Vet besiktning regional 1,10??

L

Lillu

Har tidigare läst här att man slopat vet besiktningen på 1,10 klasser på regional tävling. Nu ska vi debutera på regional (endast 1,10-klassen) och i ryttarmeddelandet står det bara att vet besiktningen öppnar då och då (1,5 timme före första klass, vilket borde innebära minst 2,5 till 3 timmar före 1,20 klassens start).

Känns som att det är bäst att knata bort till vetten ändå, men vad gäller egentligen och var (har finkammat TR med sökfunktionen) kan jag läsa om det?

Tacksam för svar!

Sv: Vet besiktning regional 1,10??

Du behöver inte besiktiga om du bara ska rida 110 :) Att veterninären är där så tidigt är kanske för att dom som ska rida 120 ska kunna besiktiga i god tid, eller för att dom som rider både 110 och 120 kan besiktiga innan så slipper de bli så lång kö senare, vilket jag tycker de har blivit dom senate tävlingarna jag varit på när veterinären kommit dit ganska sent :)

Lycka till på tävlingen :)

för att vara på den säkra sidan så ring och fråga, för några tävlingar sen så var alla som red regionalt tvingade att vet besikta då var även 1m med.

Jag håller med LadySara, bästa är att höra med arrangörerna för klubbarna verkar inte ha koll än på vad som gäller. Har också varit på regional tävling där alla ska vet. besikta från 1m och uppåt.

Lycka till på tävlingen :)

Tack! Och tack för alla svar.

Jag mailar och frågar arrangören, det verkar enklast. Eller säkrast! Men om bestämmelserna som gäller säger att det är besiktning från 1,20 så känns det ju lite onödigt att behöva betala en "onödig" besiktning. Jaja, om det nu är så så får man väl tänka som så att det blir billigare per deltagare på tävlingen och att det kommer att gynna mig när jag glassar in på de högre klasserna*....

* med reservation för att det aldrig kommer att hända.... :angel:

i högbo red jag lokal och fick besikta för de va meeting med regional och då ska alla hästar besiktas.

de sas då att är de meetingmed både lokal och regional kommer alla att besiktas from 2011, så dom sa att lika bra att köra de redan nu. vet ej om de stämmer. men jag tycker de vore bra.

Jo den tävlinge var jag också på. Men jag förstår inte riktigt om reglerna i år är ändrade till att endast dom som hoppar 1,20 och högre ska vet. besikta, varför ska man då ändra nästa år till det sättet som Högbo körde på? Varför skulle man inte i så fall ändra det direkt?

ska bli intressant att se vad som kommer att gälla. är väl egentlligen bara att vänta å se...

Har tidigare läst här att man slopat vet besiktningen på 1,10 klasser på regional tävling. Nu ska vi debutera på regional (endast 1,10-klassen) och i ryttarmeddelandet står det bara att vet besiktningen öppnar då och då (1,5 timme före första klass, vilket borde innebära minst 2,5 till 3 timmar före 1,20 klassens start).

Känns som att det är bäst att knata bort till vetten ändå, men vad gäller egentligen och var (har finkammat TR med sökfunktionen) kan jag läsa om det?

Tacksam för svar!

Det är arrangören som bestämmer om det är besiktning i de lägre klasserna, men det är lag på att alla hästar som hoppar 1,20 eller högre SKALL besiktigas.
Vet en del arrangörer som även har besiktning på lokal nivå.

Jag har för mig att numera så är reglerna att man ska besikta från 120 i hoppning för storhäst och St Georg i dressyr...

Jag kontaktade arrangören som svarade att alla hästar som skulle tävla under dagen även skulle vet besiktigas. Pålle skötte sig exemplariskt och jag blev en hundralapp fattigare! :D

Det är arrangören som bestämmer om det är besiktning i de lägre klasserna, men det är lag på att alla hästar som hoppar 1,20 eller högre SKALL besiktigas.
Vet en del arrangörer som även har besiktning på lokal nivå.

Var finner klubbarna något stöd för att de har rätt att kräva det ? Var för något år sedan en klubb som försökte kräva besiktning för lokaltävling men de åkte på bakläxa så det sjöng om det och fick betala tillbaka vart enda öre de tagit ut i vetavg så tidigare har det i alla fall inte varit fritt för någon klubb att välja själva utan de har enbart haft rätt att kräva besiktning när reglerna kräver det = numera från 120, så skulle vara väldigt intressant att ta del i om det finns någon skriftlig regeländring ang detta för det är inte ok om klubbarna gör det efter eget godtycke. Det handlar ju om mkt pengar om man har flera hästar igång och meningen var ju liksom nu att det skulle bli billigare med de nya reglerna.

Helsingborg trettonspelen har alltid hästbesiktning alla dagarna både på lokal, reg och nat.

Helsingborg trettonspelen har alltid hästbesiktning alla dagarna både på lokal, reg och nat.

Jag kan med säkerhet säga att fram till ifjor var det i alla fall inte tillåtet att ha besiktning på lokal.
Har varit väck från tävlandet ett år och därför hållt mig lite dåligt uppdaterad på de senaste ändringarna även om jag försöker snoka i fatt nu när det är dags att köra igång igen, det var därför jag undrade om jag missat att det kommit någon regeländring i samma veva som de nya reglerna att det bara behövs från 120 nu.
Har det inte det så skall ju någon definitivt se till att få det testat om de verkligen får kräva vetbesiktning under 120, då tappar det hela liksom sin effekt om så är fallet.

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen red jag en Reg. 110 bed. A. Klassen efter min var en 120 bed. A. Tävlingsveterinär var på plats men då jag är lärd att...
Svar
16
· Visningar
10 332
Senast: Lady_S
·
Dressyr Hej! Jag har tävlar en lokal LB på över 62% i höst och nu tränar jag och min ponny på LA/MSV nivå men har inte tävlat i det efter som...
Svar
4
· Visningar
4 023
Senast: hola
·
Hoppning Stämmer det att det numera bara krävs besiktning vid tävling from 1,20 på stor häst? Jag har sökt och letat och läst och har bara hittat...
Svar
17
· Visningar
3 827
Senast: Arwyn
·
Hoppning Min ponny och jag som ekipage är uppklassade ur lokal tävling. För ett par månader sedan sträckte han sig i ryggen och har vilat från...
Svar
8
· Visningar
1 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka