Sv: Veronica räddade Kalla fakta-hästen
Vad du skriver är att du tycker det är okey att dyraste hästen vinner bara för att man utesluter andra hästar. (så tolkar jag det som när du skriver att det är en klassfråga/ekonomi fråga) Att hålla en häst kostar precis lika mycket om inköps priset är 5000 eller 500000.
Det har jag inte skrivit någonstans, om inte annat så kan du gärna få citera mig. Och ja - en häst för 5000 kan kosta lika mkt att hålla som en för 500000 och
det har jag redan sagt. Det jag menar med att det är en ekonomifråga att hålla häst är bara fakta. Eller är dina hästar ingen extrautgift för dig?
Isf får du gärna lära mig hur du gör, för jag har faktiskt inte råd med en häst efter att jag betalt hyra, mat och andra saker jag behöver tex busskort för att åka till jobbet. Jag har inga dyra nöjen, jag är medryttare gratis så jetset är inte vad mina pengar går till. Visserligen lever jag inte på sista öret men jag lovar att de ören jag har kvar efter alla kostnader inte räcker ens till en halv häst.
Tur att jag är så lite insatt i att ett umesläp för 100000+ moms kostar mindre för att det är en rid människa som har det. Ser inte direkt 30-40 nya släp på en tävlingsdag på en liten bana kanske 1 eller 2 på 120 startande hästar. Medan på de ridtävlingar jag varit på finns det på 30 startande 15 nya/nyare släp. Läste nyss i en annan tråd att ridsporten är snobbig skrivet av en rid människa. Där alla ska tävla om vem som har nyaste sadeln nyaste transporten dyraste grimman och så vidare.
Min kompis som tränade och tävlade varje vecka hade en transport för 8000 kr i vilken hon körde runt sin ponny i 5 år och sedan använde ytterligare flera år då hon köpte häst. Hur många lyxkärror du ser är helt beroende på vart du tittar, och på min tid hyrde många sina transporter de få ggr de skulle iväg (jag var en av dem).
Men jag håller med - för många handlar det om att visa upp sina tillgångar. Det är inget unikt för hästsproten utan det är så människor är. Det är inte bara hästfolk som skryter med dyra villor, lyxbilar och jackor för 20 000. Gå en lördagkväll på Stureplan och gör en undersökning hur många av dem som har häst...
De få som gör det skulle jag kalla mycket duktiga människor som värdesätter sitt eget arbete istället för att köpa sig färdigt material och jobba med. Pionärer framtids folk.
Det är då större delen av de jag känner. Vanliga människor med vanligt arbete som inte har råd att köpa hästar för halvmiljoner och sedan slänga 20 000 på dem varje månad.
Jag tycker att du har en generaliserad syn på folk som sitter i sadlar, även om det såklart existerar snobbar som du uttrycker det men det gör de även på golfbanan. För att ta ett exempel.
Personligen så tycker jag inte illa om folk för att de har mkt pengar. Jag tycker illa om folk som beter sig illa och det kan även medelinkomsttagare göra
Jag slösar inte jättemkt energi på att vara avundsjuk. Däremot tycker jag illa om att jag inte har råd att ha häst, men det förändras ju inte för att någon med pengar skulle avstå.
Där kommer snobberiet in igen. Du tycker inte det är bra att ha en häst på ett billigt ställe och kanske sämre ställe bara för den sakens skull.
Du får gärna sluta att tala om för mig vad jag tycker. Det ger diskussionen en väldigt tråkig klang tycker jag
Du har ju en bra inställning i sista ändan ändå
. Att du kanske slog en häst som kostar 100 000kr är ju helt underbart. Men varför gör inte fler slag i saken och gör det själva med?
Jag tycker faktiskt att du låter mer pengafixerad än många. Jag har faktiskt inte ens reflekterat över vad de andra hästarna kostade oavsett vilken ras de tillhörde. Jag brydde mig så lite om det att jag inte ens frågade. Och om andra köper dyra hästar eller inte det skiter jag i, det är frivilligt hur man värderar saker och ting. Vill man köpa en häst för 100 000 så är det inte olagligt, likväl som det inte är olagligt att köpa en för 2000 kr. Alla gör som de vill. Problemet är att alla andra bryr sig så mkt om vad alla andra vill göra