Jag har funderat på detta med människor som påstår sig veta bäst, kontrollera andra, klaga på andra och vara allmänt dryga, är inte dessa ändå mer vanligt i hästvärlden? Eller ja, det träder fram mer där åtminstone eller har jag bara haft otur?
Tycker det alltid finns sådana här människor i närheten av hästar. Det händer på riktigt att det dyker upp människor från grannområdet och går igenom stallet där vi står för att kontrollera saker (!) sist för att kolla kvalitet på höet...
Själv försöker jag sköta mitt eget och lägger mig bara i när det handlar om vanvård. Att någon rider på ”fel” bett (enligt mig), ger sin häst ett foder jag ogillar och dylikt lägger jag mig inte i.
Jag tycker att din tråd är bra, det är viktigt att man tar upp och diskuterar hur man beter sig mot varandra. Kanske får det någon att reflektera över sitt eget beteende och om det kan förbättras. Jag har tidigare sysslat med simning, triathlon, multisport och fallskärmshoppning och upplevde inte alls samma attityder i exempelvis deras diskussionsforum. Jag har hört ryktas att fler kvinnodominerade sporter, exempelvis hundsport, kan dras med liknande tendenser, men vet inte själv. Har även hört att kvinnor kan vara ganska hårda mot varandra i föräldraforum också. Men jag håller mig till vad jag sett här inom hästsporten:
Det verkar anses mer accepterat i anonyma hästforum att kritisera varandra hårt och vara stolt för att man "tål" det, vilket jag inte alls känner igen från extremsporter. Exempelvis:
"Kajsastina har minsann talat om både ett och annat för mig och ibland har man gått hem gråtandes men tack vare henne har jag kommit dit jag är idag!"
Detta är en ganska osund attityd. Ingen forskning eller evidens styrker tesen att man måste "bryta ner någon för att bygga upp den igen" på en generell population av människor. Man kommer faktiskt längre på saklig och konstruktiv kritik, i positiv och nyfiken anda, om att man vill påverka människors benägenhet till förändring. Man har forskat inom detta område, det finns en känd äldre studie på ett stort antal rökare som fick olika former av coachingmetoder för att sluta röka, och därmed har man lyckats se tydliga mönster på feedback och förändringsbenägenhet.
Behöver jag säga att fokusera på risker med rökningen och tala om hur fel rökaren levde inte bet särskilt bra? Det kan vara bra att ta med sig även när man är i ett hästforum.
Jag har också en regel att inte lägga mig i andras ridning och hantering av sina hästar, om jag inte blir tillfrågad. Sedan lyckas man inte alltid själv, men att ha det som rättesnöre kan vara bra.