Veronica räddade Kalla fakta-hästen

Sv: Veronica räddade Kalla fakta-hästen

Det ända du kommer fram till av detta är alltså att det bara är rika människor som kan hålla på med ridning. En häst som "kan" tävla på låg till medel nivå kostar ju 80 000-100 000sek+ varför?
En travhäst på samma "nivå" (går inte att ge travhästar nivå men efter dags form och insprunga pengar räknat) kostar 10 000-30 000kr. Hur kan det vara så när vi faktiskt tävlar om 15 000-50 000kr och på en ridtävling i lägsta klasserna kanske 1000kr i en hästshop. Jag tycker att dra in priset på en häst som behöver max något års "utbildning" som löjlig.

Men dessa två är inte jämförbara med varann, att du sen skriver att ett varmblod kräver max ett års utbildning skrämmer mig. Att utbilda ett varmblod till ridhäst handlar inte enbart om att få den att acceptera en ryttare och ryttarens hjälper, det handlar ju också om att den ska klara av sin uppgift fysiskt vilket tar långt mycket mer än 12 månader för att klara av. Det är omöjligt att utbilda en häst till medelnivå på ett år, ivarje fall om det inte ska ske utan skador.

Okey du sänkte dig själv väldigt mycket i min aktning. Detta ger ju bara på stärkt att ridsporten är en snobb sport för folk med mycket pengar.
Det är ju total idioti.

Jag förstår fortfarande inte din kritik mot mig. Det är fakta att det kostar pengar att ha häst och det är inget jag varken bestämt eller hittat på. Oavsett det står "varmblodig travare" eller "varmblodig ridhäst" i pappren så kostar en stallplats iaf i mitt område minst 2000/mån i kallhyra. Det är inte subventionerade hyror för travhästar och jag anser att om man inte har råd att hålla en häst med vad den behöver i form av stall, foder, utrustning och träning så ska man avstå. Jag avstår från hästägande av ekonomiska skäl och om du kallar mig snobb bara för att jag rider och inte sitter i en sulky gör det mig ganska förbannad.

Nä ridsporten måste nog ge upp tanken på att vara en snobb sport annars kommer den att få det svårt i framtiden. Travet är precis raka motsatsen om man är amatörtränare och gör allt själv som dom flesta faktiskt gör. De flesta jobbar på ett vanligt jobb med normal inkomst. Man har gammal utrustning och köper sällan nytt. Man lever helt enkelt med sin häst varför skall det vara så mycket skillnad på ridfolket?
Vi går sällan ut på fina restauranger och lever inte ett "vanligt" storstads liv. Inte så många som bor i dyra lägenheter eller fina villor. Vi är helt enkelt vanliga jobbare som satsar allt på hästarna.
Varför är det inte så i ridvärlden med?

Jag vet inte vilka "ridfolk" du träffat men de flesta jag känner har vanliga jobb och bor i hyresrätter som inte kostar 10 000/mån. De lägger alla pengar och all tid utanför jobbet på sina hästar för att de älskar sin hobby. De köper knappast ny dyr utrustning i tid och otid heller utan de lappar och lagar tills det måste bytas ut av säkerhetsskäl. Självklart finns de som har det så bra ställt att de kan ha några tävlingshästar som de tränar och tävlar varje vecka under säsongen men det är knappast majoriteten av hästägarna i Sverige. Och jag lovar att dessa skillnader på folks tillgångar finns inom travet också!

Massa snobbar med massor med pengar vinner rosetter för skoj skull medan dom som jobbar och sliter för att ha en häst inte får chansen för att dom inte har råd att köpa en överprisad häst?
Är det så du tycker att det skall vara?
Att ingen som inte har massor med pengar skall kunna ha en chans?

Åter igen så är det inte i trav världen allting handlar om tur du kan köpa en häst för 5000 som tjänar mer än en som kostar 500 000.

Jag tror också att många är rädda för att en så kallad ridtravare skall "ta" deras rosetter.

Jag har ALDRIG haft råd att ha dyra tävlingshästar, inte ens träna så ofta jag velat med de billiga hästar jag haft så att kalla mig snobb bara för att jag tycker om att rida det tycker jag är orättvist. Eller övergår man per automatik till att vara snobb så fort man sitter i en sadel? Har du isf tänkt på att du även menar att de som köper fd travhästar och utbildar till ridhästar samt vill delta i "ridvärlden" även blir snobbar?
Jag tycker att jag har en sund inställning som inte köper en billig häst (oavsett ras) och ställer den i ett skjul - även om jag har råd med kanske det, så har jag inte råd att hålla den som jag vill att hästar ska hållas. Vad är snobbigt i det? Jag lovar att jag också skulle bli glad om hästintresse skulle vara billigt, då skulle ju jag kunna ha vad jag vill, men att det kostar pengar med häst är ett faktum och det är knappast något jag tycker är roligt att inte ha råd med. Jag har heller inte satt ribban för vad hästeri kostar så att komma med påståenden om att jag tycker att det är bra att alla inte har råd det är helt taget ur luften. Varför skulle jag tycka att något som går ut över mig själv är bra?! :eek: Det är ej heller så att JAG VILL att det ska vara på detta sätt - men att det är dyrare än vad många har råd med är ett faktum hur orättvist det än är.

Det är fritt fram för folk med omskolade travare att åka ut och tävla och "slåss" om rosetterna. Om folk blir sura för att en travare vinner över dem är väl inget att bry sig om? Då jag slog ridhästar med min medryttarhäst som var ett varmblod så var jag väldigt stolt över att vi kommit så långt i träningen så att han kunde galoppera balanserat runt en hinderbana felfritt och jag brydde mig inte ett skit om att de andra satt på ridhästar. Vi hade gjort en bättre runda och that's it. Dåliga förlorare kommer alltid att finnas i alla grenar, det är bara att se till att man inte bryr sig.

Senast ändrad:

Det ända du kommer fram till av detta är alltså att det bara är rika människor som kan hålla på med ridning. En häst som "kan" tävla på låg till medel nivå kostar ju 80 000-100 000sek+ varför?
En travhäst på samma "nivå" (går inte att ge travhästar nivå men efter dags form och insprunga pengar räknat) kostar 10 000-30 000kr. Hur kan det vara så när vi faktiskt tävlar om 15 000-50 000kr och på en ridtävling i lägsta klasserna kanske 1000kr i en hästshop. Jag tycker att dra in priset på en häst som behöver max något års "utbildning" som löjlig.
Man kan inte jämföra nivåer så inom ridning som du gör. Ta LA dressyrnivå tex, det är nog inga svårigheter för en travhäst att rent tekniskt klara en skänkelvikning eller bakdelsvändning, men man kommer aldrig ifrån travarens framavlade typiska trav, det är svårt att den inte lyser igenom i mellan eller ökade traven. Det blir helt enkelt inte samma kvalitet även om det funkar rent tekniskt. Varför lägga ner tid på att få bort något när man istället kan ägna tid åt att förbättra det som redan är bra. Man vill ha bra grundgångarter med mkt bakbensaktivitet, kadens i traven och en bärig galopp,visa mig en travare som har det !

Borde det inte istället vara en guld gruva för någon med kunskapen att köpa en travare och skola om den och sedan kunna sälja dom för mycket mycket mer än man betalat?
Det tror jag verkligne inte det är. Vore det det, skulle säkert någon duktig dressyryttare redan nappat på det. De kostar alldelels för mkt i mat, stallplats och arbete för att det skall kunna löna sig, det lönar sig ju inte ens att tävla upp en häst under ett år, även om du får 50.000mer än du betalat för den så har den ju lätt redan kostat dig det och det kanske redan under första året.
Våran ponny kostar oss ungefär 9000per månd med stallplats, försäkring, tävlingar, vaccinationer, hovlageri m.m och träningar inte att förglömma, får nog lägga på en tusing till så det blir 10.000 jämt...
Trav hästar är ju oftast mycket lätta att arbeta med och dom vill lära sig nya saker då dom oftast enbart är vana vid att springa runt runt i olika tempon.
Allt handlar om ridfolkets totala ovilja att acceptera travarna som tävlings djur.
tro säkert att dom är lättlärda och bra i tempramentet, men det är våran ponny också!

Och som ditt tidigare inlägg så tydligt säger varför skulle jag köpa en ridhäst som håller på med trav?
Jo det kan jag åter igen tala om för världen vi FÅR inte tävla med andra raser!
Men travare FÅR tävla som ridhästar. Där har du svaret.
men även om du fick tävla med ett halvblod, tvivlar jag på att du skulle köpa en dressyrhäst till det. Till att börja med måste du ju köra in den, sen måste du få den att inte galoppera. Skulle du vilja lägga ner sådan onödig tid istället för att köpa en travare direkt?

Jag håller med dig Boj. Även om en häst gått bra på travet så betyder det inte att den är en färdig ridhäst. Och köper man en häst för ridning så vill man ju såklart betala för vad man får då det kommer till ridning, iaf jag. Om jag måste lägga ner flera år på träning för att "bygga om" en travhäst till ridhäst så skulle jag inte vilja betala samma pris för det som för en häst som redan har detta.

Jag har fö köpt ett renrasigt halvblod för 6000 kr så att alla hästar kostar skjortan bara för att de är ridhästras på dem är inte sant. Den hästen var i ridbarhet jämförbar med grundridna travhästar, skillnaden var att han var ett hbl och inte ett vbl.

Men dessa två är inte jämförbara med varann, att du sen skriver att ett varmblod kräver max ett års utbildning skrämmer mig. Att utbilda ett varmblod till ridhäst handlar inte enbart om att få den att acceptera en ryttare och ryttarens hjälper, det handlar ju också om att den ska klara av sin uppgift fysiskt vilket tar långt mycket mer än 12 månader för att klara av. Det är omöjligt att utbilda en häst till medelnivå på ett år, ivarje fall om det inte ska ske utan skador.

Okey jag vet inte vart du får det ifrån att det skulle ta ett år för en häst att acceptera en ryttare:confused:.
Min väns häst har aldrig varit riden och en tjej kom och hoppade upp tog 2 varv så var allt lugnt och hästen jobbade avslappnat på tygel så jag tror då inte att det tar så himla lång tid. Och en fråga till hur kan en häst skada sig så illa som du verkar beskriva här när den knappt rör dig.Den joggar ju bara inte ens i närheten av vad den gjorde som tävlings häst.

Jag förstår fortfarande inte din kritik mot mig. Det är fakta att det kostar pengar att ha häst och det är inget jag varken bestämt eller hittat på. Oavsett det står "varmblodig travare" eller "varmblodig ridhäst" i pappren så kostar en stallplats iaf i mitt område minst 2000/mån i kallhyra. Det är inte subventionerade hyror för travhästar och jag anser att om man inte har råd att hålla en häst med vad den behöver i form av stall, foder, utrustning och träning så ska man avstå. Jag avstår från hästägande av ekonomiska skäl och om du kallar mig snobb bara för att jag rider och inte sitter i en sulky gör det mig ganska förbannad.

Ja herre gud 2000kr i kallhyra:o Jag tycker jag betalar ett grovt över pris när jag betalar 1000kr och det med mycket fina träningsmöjligheter.
Vad du skriver är att du tycker det är okey att dyraste hästen vinner bara för att man utesluter andra hästar. (så tolkar jag det som när du skriver att det är en klassfråga/ekonomi fråga) Att hålla en häst kostar precis lika mycket om inköps priset är 5000 eller 500000.

Jag vet inte vilka "ridfolk" du träffat men de flesta jag känner har vanliga jobb och bor i hyresrätter som inte kostar 10 000/mån. De lägger alla pengar och all tid utanför jobbet på sina hästar för att de älskar sin hobby. De köper knappast ny dyr utrustning i tid och otid heller utan de lappar och lagar tills det måste bytas ut av säkerhetsskäl. Självklart finns de som har det så bra ställt att de kan ha några tävlingshästar som de tränar och tävlar varje vecka under säsongen men det är knappast majoriteten av hästägarna i Sverige. Och jag lovar att dessa skillnader på folks tillgångar finns inom travet också!

Tur att jag är så lite insatt i att ett umesläp för 100000+ moms kostar mindre för att det är en rid människa som har det. Ser inte direkt 30-40 nya släp på en tävlingsdag på en liten bana kanske 1 eller 2 på 120 startande hästar. Medan på de ridtävlingar jag varit på finns det på 30 startande 15 nya/nyare släp. Läste nyss i en annan tråd att ridsporten är snobbig skrivet av en rid människa. Där alla ska tävla om vem som har nyaste sadeln nyaste transporten dyraste grimman och så vidare.

Jag har ALDRIG haft råd att ha dyra tävlingshästar, inte ens träna så ofta jag velat med de billiga hästar jag haft så att kalla mig snobb bara för att jag tycker om att rida det tycker jag är orättvist. Eller övergår man per automatik till att vara snobb så fort man sitter i en sadel? Har du isf tänkt på att du även menar att de som köper fd travhästar och utbildar till ridhästar samt vill delta i "ridvärlden" även blir snobbar?

De få som gör det skulle jag kalla mycket duktiga människor som värdesätter sitt eget arbete istället för att köpa sig färdigt material och jobba med. Pionärer framtids folk.

Jag tycker att jag har en sund inställning som inte köper en billig häst (oavsett ras) och ställer den i ett skjul - även om jag har råd med kanske det, så har jag inte råd att hålla den som jag vill att hästar ska hållas. Vad är snobbigt i det? Jag lovar att jag också skulle bli glad om hästintresse skulle vara billigt, då skulle ju jag kunna ha vad jag vill, men att det kostar pengar med häst är ett faktum och det är knappast något jag tycker är roligt att inte ha råd med. Jag har heller inte satt ribban för vad hästeri kostar så att komma med påståenden om att jag tycker att det är bra att alla inte har råd det är helt taget ur luften. Varför skulle jag tycka att något som går ut över mig själv är bra?! :eek: Det är ej heller så att JAG VILL att det ska vara på detta sätt - men att det är dyrare än vad många har råd med är ett faktum hur orättvist det än är.

Jag anser att man kan komma mycket långt om man bara vill och en boxhyra på 2000kr är sjukt. Man kan stå på billigare ställen med utan att man ska tycka att det är sämre för hästen. Där kommer snobberiet in igen. Du tycker inte det är bra att ha en häst på ett billigt ställe och kanske sämre ställe bara för den sakens skull.

Det är fritt fram för folk med omskolade travare att åka ut och tävla och "slåss" om rosetterna. Om folk blir sura för att en travare vinner över dem är väl inget att bry sig om? Då jag slog ridhästar med min medryttarhäst som var ett varmblod så var jag väldigt stolt över att vi kommit så långt i träningen så att han kunde galoppera balanserat runt en hinderbana felfritt och jag brydde mig inte ett skit om att de andra satt på ridhästar. Vi hade gjort en bättre runda och that's it. Dåliga förlorare kommer alltid att finnas i alla grenar, det är bara att se till att man inte bryr sig.

Du har ju en bra inställning i sista ändan ändå:idea:. Att du kanske slog en häst som kostar 100 000kr är ju helt underbart. Men varför gör inte fler slag i saken och gör det själva med?

Man kan inte jämföra nivåer så inom ridning som du gör. Ta LA dressyrnivå tex, det är nog inga svårigheter för en travhäst att rent tekniskt klara en skänkelvikning eller bakdelsvändning, men man kommer aldrig ifrån travarens framavlade typiska trav, det är svårt att den inte lyser igenom i mellan eller ökade traven. Det blir helt enkelt inte samma kvalitet även om det funkar rent tekniskt. Varför lägga ner tid på att få bort något när man istället kan ägna tid åt att förbättra det som redan är bra. Man vill ha bra grundgångarter med mkt bakbensaktivitet, kadens i traven och en bärig galopp,visa mig en travare som har det !

Jag har ingen aning om vad du pratar om och dessutom tror jag det är rätt svårt att få bort ett "perfekt" travar trav så dressyr är nog inte mycket för en travare men hoppning? distans? fält tävlan?

Det tror jag verkligne inte det är. Vore det det, skulle säkert någon duktig dressyryttare redan nappat på det. De kostar alldelels för mkt i mat, stallplats och arbete för att det skall kunna löna sig, det lönar sig ju inte ens att tävla upp en häst under ett år, även om du får 50.000mer än du betalat för den så har den ju lätt redan kostat dig det och det kanske redan under första året.
Våran ponny kostar oss ungefär 9000per månd med stallplats, försäkring, tävlingar, vaccinationer, hovlageri m.m och träningar inte att förglömma, får nog lägga på en tusing till så det blir 10.000 jämt...

Ja herre gud igen (säger det mycket här;)) Man slutar då aldrig häpnas över allas fantastiska inkomster 10 000kr per månad betalar man om man har en häst hos en topp tränare i travet (ÅS Stig H Johansson klassen). Och det betalar du i månaden och gör allting själv med hästen? :bow:
Duktigt jobbat. Inte menat negativt utan verkligen duktigt jobbat!
Vågar jag fråga vad det kostar att sätta hästen i träning hos en riktig tränare? (en som enbart sysslar med att träna och tävla andras hästar)

tro säkert att dom är lättlärda och bra i tempramentet, men det är våran ponny också!

Tror jag säkert det finns bättre och sämre hästar på den biten inom alla raser.

men även om du fick tävla med ett halvblod, tvivlar jag på att du skulle köpa en dressyrhäst till det. Till att börja med måste du ju köra in den, sen måste du få den att inte galoppera. Skulle du vilja lägga ner sådan onödig tid istället för att köpa en travare direkt?

Om jag skulle få tävla mot andra hästar med samma förutsättningar så skulle jag nog faktiskt kunna göra det jag gillar utmaningar. Vi tävlar rasmessigt i travet. Dessutom skulle jag köpa en 1åring så jag skulle inte ha några stora problem med inkörning och så vidare. Att få den att trava skulle nog vara roligt tror jag. :)

Jag skulle såklart inte ha stallet fullt med dom men en skulle jag nog prova. Jag gillar kallblodiga travare med men det finns inga tävlingar för dom där jag bor men annars är det mycket mera kunskap i att träna en skuttburk som inte travar i alla lägen.

Jag håller med dig Boj. Även om en häst gått bra på travet så betyder det inte att den är en färdig ridhäst. Och köper man en häst för ridning så vill man ju såklart betala för vad man får då det kommer till ridning, iaf jag. Om jag måste lägga ner flera år på träning för att "bygga om" en travhäst till ridhäst så skulle jag inte vilja betala samma pris för det som för en häst som redan har detta.

Jag har fö köpt ett renrasigt halvblod för 6000 kr så att alla hästar kostar skjortan bara för att de är ridhästras på dem är inte sant. Den hästen var i ridbarhet jämförbar med grundridna travhästar, skillnaden var att han var ett hbl och inte ett vbl.

Fick du ett tävlings klart hbl för 6000kr som du inte behöver träna i minst 1-2 år innan den kan vara på en medel nivå?

Jag ser bara tävlings hästar i annonser på över 80 000kr. Grattis till ett bra köp:bow:

Fick du ett tävlings klart hbl för 6000kr som du inte behöver träna i minst 1-2 år innan den kan vara på en medel nivå?

Jag ser bara tävlings hästar i annonser på över 80 000kr. Grattis till ett bra köp:bow:

Nej. Jag fick en grundutbildad häst som inte hade den bästa exteriören för ridning men dock ett trevligt temperament. Jag hade inga ambitioner att tävla i medelsvår nivå men rörelserna i de klasserna kunde han utan problem lära sig och utföra. Formen och bärigheten hade han dock inte.
Med det menar jag att jag fick samma sak som många som köper fd travare, kanske tom för mer än 6000 kr ;) Jag köpte honom inte för att han var ett hbl utan för att jag tyckte om honom som individ, hade han varit ett vbl hade det inte gjort någon skillnad. Mina ambitioner med hästägandet just då var inte mer än skogsridning och lättare dressyrarbete på banan, och det är få hästar som inte klarar det, oavsett ras. Så "snobbig" är jag att jag kan säga det, trots att jag ser mig som ett ridfolk :angel:

Vad du skriver är att du tycker det är okey att dyraste hästen vinner bara för att man utesluter andra hästar. (så tolkar jag det som när du skriver att det är en klassfråga/ekonomi fråga) Att hålla en häst kostar precis lika mycket om inköps priset är 5000 eller 500000.

Det har jag inte skrivit någonstans, om inte annat så kan du gärna få citera mig. Och ja - en häst för 5000 kan kosta lika mkt att hålla som en för 500000 och det har jag redan sagt. Det jag menar med att det är en ekonomifråga att hålla häst är bara fakta. Eller är dina hästar ingen extrautgift för dig?
Isf får du gärna lära mig hur du gör, för jag har faktiskt inte råd med en häst efter att jag betalt hyra, mat och andra saker jag behöver tex busskort för att åka till jobbet. Jag har inga dyra nöjen, jag är medryttare gratis så jetset är inte vad mina pengar går till. Visserligen lever jag inte på sista öret men jag lovar att de ören jag har kvar efter alla kostnader inte räcker ens till en halv häst.

Tur att jag är så lite insatt i att ett umesläp för 100000+ moms kostar mindre för att det är en rid människa som har det. Ser inte direkt 30-40 nya släp på en tävlingsdag på en liten bana kanske 1 eller 2 på 120 startande hästar. Medan på de ridtävlingar jag varit på finns det på 30 startande 15 nya/nyare släp. Läste nyss i en annan tråd att ridsporten är snobbig skrivet av en rid människa. Där alla ska tävla om vem som har nyaste sadeln nyaste transporten dyraste grimman och så vidare.

Min kompis som tränade och tävlade varje vecka hade en transport för 8000 kr i vilken hon körde runt sin ponny i 5 år och sedan använde ytterligare flera år då hon köpte häst. Hur många lyxkärror du ser är helt beroende på vart du tittar, och på min tid hyrde många sina transporter de få ggr de skulle iväg (jag var en av dem).
Men jag håller med - för många handlar det om att visa upp sina tillgångar. Det är inget unikt för hästsproten utan det är så människor är. Det är inte bara hästfolk som skryter med dyra villor, lyxbilar och jackor för 20 000. Gå en lördagkväll på Stureplan och gör en undersökning hur många av dem som har häst...

De få som gör det skulle jag kalla mycket duktiga människor som värdesätter sitt eget arbete istället för att köpa sig färdigt material och jobba med. Pionärer framtids folk.

Det är då större delen av de jag känner. Vanliga människor med vanligt arbete som inte har råd att köpa hästar för halvmiljoner och sedan slänga 20 000 på dem varje månad.
Jag tycker att du har en generaliserad syn på folk som sitter i sadlar, även om det såklart existerar snobbar som du uttrycker det men det gör de även på golfbanan. För att ta ett exempel.
Personligen så tycker jag inte illa om folk för att de har mkt pengar. Jag tycker illa om folk som beter sig illa och det kan även medelinkomsttagare göra:angel: Jag slösar inte jättemkt energi på att vara avundsjuk. Däremot tycker jag illa om att jag inte har råd att ha häst, men det förändras ju inte för att någon med pengar skulle avstå.

Där kommer snobberiet in igen. Du tycker inte det är bra att ha en häst på ett billigt ställe och kanske sämre ställe bara för den sakens skull.

Du får gärna sluta att tala om för mig vad jag tycker. Det ger diskussionen en väldigt tråkig klang tycker jag :crazy:

Du har ju en bra inställning i sista ändan ändå:idea:. Att du kanske slog en häst som kostar 100 000kr är ju helt underbart. Men varför gör inte fler slag i saken och gör det själva med?

Jag tycker faktiskt att du låter mer pengafixerad än många. Jag har faktiskt inte ens reflekterat över vad de andra hästarna kostade oavsett vilken ras de tillhörde. Jag brydde mig så lite om det att jag inte ens frågade. Och om andra köper dyra hästar eller inte det skiter jag i, det är frivilligt hur man värderar saker och ting. Vill man köpa en häst för 100 000 så är det inte olagligt, likväl som det inte är olagligt att köpa en för 2000 kr. Alla gör som de vill. Problemet är att alla andra bryr sig så mkt om vad alla andra vill göra:grin:

Jag har ingen aning om vad du pratar om och dessutom tror jag det är rätt svårt att få bort ett "perfekt" travar trav så dressyr är nog inte mycket för en travare men hoppning? distans? fält tävlan?

Vad är det du inte har någon aning om? Förstår jag dig rätt om det är vad Lillfi menar då hon beskriver vad som efterfrågas hos en dressyrhäst rent gångartsmässigt? Isåfall förstår jag att du inte förstår vad det är för skillnad på travare och ridhästar då det kommer till denna ridbarhet. Då är det även lättare för mig att förstå varför du reagerar med sådant agg då folk påvisar att det faktiskt finns skillnader som gör att travares gångarter inte kan stå sig i konkurrensen. Det handlar inte om vad man betalar för en häst utan det handlar om vad man får för häst. Mitt hbl exempelvis hade inget att komma med gångartsmässigt, men det var inget att tjura över för jag såg skillnaden på honom och de andra. Jag hade säkert fått betala 50 000 för honom om jag velat men han hade inte varit annorlunda för det. Om ett av bedömningskriterierna i dressyr är hästens schvung och taktmässighet så måste väl såklart deltagarna skiljas åt även genom att bedömma detta? Eller ska domaren blunda för detta bara för att plocka fram någon för att vara snäll? (isf borde jag ha vunnit många priser med min häst för lydig var han trots att han inte hade bra gång)

Har du missat att det faktiskt finns vbl som tävlar i hoppning och distans? Och det är som sagt helt frivilligt vilken häst man sätter sig på. 4 fel är 4 fel oavsett ras och jag skulle vilja se den domare som dömer raser olika på den punkten. Att det sedan krävs en balanserad galopp för att ta sig runt en hinderbana på ett säkert sätt är också bara fakta. De hästar som klarar detta klarar detta och de hästar som inte klarar detta gör det inte. Jag har som sagt hoppat med fd travare och visst kan galoppen övas upp på vissa så att de blir starka nog för att bära sig samt hoppa en bana, men alla klarar det inte och det är inte för att vara taskig jag säger det - På vilket sätt skulle det vara taskigt att inse sin hästs begränsningar och antingen träna mera eller avstå för att inte utsätta hästen för orättvisa krav?
Öppnar man ögonen så ser man att det är galoppen som avgör hur bra galoppen är och inte om det är ett frysmärke på halsen eller ett brännmärke på låret (många ridhästraser har det). Mitt hbl hade en stelbent galopp med dålig aktion, han var mer obalanserad än många omskolade travare så det var knappast rasen som spelade in här heller...
Sen att medtävlare tjurar om de förlorar oavsett vinnaren har ett frysmärke eller ej det får man ta, man tävlar ju inte för att göra motståndarna glada, eller gör ni det inom travet?
Jag tävlade iaf, de fåtalet ggr jag tävlade, av den anledningen att jag tyckte det var roligt att vara med. Att se hur man lyckades med hästen under de förhållandena.

Senast ändrad:

Det ingår dressyrklasser i fälttävlan. Sedan är det så att vi "ridfolk" har ofta väldigt stora krav på våra ridhästar eftersom man ofta vill att de ska vara bra både i hoppning och dressyr och inte bara bra på en sak. även om man väljer att tävla i hoppning består ju ändå själva ridngen till kanske 70 % av dressyr iallafall. Sedan tycker jag också att en bra grundgalopp är väldigt viktig eftersom den gångarten ofta är svårast att förbättra. Jag har aldrig sett en travare som har den galoppen jag efterlyser.Är inte mkt insatt i distans mer än att grannen pysslar med sånt och då är det araber som de använder.
Men det finns ju folk som varken vill hålla på med dressyr eller hoppning utan endast vill rida i skogen och kanske köra en vända, då måste ju travhästen vara perfekt för det om temperamentet är det rätta.

Ja herre gud igen (säger det mycket här;)) Man slutar då aldrig häpnas över allas fantastiska inkomster 10 000kr per månad betalar man om man har en häst hos en topp tränare i travet (ÅS Stig H Johansson klassen). Och det betalar du i månaden och gör allting själv med hästen? :bow:
Duktigt jobbat. Inte menat negativt utan verkligen duktigt jobbat!
Vågar jag fråga vad det kostar att sätta hästen i träning hos en riktig tränare? (en som enbart sysslar med att träna och tävla andras hästar)
Du, ibland tror jag att jag är gjord av pengar när man börjar räkna, men så är inte fallet tyvärr. Jag tror nog att jag skulle kunna lämna bort vårt sto för mindre månadskostnad och få träning och utbildning inkluderat, säkert, men det är inte intressant i mitt fall. Hur har jag då räknat (borde inte göra det för det är skrämmande) Här kommer en liten redovisning iallafall. Per månad:
* Stallhyra 5400kr
* Hovslagare 750kr
* Hoppträning (1gg per vecka) 1280kr
* Försäkring 500kr
* Dressyrträning 2ggr per månad 800kr
* Tävlingar 400kr
* Vet kostnader 100kr
* Extra foderkostnader som ej är inkluderat i stallhyran tex mineraler och Krafft Groov 300kr
Summa: 9530kr

Vi mockar och sköter våra hästar själva, annars har vi service med in/utsläpp och alla fodringar. Dock ej på helgerna , vill man ha den servicen på helgerna tillkommer 550kr i månaden dvs 10080kr är man uppe i då.
Jag har ej heller räknat med alla kringkostnader runt tävlingar tex med släp och bensinkostnader utan det är endast anmälningsavgifter. Självklart kan man välja ett annat stall i buschen som blir billigare och det kommer vi säkerligen att göra så småningom när min dotter tar körkort om några år..

Tror jag säkert det finns bättre och sämre hästar på den biten inom alla raser.
Jag tror det finns hästar för alla eftersom det finns så mkt mer än hoppa o dressyra man göra med en häst, ta bara detta inom NT, där finns ju en hel vetenskap om man tycker det är intressant. Jag stirrar mig heller inte blind på just gångarter utan ser till individen att vi kemiskt ska passa ihop. Det ska vara kul att rida och man ska kunna känna sig säker i sadeln...

Om jag skulle få tävla mot andra hästar med samma förutsättningar så skulle jag nog faktiskt kunna göra det jag gillar utmaningar. Vi tävlar rasmessigt i travet. Dessutom skulle jag köpa en 1åring så jag skulle inte ha några stora problem med inkörning och så vidare. Att få den att trava skulle nog vara roligt tror jag. :)
Det som är kul inom dressyr o hoppning tycker jag är just att man ser så mkt olika typer av hästar. Jag gillar också när en otippad typ kallblodshäst kommer in o skräller på banan. Min förra valack var en gatukorning mellan nexforest/arab och halvblod!!

Okey jag vet inte vart du får det ifrån att det skulle ta ett år för en häst att acceptera en ryttare:confused:.
Min väns häst har aldrig varit riden och en tjej kom och hoppade upp tog 2 varv så var allt lugnt och hästen jobbade avslappnat på tygel så jag tror då inte att det tar så himla lång tid. Och en fråga till hur kan en häst skada sig så illa som du verkar beskriva här när den knappt rör dig.Den joggar ju bara inte ens i närheten av vad den gjorde som tävlings häst.

Nej det skrev jag inte, jag skrev att det tar så lång tid för hästen att acceptera ryttaren och dess hjälper. Att grundrida en häst tar sin tid, grundridningen är den som senare blir verktygen i uppbyggnaden av hästen. Utan grundridningen (verktygen) är samma sak som att bygga ett hus utan grund dvs rakt på marken.

Här talar saken i sin natur att det inte håller, sak samma med hästen. Att få en häst som enbart vet att fart dvs påskjut är det som gäller, för att sen få den att arbeta med bärighet är absolut ingen enkel sak. Tyvärr måste jag göra dig besviken, men även en ridhäst tar sin runda tid på sig att lära in bärighet, för en häst som enbart arbeta med påskjutskraft tar ännu längre tid i anspråk. Om inte detta arbete görs så är hästen värdelös som ridhäst, den kommer inte att hålla utan kommer att drabbas av skador.

Nej det skrev jag inte, jag skrev att det tar så lång tid för hästen att acceptera ryttaren och dess hjälper. Att grundrida en häst tar sin tid, grundridningen är den som senare blir verktygen i uppbyggnaden av hästen. Utan grundridningen (verktygen) är samma sak som att bygga ett hus utan grund dvs rakt på marken.

Här talar saken i sin natur att det inte håller, sak samma med hästen. Att få en häst som enbart vet att fart dvs påskjut är det som gäller, för att sen få den att arbeta med bärighet är absolut ingen enkel sak. Tyvärr måste jag göra dig besviken, men även en ridhäst tar sin runda tid på sig att lära in bärighet, för en häst som enbart arbeta med påskjutskraft tar ännu längre tid i anspråk. Om inte detta arbete görs så är hästen värdelös som ridhäst, den kommer inte att hålla utan kommer att drabbas av skador.

Håller verkligen med dig Boj här. En travhäst har ju byggt upp helt andra muskler under sin karriär än vad som krävs av en ridhäst som ska bära upp en ryttare på rätt sätt. Speciellt när man tar in en häst i en ny träningssituation får man helt enkelt börja om från från början och att bygga upp nya muskler vet ju vemshelst att det tar lång tid. Jag kan tom tänka mig att det tar ännu längre tid att omkola en häst än det tar att bygga upp något från ett råmateriel sas...tex en travhäst har ofta väldigt bra kondition, inte alltid en fördel vid omskolning och även andra muskler på fel ställe som kan spjärna emot då nya ska bildas..kanske underhals .. inte heller så önskvärt...

Precis.
Att hantera en häst som står högt i blod och mentalt är van vid att tränas hårt, är inget som är lätt och rekomenderat till okunniga (många ggr barn). Att klara detta och samtidigt ha kunskapen att skola och bygga om en häst från travare till ridhäst, är ganska få förunnat. Jag beundrar de som med framgång tar hand om att göra denna bit på ett bra sätt med fd travare. Det är dessa människor som hjälper till att förbättra ryktet för dessa många ggr oförtjänt ökända hästar, inte de som skyller på att det är ridfolket i sig som förstör för travhästarna. Men tyvärr är det inte det liv som majoriteten av de fd travhästar jag träffat fått då man vräkt bort dem till första betalande, många ggr okunniga barn och föräldrar, för att göra plats i stallet:(

Senast ändrad:

Men skall man komma nån vart eller överhuvudtaget kunna rida så att det är ett nöje för ryttaren o inte skada hästen så fordras det SAMLING om det råkar vara ngt du hört talas om. Det är här varmbloden oftast brister medan många kallblod samlar sig väldigt bra.
Vid extrem samling som tex piaff kommer pulsen väldigt snabbt upp inärheten av maxpuls.
PL

"Braidan" har varit jätte sjuk.. han dog nästan vid ett tillfälle.... nu är han frisk och har blivit friskförklarad.... kalla fakta har inget med att göra att jag fick ta hand om hästen.. dom bara förmedlade till ägaren att jag hade mailat till dom om att jag kunder erbjuda ett bra hem.... sen var det ägaren och jag som gjorde " upp affären".... jag älskar hästen... han har ett hjärta av guld.. och han är glad och busig, precis om en 5 åring ska vara....:)

Alla? Även h*n som körde in honom & h*n som var med honom över till USA?

Men eftersom du nu citerade så vore det kanska lite smart att välja ett citat som relaterade till frågan! Varför annars citera??
PL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Lina Ilar från Farmen räddade livet på travhästen Embassy Way. Hästen skulle gå till slakt – men istället tog Lina hand om honom. I dag...
Svar
0
· Visningar
1 118
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Robert Redford i sällskap med en häst. Foto: touchstone pictures Först talade han med hästar, nu vill han rädda dem från slakt...
Svar
2
· Visningar
1 060
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve