Veronica räddade Kalla fakta-hästen

Sv: Veronica räddade Kalla fakta-hästen

Jag tycker ändå programmet har ett ansvar. Annars uppför de ju sig som de som de "avslöjar".

jag vill få folk att förstå att varmblod är super fina hästar.... dom är absolut inte sämre än någon annan ras.... jag vill lyfta fram varmbloden, höja deras status....... många tycker nog att jag är tokig och knäpp.. men jag kommer att följa det jag känner.......

Tack det värmer i ridsporten idag är ju travaren lika bra död som levande verkar det som.

Med tanke på plågsamma slakttransporter och annat elände så tycker jag att de som skänker iväg en häst till någon okänd person, hur bra det än låter, är ganska oansvariga i sitt handlande. Men jag kan inte turerna kring detta och det är bara att konstatera att både du, hästen och andra inblandade haft tur i detta fall och att det faktiskt finns goda människor :)

Jag tycker också att varmblod är fina hästar. Hästar som djur tycker jag om och jag värdesätter dem inte efter ras eller annat men då jag vet vad jag vill med min ridning så ser jag även till att skaffa mig hästar som är anpassade till ändamålet och det kunde man hoppas att alla gjorde. Är man inte kunnig nog eller beredd att lägga ner vad som krävs för att skola om en travare till en ridhäst, så ska man enligt mig låta bli att skaffa en sådan för ändamålet ridhäst.
Det är lite med varmblod som med katter - värdelösa i mångas ögon för att de finns i masstal samt är billiga (min analys). Det bästa sättet att få upp statusen på något är att själv ta ansvar för det, tycker jag. Om man skänker, vräker bort eller på annat sätt signalerar att "olönsamma" hästar är nåt man vill bli av med till varje pris - då kommer det även att bli det gensvaret. Tyvärr. Sorgligt men sant. Eftersom större delen av hästsverige idag är medvetna om detta problem finner jag det väldigt märkligt att fler inte tar detta ansvar för sina inte längre lönsamma kompanjoner. Jag anser faktiskt, om än det låter brutalt, att ett djur mår bättre av att få gå vidare till grönare ängar än att vandra runt som en vandringspokal mellan dåliga hem vilket är högrisk för dessa hästar. Självklart är det optimala att de fick ett bra liv efter avslutad karriär men om detta inte alltid ses till, ska de då flyttas runt för att döva någons dåliga samvete skull då man inte haft hjärta att avliva, eller möjlighet/intresse av att till att de med säkerhet får det bra?

En sak bara.
En travare har man inte för att det är kul dom tävlar om pengar när dom inte längre kan tjäna sina pengar åker dom bort från tränaren och travet.

Då en fd travhäst inte är vatten värd i ett ridstall åker dom flesta till slakt. Många gånger tycker jag det är bättre att slakta en häst än att ge bort den.
Flera av de hästar jag gett bort har blivit misskötta så slakt är bra då kommer dom till de evigt gröna ängarna och får göra det de vill inte de vi vill att dom ska göra. :bow:
Detta handla mycket lite om att ta ansvar för sina djur jag vill inte ha mina hästar i 10-20 år. Det har jag inte råd med. Det tror jag inte många har råd med. När hästen har gjort sitt för mig så säljs den eller slaktas och där är mitt ansvar slut.

Jag förstår inte riktigt din kritik mot mitt inlägg. Kan du precisera den lite?
Jag tror att vi har en liknande syn på detta problem, så jag vet inte riktigt vad det är du ev tycker att jag har fel om?

Snarast så att ridstallet är chansen till överlevnad för de travhästar som fungerar. De som går till slakt kommer oftast direkt från travet, vilket kanske i vissa fall är bättre för de som inte platsar som ridhästar.
PL

Jag förstår inte riktigt din kritik mot mitt inlägg. Kan du precisera den lite?
Jag tror att vi har en liknande syn på detta problem, så jag vet inte riktigt vad det är du ev tycker att jag har fel om?

Enbart om ansvars biten priset på en travare är ca 5000 sek vilket kanske borde vara 50000 när man ser fantasi priserna på "värdelösa" ridhästar för samma sak som man har travarna till (skogsritter och sällskap inte tävling). Annars förstärkte jag lite som du skrev med andra ord.

Snarast så att ridstallet är chansen till överlevnad för de travhästar som fungerar. De som går till slakt kommer oftast direkt från travet, vilket kanske i vissa fall är bättre för de som inte platsar som ridhästar.
PL

Möjligt men varför slumpa bort en fin häst till någon för 5000.
En travare borde vara värd mycket mera när den slutar tävla. Allt handlar om att ridfolk inte vill ha travare för att dom anses vara sämre hästar. Vilket dom inte alls är i många fall.

En travare borde vara värd mycket mera när den slutar tävla. Allt handlar om att ridfolk inte vill ha travare för att dom anses vara sämre hästar. Vilket dom inte alls är i många fall.

Jag svarar i egenskap av "ridfolk" och för att jag i egenskap av dito ridit många travare/omskolade travhästar så att jag mkt väl vet vad jag talar om.

Nej, det handlar inte om att travare är sämre hästar. För mig är en häst en häst. Eftersom jag tycker om hästen som djurart kan jag inte sitta och påstå att en individ har ett lägre individvärde än en annan. Däremot är det skillnad på travare och ridhästar och den skillnaden hör man bara av namnet.
De är lämpade för olika ändamål och jag ser inget fel alls i att folk väljer att köpa en häst som är ämnad för det som man vill använda den till.

Hur många som vill köra trav köper en ridhäst? Hur många som vill plöja åkrar köper ett fullblod?
Det är i mina ögon ingen skillnad. Jag tycker inte att exempelvis de svenska halvbloden är "diskriminerade" för att bönder som vill ha häst i jordbruket kanske väljer nordsvenskar/ardennrar/fjordingar. Jag tycker heller inte att man diskriminerar ridhästar för att man som travintresserad köper en travare. Vill man rida tölt och pass och köper en islandshäst så är jag inte den som funderar över varför man valde den rasen.
Jag förstår faktiskt inte denna oförståelse för folk som inte vill ha travhästar som ridhästar. Det är ett faktum att en travare inte har samma medfödda förutsättningar för ridning och att en skolad travhäst kräver mkt tid, arbete och kunskap för att skolas om till ridhäst - om de som inte har tid och intresse av att lägga ner denna energi på en häst som kanske rent fysiskt inte ens har kapaciteten för att fungera till det man tänkt sig, väljer att köpa en ridhästras, VAD är fel med det?!:confused:
Vill man rida dressyr och hoppning så köper man inte heller ett tungt kallblod. Jag har inte hört någon ifrågasätta det. Men så fort man som ridintresserad säger att man inte vill köpa en travhäst, då är diskussionen igång.:grin:

Rätt ofta har vi inte haft samma uppfattning om olika saker, om detta tror jag dock vi är nästan 100% överrens.
Travhästar kan säkert ofta vara bättre hästar, men de är inte i första hand avlade för ridning.

Nej precis, det är just det jag försöker säga. Och det har inte att göra med att någon ras skulle vara bättre än den andra.

Det är ju sant.
Men vad jag sett genom åren så är det oftast de pensionerade travhästarna som far mest illa vilket är tragiskt!
Många föräldrar anser det lagom att ge ett par tusenlappar för en häst till barnet. Varför betala mer när det finns så billiga hästar verkar de anse.

Och vad händer? Där får den oerfarne ryttaren dvs barnet en helt outbildad häst! Som vad jag också sett allt för ofta även är halt!
Och eftersom både unge och förälder kan nada om hästar, så rider de glatt på en halt häst.
Barnet klarar inte av att utbilda hästen givetvis, hur skulle en nära nog nybörjare kunna det?
Sedan blir ryttaren missnöjd, varför kan den inte vara med på klubbtävlingar som kompisen kan? Sedan får den outbildade stackars fd travhästen flänga runt över hinder utan kontroll, fara runt i ett ridhus i obalans med en nybörjare hängande i munnen osv.

Det är därför jag ofta suckar när jag hör travare användas som ridhästar!
Men samtidigt blir jag positivt överraskad de ggr jag ser välutbildad väl omskolade ridtravare i ett bra hästkunnigt hem!

Jag delar din åsikt. Jag har sett många tragiska fall av "häst som häst, och den var ju billig". Kanske hamnar de dessutom ofta fel då signaler sänds ut om att det är viktigast att bli av med dem till varje pris, för jag har inte sett många säljare som är måna om sin häst och som samtidigt sänder ut dessa signaler. Rätta mig någon om jag har fel.

Dessutom har jag, och det har jag även skrivit i en annan tråd i ämnet, träffat endel välridna och trevliga fd travhästar som hamnat rätt. De har blivit bra grundridna och varit väldigt trevliga hobbyhästar, ev även tävlats lite på lägre nivå med resultat som vilken annan ridhäst på den nivån som helst. Så det är inte alltid omskolade travhästar blir dåliga ridhästar. Det mesta har att göra med vart de hamnar och vilka krav som ställs - precis som med alla hästar. Försök få ett hbl att springa snyggt på travet. Den jämförelsen gör jag ofta för att konkretisera för folk då de gnäller på sin eller andras fd travhästars prestationer i framförallt dressyr. Om folk bara kunde se på hästarna och hur de är byggda och vad de är ämnade att göra - då skulle vi slippa endel av dessa tråkiga historier och skitsnack om travare. Jag är helt övertygad om detta.

Det har du helt rätt i .
Varmblods hästar är det bästa som finns jag har nästan bara ridit varmblod och vet inget som e bättre en det:)

Jag delar din åsikt. Jag har sett många tragiska fall av "häst som häst, och den var ju billig". Kanske hamnar de dessutom ofta fel då signaler sänds ut om att det är viktigast att bli av med dem till varje pris, för jag har inte sett många säljare som är måna om sin häst och som samtidigt sänder ut dessa signaler. Rätta mig någon om jag har fel.

Detta innebär alltså att det är en klass fråga:confused::cry:.
Men herre gud hur *** kan man säga så?

Det ända du kommer fram till av detta är alltså att det bara är rika människor som kan hålla på med ridning. En häst som "kan" tävla på låg till medel nivå kostar ju 80 000-100 000sek+ varför?
En travhäst på samma "nivå" (går inte att ge travhästar nivå men efter dags form och insprunga pengar räknat) kostar 10 000-30 000kr. Hur kan det vara så när vi faktiskt tävlar om 15 000-50 000kr och på en ridtävling i lägsta klasserna kanske 1000kr i en hästshop. Jag tycker att dra in priset på en häst som behöver max något års "utbildning" som löjlig.

Borde det inte istället vara en guld gruva för någon med kunskapen att köpa en travare och skola om den och sedan kunna sälja dom för mycket mycket mer än man betalat?
Trav hästar är ju oftast mycket lätta att arbeta med och dom vill lära sig nya saker då dom oftast enbart är vana vid att springa runt runt i olika tempon.
Allt handlar om ridfolkets totala ovilja att acceptera travarna som tävlings djur.
Har till och med en vän till mig som skolade om en travhäst till tölt häst. Hon fick ett antal "hotbrev" när hon vunnit en tävling delar av dessa publicerades i ridsport eller någon annan rid relaterad tidning (har glömt vilken det var).
Någon liten rik tjej hade köpt en häst för massor massor med pengar och blev slagen av en travare för 2500 kr, måste tillägga att jag skrattade riktigt mycket åt det där.

Och som ditt tidigare inlägg så tydligt säger varför skulle jag köpa en ridhäst som håller på med trav?
Jo det kan jag åter igen tala om för världen vi FÅR inte tävla med andra raser!
Men travare FÅR tävla som ridhästar. Där har du svaret.

Hade vi kunnat tävla med halvblod i trav eller varför inte ardenner eller shire hästar så hade jag i alla fall köpt på mig ett gäng shire jag :love:älskar:love: den hästrasen och skulle gärna tävlat dom om jag hade fått. (är inte intresserad av att tävla i körning på vanligt vis utan kapplöpning enbart).
Hade det varit intressant för spelare att spela på andra raser än travare så hade det också funnits mycket mer raser i travet. Det skulle jag vilja samtidigt som jag skulle vilja se fler travhästar få samma möjlighet inom ridsporten.

slakt är bra då kommer dom till de evigt gröna ängarna och får göra det de vill inte de vi vill att dom ska göra.

Har lite svårt att förstå hur en död häst, eller en död varelse för den delen, har all världens möjligheter att göra vad de vill av sitt liv helt plötsligt :grin:

Detta innebär alltså att det är en klass fråga:confused::cry:.
Men herre gud hur *** kan man säga så?

Ja, för mig är det faktiskt så. Ridning handlar mkt om pengar. Jag vill inte kalla det klassfråga i första hand, men att det handlar mkt om vilka ekonomiska tillgångar man har är ju helt uppenbart. Jag äger ingen häst just nu och det är endast av denna anledning: min nuvarande inkomst är inte tillräcklig.
Oavsett inköpspris på hästen så kostar den att ha. Att anlita en tränare som hjälp för att skola om en travare är förmodligen inte billigare än att anlita en tränare till en ridhäst.

Borde det inte istället vara en guld gruva för någon med kunskapen att köpa en travare och skola om den och sedan kunna sälja dom för mycket mycket mer än man betalat?
Trav hästar är ju oftast mycket lätta att arbeta med och dom vill lära sig nya saker då dom oftast enbart är vana vid att springa runt runt i olika tempon.
Allt handlar om ridfolkets totala ovilja att acceptera travarna som tävlings djur.

Det finns ju de som köper travare och utbildar för att sedan sälja dem. Jag tycker att det är väldigt bra med tanke på att man då får fler välridna ridtravare att tillgå och i och med detta ett bättre rykte för travarna. För travare har många ggr oförtjänt dåligt rykte bara för att de är travare och det tycker jag är fel. Jag har inget emot att rida travare och suttit på långt mkt värre hästar av andra raser. Ridbarheten hos en individ utgörs inte bara av vad den är för ras, men genetiska förutsättningar kan man inte blunda för.
Klart att det finns de som ser ner på travare, kallblod, islänningar eller whatever. Jag har ridit ganska mkt arab och även där känner man av ett visst förakt så det är inget unikt för travarna. Det kommer alltid att finnas de som tycker att det man har är sämre osv, men varför bry sig egentligen? Låt dem ha deras och vara nöjda med det, översittare kommer det alltid att finnas i alla kategorier.

Senast ändrad:

Ja, för mig är det faktiskt så. Ridning handlar mkt om pengar. Jag vill inte kalla det klassfråga i första hand, men att det handlar mkt om vilka ekonomiska tillgångar man har är ju helt uppenbart. Jag äger ingen häst just nu och det är endast av denna anledning: min nuvarande inkomst är inte tillräcklig.

Okey du sänkte dig själv väldigt mycket i min aktning. Detta ger ju bara på stärkt att ridsporten är en snobb sport för folk med mycket pengar.
Det är ju total idioti.

ALLA som har en häst skall väl kunna få vara med och tävla?

Varför skall en "bra" häst kosta skjortan bara för att den ska det?
En "bra" häst" kostar inte mer än en "dålig" varför skall inte båda få tävla?
Jag kan förstå att en ridhäst i höga klasser där det faktiskt finns pengar att tjäna kan kosta fantasisummor men inte någon vanlig häst.

Nä ridsporten måste nog ge upp tanken på att vara en snobb sport annars kommer den att få det svårt i framtiden. Travet är precis raka motsatsen om man är amatörtränare och gör allt själv som dom flesta faktiskt gör. De flesta jobbar på ett vanligt jobb med normal inkomst. Man har gammal utrustning och köper sällan nytt. Man lever helt enkelt med sin häst varför skall det vara så mycket skillnad på ridfolket?
Vi går sällan ut på fina restauranger och lever inte ett "vanligt" storstads liv. Inte så många som bor i dyra lägenheter eller fina villor. Vi är helt enkelt vanliga jobbare som satsar allt på hästarna.
Varför är det inte så i ridvärlden med?

Massa snobbar med massor med pengar vinner rosetter för skoj skull medan dom som jobbar och sliter för att ha en häst inte får chansen för att dom inte har råd att köpa en överprisad häst?
Är det så du tycker att det skall vara?
Att ingen som inte har massor med pengar skall kunna ha en chans?

Åter igen så är det inte i trav världen allting handlar om tur du kan köpa en häst för 5000 som tjänar mer än en som kostar 500 000.

Jag tror också att många är rädda för att en så kallad ridtravare skall "ta" deras rosetter.

Detta inlägget har mycket frustration i sig så mer kommer komma imorgon.

Har lite svårt att förstå hur en död häst, eller en död varelse för den delen, har all världens möjligheter att göra vad de vill av sitt liv helt plötsligt :grin:

Jag tillhör de få som faktiskt tror att himlen finns och att man får tillbaka allt man gjort under livet en gång. Och jag vill tro att jag kommer att få träffa mina älskade hästar en gång till en dag på en stor vacker sensommar äng.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Lina Ilar från Farmen räddade livet på travhästen Embassy Way. Hästen skulle gå till slakt – men istället tog Lina hand om honom. I dag...
Svar
0
· Visningar
1 118
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Robert Redford i sällskap med en häst. Foto: touchstone pictures Först talade han med hästar, nu vill han rädda dem från slakt...
Svar
2
· Visningar
1 060
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve