Verkning av föl.

Glamoroza ox

Trådstartare
När brukar du behöva verka dina/ditt föl för första ggn?

Hade hovslagaren här idag & han fick verka mitt 4 månaders föl.
Fick tjöta lite på honom för att han skulle kolla på hennes hovar för jag själv tyckte att det kanske kunde behövas en liten finljustering (stavning?). (Han har många års erfarenhet & föl brukar vanligtvis inte behöva verkas förrän vid ca 6 mån ålder enligt honom. Om det inte är någon benställning el. sådant som behöver fixas)
Dels tyckte jag att dom var liiite långa & så hade hon lyckats få en liten spricka i ena framhoven & i förrgår så hade hon fläckt loss en liten bit från sprickan.

Så, jag tog ut henne i gången & hovis reaktion var "eh, jo hon behöver verkas" Och jag hade rätt, för långa hovar + att andra framhoven behövde en liten ljustering pga in/utåttåad upptäckte han.

Alltså är jag glad att jag tjötade lite, hellre att han kollar en gång i "onödan" än att hon får fel på något som så lätt hade kunnat fixas :)

Och sist men inte minst så gav han min bebis högsta beröm för att hon stod så snällt :love::banana:

Sv: Verkning av föl.

Vår hovslagare som för övrigt är superduper duktig och alltid lika lugn, verkade min fölis när hon var ca 2 ½ månad, och då var de lite långa i tån samt att hon hade fläkt upp lite.
Jag fick också jättemycket beröm för mitt snälla föl som uppförde sig exemplariskt.:banana:
Inka

Sv: Verkning av föl.

En första titt när dom är ca 2 veckor. Därefter ca 6 veckor.
Om det är ok då efter betet när stoet skall verkas.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 894
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 484
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 979
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 459
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka