering är ett annat möjligt alternativ.

Den fortsatta besiktningen äger rum inne på kliniken. Det finns också möjlighet att boka tilläggsundersökningar som röntgen, ultraljud, EKG eller endoskopi.
---

De senare besiktningarna jag varit med så har de kollat passet. De har varit gårdsbesiktningar

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka