Veronica räddade Kalla fakta-hästen

Sv: Veronica räddade Kalla fakta-hästen

Klart du inte gör. Du är inte den jag ställde frågan till. Tror nog att "firefox" förstår då hon skrivit om det tidigare.

ja, det är av intresse för oss alla som läser tråden, förstår inte heller vad du menar med "alla"... och varför du väljer att inte kommentera just det citat du
tar med i ditt inlägg...

Jag tror hon menade uttalandet om att firefoxfirebird har kontakt med gamla skötare osv. #15 :)

jag är ledsen men jag förstår inte citatet.. förklara gärna så ska jag svara på din fråga mvh veronica

Alla? Även h*n som körde in honom & h*n som var med honom över till USA?
jag har kontakt med en ägare(har varit fler delägare samtidigt på honom) och 2 skötare..... den skötaren som jag har jätte mycke kontakt med blev hans skötare efter han hade varit i usa.... jätte trevlig tjej:) sen har jag kontakt med en till och henne är jag inte riktigt säker på när hon tog hand om honom.,.. också jätte trevlig tjej:)

jag har kontakt med en ägare(har varit fler delägare samtidigt på honom) och 2 skötare..... den skötaren som jag har jätte mycke kontakt med blev hans skötare efter han hade varit i usa.... jätte trevlig tjej:) sen har jag kontakt med en till och henne är jag inte riktigt säker på när hon tog hand om honom.,.. också jätte trevlig tjej:)

Okej, jag känner till hästen rätt väl då jag arbetat i stallet han stod i. Dock gick jag på mammaledighet innan han började tränas upp.

Vet vilka som ägde honom då mm, och känner första skötaren och de som körde in honom.

*kl*

Jag tycker att det är märkligt med dessa eviga debatter om travarens vara eller inte vara som ridhäst.

Självklart passar de inte ryttare som har tävlingsambitioner. Men travarna kan passa ryttare med andra ambitioner. Det finns många tjejer som tycker att det är kul att jobba med travarna utifrån deras förutsättningar.

Men att jämföra travare med ridhästar är inte rättvist. Där förlorar alltid travarna. Men de kan ha andra kvalitéer, och därigenom passa som ridhäst.

Jag känner inte igen bilden med travare som far illa efter avslutad travkarriär. Jag har inte sett en enda 10 åring flängande runt på en outbildad travare i full kareta.(Däremot flängande i full kareta på bussiga ponnyer). Har inte sett en mager, misshandlad ridtravare heller.

Däremot har jag sett massor av tjejer som älskar sina ridtravare. Som kämpar på och tränar, och som sätter sin ridtravfare främst - precis som de med "finare" hästar gör.

Jag kan tycka att ridskolorna borde ställa upp mer för alla tjejer med ridtravare. Varför inte starta träningsgruper för fd travare, då kan de träna och utvecklas på sin nivå. Och behöver inte jämföras med ridhästarna.

Jag tror att underlaget finns för sådana träningsgrupper. Det finns många, många tjejer har travare, och som är beredda att ge hästarna en alternativ ridkarriär efter tävlingstravandet är över.

Utan tvekan finns en enorm snobbism i ridvärlden!

Norrland

Däremot har jag sett massor av tjejer som älskar sina ridtravare. Som kämpar på och tränar, och som sätter sin ridtravfare främst - precis som de med "finare" hästar gör.

Hoppas bara dessa tjejers psyke inte trycks ihop av alla ridfolk som ser ner på dom.

Jag kan tycka att ridskolorna borde ställa upp mer för alla tjejer med ridtravare. Varför inte starta träningsgruper för fd travare, då kan de träna och utvecklas på sin nivå. Och behöver inte jämföras med ridhästarna.

Jag tror att underlaget finns för sådana träningsgrupper. Det finns många, många tjejer har travare, och som är beredda att ge hästarna en alternativ ridkarriär efter tävlingstravandet är över.

Mycket bra tänkt varför inte skriva i ridsport eller någon liknande tidning:idea:

Norrland

Precis min åsikt med.:bow::bow:

Jag tycker du resonerar väldigt konstigt.
En travhäst som gör resultat på travbanan och säljs vidare som en lovande travhäst är dyr. En ridhäst som gör resultat på hopp/dressyrbanan är dyr. Enligt dig så ska travaren vara lika dyr och exklusiv vare sig den säljs som trav- eller ridhäst. Men ett halvblod då, hur mycket värd hade ett hoppstammat halvblod varit som travhäst? Hade en kusk valt att köpa ett hoppstammat halvblod som travhäst? Svar; billig samt nej.

Som någon skrev tidigare i tråden så väljer man ju inte ett travare om du vill tölta, en tung nordsvensk om du vill hoppa eller ett halvblod om du vill köra lopp på travet. Det är bara att inse fakta att ridfolket oftast väljer en ras som är skapt för ens ändamål, likväl som travfolk och isisfolk gör. Med detta sagt så vill jag påpeka att jag verkligen inte har någonting emot att människor väljer att använda travare som ridhästar. Jag tycker det är precis upp till var och en att välja en häst och ras som passar en bäst, utan att behöva få en kniv i ryggen för det. Travare kan bli trevliga ridhästar, men det är ingenting jag hade valt att köpa den dagen jag skaffar egen häst eftersom mina ambitioner är att tävla inom hopp o dressyr.

De flesta jobbar på ett vanligt jobb med normal inkomst. Man har gammal utrustning och köper sällan nytt. Man lever helt enkelt med sin häst varför skall det vara så mycket skillnad på ridfolket?
Vi går sällan ut på fina restauranger och lever inte ett "vanligt" storstads liv. Inte så många som bor i dyra lägenheter eller fina villor. Vi är helt enkelt vanliga jobbare som satsar allt på hästarna.
Varför är det inte så i ridvärlden med?

Tror inte att generaliseringar som denna hjälper alls. Vet inte vad du har träffat för "ridfolk" men jag har hållit på med hästar i hela mitt liv och i min "ridvärld" fnns alla sorters människor med olika ekonomi och olika liv. Visst finns det människor med väldigt god ekonomi inom alla grenarna. (Ridning, trav, galopp, avel...) men min erfarenhet är den att de flesta är människor som har hästen som största intresse och som frivilligt "offrar" både resor och fina restauranger för att ha råd att ha häst. Och om någon anser sig ha råd att bo i en "dyr lägenhet och gå på fina restauranger", ja, inte stör det mig iaf...

Håller helt med. Tror CA fått det mesta om bakfoten när det gäller ridfolk.
Jag har umgåtts med ridfolk sen barnsben (är 44 år) och de flesta är precis som vilket vanligt jobbarfolk som helst, som lägger allt på sin häst och inte unnar sig nån onödig lyx.

Jag tycker att det är märkligt med dessa eviga debatter om travarens vara eller inte vara som ridhäst.

Ja, och jag tycker det är märkligt med dessa eviga diskussioner som uppstår då man som dressyr- och hoppintresserad ryttare säger att man inte söker en travare för sin ridnings ändamål.

Jag känner inte igen bilden med travare som far illa efter avslutad travkarriär. Jag har inte sett en enda 10 åring flängande runt på en outbildad travare i full kareta.(Däremot flängande i full kareta på bussiga ponnyer). Har inte sett en mager, misshandlad ridtravare heller.

Jag har sett bådadera och är glad för din skull att du sluppit det :)

Ja, för att de alla har hästintresset gemensamt. Man köper förhoppningsvis en häst man tycker om att arbeta med och som man älskar som individ. Rasen är inte viktig i sammanhanget tycker jag. Jag beundrar de som tränar hårt och uppnår resultat med sin häst, speciellt om hästen från början varit svår och krävt mången år av träning, men det spelar ingen roll för mig vilken ras den hästen har i detta fall heller.

Jag tycker det borde finnas mer sånt här, jag har bara hört talas om det en gång och det var här på buke tror jag?:confused: De travhästar som omskolas till ridhästar kräver ägare med kunskap om både ridning och trav, och jag tycker att det är en jättebra ide att anordna kurser, lektioner och ridläger där man fokuserar på dessa behov :bow:

Ja, det förekommer men det är inget som är unikt för ridsporten. Se mitt tidigare inlägg i frågan (#50 tror jag det var)

Hoppas bara dessa tjejers psyke inte trycks ihop av alla ridfolk som ser ner på dom.

Ridfolk är väl alla som större delen av hästtiden sitter i en sadel och inte i en vagn, eller kan jag ana en skymt av "hästrasism" från din sida här då det känns som att man bara är snobbigt ridfolk om man sitter på häst av ridhästras?
Är det bättre att tillhöra de som rackar ner på ridhästar än att tillhöra de som rackar ner på travhästar?:confused: Märklig inställning isf tycker jag, och jag hoppas jag har fel.

Ja, och jag tycker det är märkligt med dessa eviga diskussioner som uppstår då man som dressyr- och hoppintresserad ryttare säger att man inte söker en travare för sin ridnings ändamål.

Är det någon som tvingat dig att skaffa travare, då?

Kan inte alla få välja vilka hästar de vill ha? Alla har olika mål med sitt hästeri.

Jag är varken för eller emot trav- resp ridhäst. Vi har både ock, både ridtravare och svenskt halvblod. Men jag tycker att diskussionen runt ridtravarna blir så märklig ibland.

Norrland

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Lina Ilar från Farmen räddade livet på travhästen Embassy Way. Hästen skulle gå till slakt – men istället tog Lina hand om honom. I dag...
Svar
0
· Visningar
1 118
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Robert Redford i sällskap med en häst. Foto: touchstone pictures Först talade han med hästar, nu vill han rädda dem från slakt...
Svar
2
· Visningar
1 060
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve