Verkning av föl första gången

Bellini

Trådstartare
När bör man verka första gången? Mitt föl är rak och fin i benen, när bör man låta det verkas då för första gången?
Och hur brukar ni göra? Har ni grimma på fölet? Står ni stallgången eller boxen? Mamma ska såklart vara brevid helatiden.

Sv: Verkning av föl första gången

Vi verkar våra föl vid 5-6v ålder första gången. De står med mamma i boxen,utan grimma. Verkar de sen med 5-6 v mellanrum fortsättningsvis

Verkar ni även om det inte behövs? Alltså bara tar ut hovis som raspar minimalt, för att de ska vänja sig?

Jag tycker du ska fråga din hovslagare om h*n har någon erfarenhet av föl och första verkningar; och om det låter bra; låta hovis göra som h*n är van vid när det gäller föl.

Även om inte fölet behöver verkas något kan det vara bra att prova på att hovis får lyfta benen om h*n ändå är där. Det är nyttigt!

Tack för råden! Jag vet inte om han har så stor vana av att verka föl, men det ska jag ringa och fråga :) Hon är bara 19 dagar ännu så det är ju inte akut ännu.

Min blev raspad första gången när han var 4 veckor, bakhovarna hade dragit iväg i tårna. Den gången stod vi ute i hagen, med mamma precis brevid såklart. Sen har han blivit ordentligt verkad runt om när han var 9 veckor, då fanns en del att ta. När han var 12 veckor var det dags att raspa lite runt om och om en/ett par veckor (15 veckor gammal då ca)är det dags för riktig verkning runt om igen, hovarna har växt så det knakar på sistone. Alla gånger utom den första har mamma häst varit i boxen och vi har stått precis utanför med honom. Det har funkat kanon!

Jag ringer hovis när jag tycker att det är dags, plus att han kikar på honom när mamma häst ska skos också och så får han säga vad han tycker verkar lagom intervall.

Vår buse är lite speciell...Pga av vissa anledningar (ni som vill veta vad kan gå in på följande länk http://www.123minsida.se/zolitzas)
så gillar han människor mycket..
Han är nyss verkad av hovis för första gången. Nu har vi sådan tur att han går på bete med Hovis hästar så hon har själv hållit koll och sagt till är det var dags.
Hur det gick till jo på följande vis...
När hovis kom låg han och sov i hagen med sitt huvud i mitt knä.
Där låg han kvar och myste tills det var två hovar kvar, då reste han på sig och vi tog de andra två.
Enkelt och smärtfritt med andra ord
mvh El

Jag raspade min lite redan första veckan eftersom hon var x-ig.
Mamma fick var i boxen och bebis stod precis utanför boxen (öppenfront så mamma hängde ut med huvudet)
Ingen grimma på utan jag stod som stöd på ena sidan och sen hade vi en vägg på andra sidan och boxdörren framför.
Nästa verkning blir på betet och då får vi se hur vi gör, antagligen om hon fortsätter vara så villig som hon är nu så kan vi nog bara lyfta och raspa lite mitt i hagen när hon är lös. :)

Vad tidigt? jag som tycker att fölis inte alls har långa hovar:confused: när ska man göra det igentligen? är det vid 5-6 veckor gammal? eller går det senare . Nu blev jag lite orolig för min är redan 2 månader och 2 dagar gammal

vi gör det vid 5-6 veckors ålder i boxen bredvid mamma fölet har grimma på sig och en håller fölet i grimskaft.

Min hovis som har mkt vana av föl kollade min kille när han var 2 veckor å raspade lite i tån på 1 bak ben sen verkades han när han var 9-10 veckor å hovarna va super sa hovis =) står uppbunden i stallgången när hovis e där å står snällt som bara den. lyffter till å med fötterna själv =)

okejokej , tack så mycket :) tillägger inge felaktiga benställingar :) så ska prata med hovis nu och höra vad han säger :)

Vi verkar första gången när de är 1-2 månader ungefär. Har vi hovis inbokad tidigare får han titta på fölis och göra bedömning. Skulle det vara något avvikande så ringer vi och bokar in hovis tidigare.

Fölet står med grimma o grimskaft framför/bredvid stoet på stallgången.

Jätteintressant tråd! Jag har också funderat på detta. Min är idag två månader gammal och har ännu inte blivit verkad. Men idag kommer vi flytta hem dem från betet (mamma verkar ha fått lymfangit :cry:) och då kommer min hovis hjälpa till med lastningen så hon får titta på honom då då.. :)

Min blev verkad första gången vid 4 veckors ålder men bara bak (var lite vek i kotorna vid födseln och hade blivit lite lång i tån). Mamma skoddes först och stod då på gången och så hade jag fölet i boxen precis brevid. Jag hade dörren öppen och stod och höll fölet i grimma och grimskaft (så han kunde röra sig i boxen om han ville). Fungerade bra för både sto och föl. När det sedan var fölis tur så gjordes det inne i boxen. Gick alldeles utmärkt!

Som jag skrev så raspade vi henne (lite på ena sidan) så tidigt eftersom hon var x-bent.

Verkar som alla har så snälla föl :angel:

Nädå, min fölunge är snäll, men om man ska lyfta benen så försöker hon lägga sig ner ibland ooch ibland står hon och vevar med benet när jag håller i det. Någon som haft liknande problem? Och hur har det gått vid verkniing då?

Det är bara att hålla emot och säga ifrån om de härjar med benen. Hovslagaren är ju ganska van så han/hon lär också hålla emot när han ska verka. Men det är ju en fördel om man hjälper till att stötta fölungen så den inte vevar runt p.g.a. brist på balans.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
871
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 074
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 451
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka