verkning på tv

Ceta

Trådstartare
ikväll på avsnittet av dursjukhuset på tv så verkade de en häst som hade fång. Det skulle tydligen vara en kille som var världsmästare på hovslageri... hans metod var lite udda tyckte jag (inte för att jag är allt för insatt i sånt) men har filade ner hovväggen för att hoven skulle kunna svälla eller nåt dyl.FÖrstod inte riktigt vad det var han gjorde, men nu funderar jag på varför det inte är fler som gör så som han gjorde om det nu var en sån bra teknik. för enlgt honom så var det bara fyra till i världen som gjorde som han. M;en tyder det på att det var ett bra sätt elelr inte? Och hur blir man världsmästare i hovslageri? (elelr hörde jag fel:confused: )

jaja... hoppas nån fattar vad jag menar...:p

Sv: verkning på tv

Jag såg det också, och tyckte att det såg lite små mysko ut...Han sa att blodkärlen sprängts, och att lite blod kunde bli synligt, men jag tyckte det såg ut att vara bra mycket djupre än så..

Jättesorgligt att det visades på tv ikväll. Ginne eller Ginger stod i samma stall som mig och var en gudatrevlig häst.

Han blev ordinerad boxvila i 1,5 år :crazy: och efter det så avlivades han pga av praktisk taget obefintlig blodcirkulation i hovarna.*no shit*

Det är helt oförlåtligt i mina ögon att använda sig av dyl metoder. :eek:

Tydligen så är det någon form av experimental behandling ell liknande. :confused:

Jag såg programmet också!
Tråkigt att höra att det inte gick bra för hästen efteråt :(
Jag har ingen direkt svar på frågan, men jag vet några uppe i härjedalen som skickade ner deras häst till nån expert som de sa bara fanns fåtalet av, (en i sverige) så d borde ju vara han, och den hästen blev bra, dock efter fler behandlingar! så om behandlingen verkligen funkar lr om det bara är tur, vet man ju inte :crazy: kan ju alltid hoppas att de funkar och att denna hästen bara hade otur!

Tråkigt att det inte gick bra:(

Men boxvila 1,5 ÅR?:eek: Skulle aldrig falla mig in att utsätta min häst för det, stackars krake.

Såg inte programet, presenterade inte denna "världsmästar" hovis sig, ett namn hade ju inte varit fel. Framgick det heller int var denna verkning utfördes, på klinik (och i så fall vilken klinik) eller i ett stall (och i så fall var låg detta stall)

Vad jag vet åkte dom till klinik ofta, och då till skara och strömsholm, men har för mig att huvudelen av behandlingen skedde i skara, men jag kan inte säga till 100 då detta var några år sedan.:angel:

Mumin

1,5 år?? De sa 5 vekcor till att börja med i programmet, sen skulle han vara kklar att ridas efter 15 vekcor... e du helt säker på att det var samma häst? Eller blev det bara värre sen?

För hovslagaren verkade ju veta vad det gällde, ochäven om det lät mysko, så skulle det ju kunnat funka tycker ma... hmm...

hovis: Jodå, man fick ett namn. men det var inte han sjölv som sa det... det stod i rutan under liskom.. och där stod även hovslagarmästare, så jag kanske hörde fel... eller vad det nån mer som härde det jag hörde?

alla: men gu va jobbigt, jag har alltid gillat "vetrinärerna" (programmet) men nu blir jag lite tveksam om de användersig av sånna anorludna metoder... men det kasnke var det enda som fanns kvar att prova?

Jo då det är samma häst och han stod drygt 1, 5 år i box eller boxhage lite längre fram. Men ingen rörelse var sagt.

En irländsk import som kom lös i ett havrefält en natt.

Mumin

Kommer du ihåg namnet?
Jag såg inte avsnittet idag, utan detta var en repris.
skriv gärna ut namnet om du kommer ihåg det.

Mumin

ahaa... ne har ingen aning... förstod inte att det var repris, det var därför jag blev fundersam när du sa att det hände så länge sen... kolla tv4.se där står det säkert... gick kl kl 7 ikväll...

Inklippt från en ridklubbs hemsida
"Under hösten 2003 skadade sig ponnyn allvarligt och var då nära
döden. Men med hjälp från underbara människor på Strömsholms
Djursjukhus klarade han sig. I augusti 2005 hade Ginnes blod slutat
att cirkulera i hans hovar och tyvärr gick hans liv inte att rädda.."

Det var strömsholm som till synes och året var 2005 då den avlivades och den hade då varit sjuk i nästan 2 år :crazy:

Mumin

Såg oxå denna repris...tyckte det var läskigt att han tog bort så mkt av hoven...hur ska den återhämta sig liksom?? :crazy: ledsamt att hästen dessutom inte klarade sig.

Metoden kallas hovväggsresektion och är inte alls så ovanlig utomlands. Används b la i England på vissa fångfall. Det var säkerligen inte detta som orsakade ponnyns "död" utan fånganfallet i sig. Programmet var från Strömsholm.

Såg ej programmet, men har lite att tillägga att "vetrinärerna" som visas på kanal 4 inte alltid är vad det ska "vara". en/flera av vetrinärerna som visats i programmet har blivit "prickade" pga sitt agerande.

tråkigt att hästen inte klarade sig :(
och detdär om att holka ur hoven tycker jag lät väldigt mystiskt, och ganska "dumt" :crazy: har själv 2ponnyer som har haft fång, och aldrig hört att man ska "gröpa" ur hoven.. (så som jag uppfattat det..)
har inte dendär hovisen ngn hemsida där han berättar om sin metod?

Nej hästen återhämtade sig från fången och började tom ridas.

Hästen avlivades pga av att den inte längre hade någon blodcirkulation i hovarna, vilket kanske inte är så konstigt efter så lång tid i box. :mad:

synd!! Hatar att behöva utsätta min häst ens för 1v boxvila...men ibland är det ju ett måste...men SÅ länge...usch då...

Jättesorgligt att det visades på tv ikväll. Ginne eller Ginger stod i samma stall som mig och var en gudatrevlig häst.

Han blev ordinerad boxvila i 1,5 år :crazy: och efter det så avlivades han pga av praktisk taget obefintlig blodcirkulation i hovarna.*no shit*

Den här är ju nästan lika bra som hovis tråd om den engelska Strasser-ponnyn :devil:

Har hästar blod i hovarna? No shit.

Äh, det är bara dom där barfotatalibanerna som säger det. Det vet väl alla att hästar mår bra av att stå still i boxen. :eek:

Tänk om en taliban hade verkat den här hästen. Då hade han fått gå ute och hade bergis varit halt och jätteöm i flera månader.:angel:

Vilket jäkla liv det hade blivit ..... fast hästen hade väl antagligen överlevt, men vad spelar det för roll.

2 år i boxvila :rofl: :rofl:

Fast Micke gör bra jobb, vem fasen ordinerade så lång boxvila?

Senast ändrad:

Nej hästen återhämtade sig från fången och började tom ridas.

Hästen avlivades pga av att den inte längre hade någon blodcirkulation i hovarna, vilket kanske inte är så konstigt efter så lång tid i box. :mad:

Om han började ridas igen efter det akuta fånganfallet med efterföljande hovväggsresektion kan han väl inte haft boxvila hela tiden??
Hur visade sig avsaknaden av blodcirkulationen i hovarna?

Han började ridas efter 1,5 år boxvila. shit vad man måste uprepa sig här. Han sattes igång det sista halvåret sakta och sedan gjordes tester och hästen avlivades ca: 2 år efter händelsen.

En gång till? Hästen stod på boxvila i dryga 1,5 år

Svar på nästa fråga. Har absolut ingen aning, är inte veterinär. Men eftersom detta var orsaken till avlivningen så hoppas jag diagnsen var rätt ställd åtminstånde.

Mumin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka