Veronica räddade Kalla fakta-hästen

Sv: Veronica räddade Kalla fakta-hästen

Jag vet tre till underbara hästar som behöver räddas, vill du ha dem?

OM hästen har dom skadorna som togs upp i programmet så har jag väldigt svårt att tro att den ens kommer klara av att vara familjehäst faktist.......
Men reportrar brukar ju inte hålla med sanningn heller:(

Alltså, har jag förstått artikeln rätt om du fick honom utan vidare bara för att du var den enda som hört av sig? Jag vet att det nästintill alltid är faktafel i media så därav min fråga.

OM hästen har dom skadorna som togs upp i programmet så har jag väldigt svårt att tro att den ens kommer klara av att vara familjehäst faktist.......

Jag har iofs ingen aning om hur det ligger till med just skadorna, men i och med att KF presenterade falska uppgifter om hästens bakgrund är det väl inte helt omöjligt att det kan ha dykt upp fler "faktafel", medvetna som omedvetna.

hej:) nu ska jag berätta lite kort om hur jag fick "kalla fakta hästen". jag såg programet och då visade dom en häst som skulle på slakt pga att han var "förbrukad" inom travet....... ja han har varit i ett jätte dåligt skick, han var nära att dö en gång.. han har haft ett tufft förflutet... har pratad med alla som är inblandade i hästen.. ägare,skötare och vet... han har inga fel som gör att han inte är fullt användbar som familje häst.. han är frisk förklarad.... han är snäll och jätte livs glad på alla vis.... ... han älskar när man pysslar om honom:)men visst förtjänar han väldigt mycket kärlek och pyssel:)
han har haft en dålig start i livet men det betyder ju inte att resten av livet inte kan bli bättre:)
dagen efter programet så skickade jag ett mail till kalla fakta och berättade om mig själv och att jag jätte gärna ville hjälpa hästen.. några timmar senar så ringer kalla fakta upp och berättar att jag gärna fick ta upp hästen till mig:) varje gång" Braidan " tittar på mig med sina stora varma ögon så blir jag såg glad för att jag skickade mailet (ja jag var den enda som hade hört av mig)... jag kommer att fortsätta att ge fler friska hästar en ny chans.. men Braidan blir kvar hos mig:)

jag vill få folk att förstå att varmblod är super fina hästar.... dom är absolut inte sämre än någon annan ras.... jag vill lyfta fram varmbloden, höja deras status....... många tycker nog att jag är tokig och knäpp.. men jag kommer att följa det jag känner.......

Med tanke på plågsamma slakttransporter och annat elände så tycker jag att de som skänker iväg en häst till någon okänd person, hur bra det än låter, är ganska oansvariga i sitt handlande. Men jag kan inte turerna kring detta och det är bara att konstatera att både du, hästen och andra inblandade haft tur i detta fall och att det faktiskt finns goda människor :)

Jag tycker också att varmblod är fina hästar. Hästar som djur tycker jag om och jag värdesätter dem inte efter ras eller annat men då jag vet vad jag vill med min ridning så ser jag även till att skaffa mig hästar som är anpassade till ändamålet och det kunde man hoppas att alla gjorde. Är man inte kunnig nog eller beredd att lägga ner vad som krävs för att skola om en travare till en ridhäst, så ska man enligt mig låta bli att skaffa en sådan för ändamålet ridhäst.
Det är lite med varmblod som med katter - värdelösa i mångas ögon för att de finns i masstal samt är billiga (min analys). Det bästa sättet att få upp statusen på något är att själv ta ansvar för det, tycker jag. Om man skänker, vräker bort eller på annat sätt signalerar att "olönsamma" hästar är nåt man vill bli av med till varje pris - då kommer det även att bli det gensvaret. Tyvärr. Sorgligt men sant. Eftersom större delen av hästsverige idag är medvetna om detta problem finner jag det väldigt märkligt att fler inte tar detta ansvar för sina inte längre lönsamma kompanjoner. Jag anser faktiskt, om än det låter brutalt, att ett djur mår bättre av att få gå vidare till grönare ängar än att vandra runt som en vandringspokal mellan dåliga hem vilket är högrisk för dessa hästar. Självklart är det optimala att de fick ett bra liv efter avslutad karriär men om detta inte alltid ses till, ska de då flyttas runt för att döva någons dåliga samvete skull då man inte haft hjärta att avliva, eller möjlighet/intresse av att till att de med säkerhet får det bra?

Härligt att du tog hand om hästen och gav den en ny chans! :laugh:
Och att det var en så trevlig häst också, vilken härlig bonus!

Men ngt jag tycker verkar konstigt, kollade de inte upp dig så att det fastställdes du kunde häst och var kapabel att ta hand om hästen? Den var ju dessutom i dåligt skick, en sådan häst kräver ju mer än en fullt frisk och välskött häst.
Förstår ju att du är seriös och att hästen fått det jättebra, men du kunde ju lika gärna varit någon oseriös typ som gett hästen ett nytt livshelsike. :crazy:

Härligt att du tog hand om hästen och gav den en ny chans! :laugh:
Och att det var en så trevlig häst också, vilken härlig bonus!

Men ngt jag tycker verkar konstigt, kollade de inte upp dig så att det fastställdes du kunde häst och var kapabel att ta hand om hästen? Den var ju dessutom i dåligt skick, en sådan häst kräver ju mer än en fullt frisk och välskött häst.
Förstår ju att du är seriös och att hästen fått det jättebra, men du kunde ju lika gärna varit någon oseriös typ som gett hästen ett nytt livshelsike. :crazy:
hej!! jo dom kollade upp mig:) och jag har kontakt både med ägaren och olika skötare....

Det var ju jättebra!

Jag gillar sällan hur sådana där "avslöjarprogram" jobbar och lägger upp sina program, men det känns lugnande att de i allafall tar ansvar för sådant som lever!

jag kommer faktiskt inte ihåg vad de sa han hade för skador, hjärtmuskelinflammation var det väl?

Vill man ha reda på vad som sades, så finns ju programmet att tillgå på nätet.

Det var ju jättebra!

Jag gillar sällan hur sådana där "avslöjarprogram" jobbar och lägger upp sina program, men det känns lugnande att de i allafall tar ansvar för sådant som lever!

Men det var väl inte programmet som ägde hästen? Jag antar att de endast förmedlat mailet till hästens ägare som då fått ta ställning till om det var ett bra alterantiv för just den här hästen.

"Braidan" har varit jätte sjuk.. han dog nästan vid ett tillfälle.... nu är han frisk och har blivit friskförklarad.... kalla fakta har inget med att göra att jag fick ta hand om hästen.. dom bara förmedlade till ägaren att jag hade mailat till dom om att jag kunder erbjuda ett bra hem.... sen var det ägaren och jag som gjorde " upp affären".... jag älskar hästen... han har ett hjärta av guld.. och han är glad och busig, precis om en 5 åring ska vara....:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Lina Ilar från Farmen räddade livet på travhästen Embassy Way. Hästen skulle gå till slakt – men istället tog Lina hand om honom. I dag...
Svar
0
· Visningar
1 118
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Robert Redford i sällskap med en häst. Foto: touchstone pictures Först talade han med hästar, nu vill han rädda dem från slakt...
Svar
2
· Visningar
1 060
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix