Sv: Veronica räddade Kalla fakta-hästen
Jag delar din åsikt. Jag har sett många tragiska fall av "häst som häst, och den var ju billig". Kanske hamnar de dessutom ofta fel då signaler sänds ut om att det är viktigast att bli av med dem till varje pris, för jag har inte sett många säljare som är måna om sin häst och som samtidigt sänder ut dessa signaler. Rätta mig någon om jag har fel.
Detta innebär alltså att det är en klass fråga
.
Men herre gud hur *** kan man säga så?
Det ända du kommer fram till av detta är alltså att det bara är rika människor som kan hålla på med ridning. En häst som "kan" tävla på låg till medel nivå kostar ju 80 000-100 000sek+ varför?
En travhäst på samma "nivå" (går inte att ge travhästar nivå men efter dags form och insprunga pengar räknat) kostar 10 000-30 000kr. Hur kan det vara så när vi faktiskt tävlar om 15 000-50 000kr och på en ridtävling i lägsta klasserna kanske 1000kr i en hästshop. Jag tycker att dra in priset på en häst som behöver max något års "utbildning" som löjlig.
Borde det inte istället vara en guld gruva för någon med kunskapen att köpa en travare och skola om den och sedan kunna sälja dom för mycket mycket mer än man betalat?
Trav hästar är ju oftast mycket lätta att arbeta med och dom vill lära sig nya saker då dom oftast enbart är vana vid att springa runt runt i olika tempon.
Allt handlar om ridfolkets totala ovilja att acceptera travarna som tävlings djur.
Har till och med en vän till mig som skolade om en travhäst till tölt häst. Hon fick ett antal "hotbrev" när hon vunnit en tävling delar av dessa publicerades i ridsport eller någon annan rid relaterad tidning (har glömt vilken det var).
Någon liten rik tjej hade köpt en häst för massor massor med pengar och blev slagen av en travare för 2500 kr, måste tillägga att jag skrattade riktigt mycket åt det där.
Och som ditt tidigare inlägg så tydligt säger varför skulle jag köpa en ridhäst som håller på med trav?
Jo det kan jag åter igen tala om för världen vi
FÅR inte tävla med andra raser!
Men travare
FÅR tävla som ridhästar. Där har du svaret.
Hade vi kunnat tävla med halvblod i trav eller varför inte ardenner eller shire hästar så hade jag i alla fall köpt på mig ett gäng shire jag
älskar
den hästrasen och skulle gärna tävlat dom om jag hade fått. (är inte intresserad av att tävla i körning på vanligt vis utan kapplöpning enbart).
Hade det varit intressant för spelare att spela på andra raser än travare så hade det också funnits mycket mer raser i travet. Det skulle jag vilja samtidigt som jag skulle vilja se fler travhästar få samma möjlighet inom ridsporten.